• Anonym (?)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Vad menar du med vilket testamente som är bäst? Det beror ju på vem/vilka ni vill ska ha pengarna istället. Och helt arvlösa går inte att göra dem utan att ge bort tillgångarna under er livstid.

• Anonym (?)

Kan bara uppmana er att prata ihop er hur ni vill ha det. Vad ska hända när den första dör? Vad ska hända när den andra dör? Sedan går ni till en jurist, för ni verkar ha riktigt dålig koll på juridiken kring detta då du blandar ihop arvslott och laglott och inte har koll på hur livförsäkring funkar. Några universella 7 alternativ finns inte.

• Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:04:07 följande:

Undra vem som har noll koll. Arvslott och laglott är inte samma sak. Så blanda ihop.. Knappast.

Jo det finns 7 alternativ i det juridiska testamente jag köpt och laddat ner. SUCK. Du verkar ju inte veta nånting. Varför ge mig råd?

Det är just eftersom jag jobbar med familjerätt som jag inte tänker ge dig något svar, och det är ingen med kompetens som kommer göra det på ett forum. Vi vet inget om vilka värden det handlar om, vad ni vill ska hända vid den enes eller bådas bortgång etc. Så ni bör som sagt tänka igenom vad ni vill och sedan låta en jurist upprätta testamentet. Testamenten som laddas ner från nätet är inte rätt i ert fall (och nästan aldrig). Det är den enda rekommendation jag kan ge er!
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:22:25 följande:

Jag betalade för det så det är legitimt

Bara för att du betalat för det betyder inte nödvändigtvis att det är rätt formulerat för att vara juridiskt bindande. Har sett flera sådana som vid en arvstvist visar sig inte vara vatten värda då de är felformulerade. Sedan är det viktigt att ni fullt ut förstår konsekvenserna av era val och det behövs en jurist till. T.ex. om ni väljer alternativet som limeblad föreslår ovan och barnen då väljer att få sin laglott direkt. Vad händer då med resterande del? Om den ärvs av den kvarvarande maken med full äganderätt, vad vill ni sedan ska hända med pengarna när denne dör? Ska hans/hennes barn ärva allt? Eller ska ert gemensamma barn få mer? Eller ska det ges bort till katthemmet? Det är alltså mycket mer komplext än en blankett från internet kan hjälpa er med.
  • Anonym (?)

TS, jag vet inte vad du är ute efter här men kan bara upprepa att det inte finns någon seriös jurist som kommer säga "gör så här, det här är bäst" med den information du gett. Ingen. Sen vill jag ge ett tips om du ändå går vidare med ditt testamente från nätet. Du använder konsekvent uttrycket arvslott felaktigt i den här tråden, och om du gör det även i testamentet blir testamentet felaktigt. Arvslotten är laglotten+den disponibla kvoten och det är den disponibla kvoten du kan testamentera bort. Arvslotten går inte att testamentera bort då hälften av den är laglotten.

• Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 07:54:41 följande:

Nu är du ute och cyklar.

Arvslotten är den del som man ärver efter sina föräldrar, utan testamente.

Det man alltid har rätt till (om man är särkullbarn eller föräldrarna inte är gifta med varandra) är laglotten, som är halva arvslotten.

Vilket är precis vad jag skrev. Arvslotten är laglotten+den disponibla kvoten. Alltså kan inte arvslotten testamenteras bort (som TS skriver i rubriken att hon vill) eftersom den till hälften består av laglotten.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 07:59:06 följande:

Du yrar verkligen i nattmössan. Inget av det du säger är förankrat i kunskap.

Det jag skrev var om du läser igen exakt detsamma som sextiotalist skrev. Dvs arvslotten består till hälften av laglotten.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 08:11:26 följande:

Jaså? Menar du det.. Mina barn skulle aldrig göra det, men är övertygad om att hans skulle. Men om jag testamenterar full förfogande rätt till min make så menar du att mina barn kan upphäva min önskan i ett testamente? Vad väger tyngst och vad krävs för att barnen skulle få rätt juridiskt?

De har alltid rätt att få ut sin laglott direkt oavsett vad du skrivit.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 08:13:53 följande:

Jo arvslott kan skänkas till annan. Laglott kan inte. Jag orkar verkligen inte diskutera detta mer, då detta inte är vad jag efterfrågar. Så nu får du acceptera det, eller starta en egen tråd.

Men snälla du. Arvslotten består av till hälften av laglotten och till hälften av den disponibla kvoten. Den disponibla kvoten är delen som kan skänkas till annan. Jag vill bara hjälpa dig att använda rätt vokabulär då det annars kan få stora konsekvenser om testamentet blir fel.
  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:24:25 följande:

Fast fortfarande är din användning av begreppen fel. Laglotten är den del av arvslotten som inte kan testamenteras bort, fast egentligen kan man det, men en bröstarvinge kan klandra testamentet och då få ut sin laglott. Så ts har inte använt begreppen fel

Ja, du kan testamentera bort allcdin kvarlåtenskap men arvingen kan som sagt alltid klandra det och få ut sin laglott. Det är i tråden helt klart att TS när hon skriver arvslott menar den disponibla kvoten.

Du och jag skriver i grunden exakt samma sak men uttrycker oss olika. Det jag säger är att hon kan inte med testamente försäkra sig om att särkullbarnen ej ska ärva arvslotten (vilket är hennes rubrik). Detta eftersom halva arvslotten är laglotten som de alltid kan kräva att få.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 08:30:30 följande:

Precis och det jag vill få till.

Ni ser, det finns de som verkligen vet vad de pratar om och bara genom det kan jag utgöra mina alternativ mer ingående.

Men vi skriver ju precis samma sak som sextiotalist allihop! Lycka till med ditt internet-testamente och låt på sä sätt era stackars barn få reda upp er skit efter er död istället för att ta hjälp av en riktig jurist. Nu lämnar jag, tror det framgår klart för andra som läser den här tråden hur de bör agera i en liknande situation.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!