• Anonym (visa)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:16:31 följande:
    Jo man kan testamentera endast laglott och ge full förfogande rätt till make maka. Vi vill sitta i skyddat bo, ge arvet till varandra. Det vi byggt upp tillsammans.
    Det finns olika sorters testamenten.
    För att någon skall kunna ge dig ett svar du vill ha måste du väl ändå visa de 7 alternativ ni har. Om ni inte fixar att välja själva så vore nog någon timma med en riktig jurist väl investerade pengar.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 21:46:00 följande:
    Nämen oj vad tråkigt. Vi vill genomföra tryggat bo mycket för vårt gemensamma barns skull också. Att stå utan hus och hem leder bara till bitterhet och jag vet att exempelvis min mans barn skulle kräva ut sin del, inte alls ta hänsyn till mig. Mina barns släkt och biologiska pappa skulle agera likadant.
    Det vi har testamenterat hos en jurist på Swedbank är överförmyndare för barnen men efter 18 år är det ju inte gällande.
    Vi vill testamentera bort våra barns arvslott till varandra, men frågan är ska vi skriva över på varandra eller skriva en vädjan.. Att vädja till mina styvbarn är som att prata med mina fötter.
    Varför ens fundera över en vädjan om ni nu vet att det inte kommer fungera?

Vad är egentligen problemet? Kan väl inte vara så svårt att skriva ihop just det ni vill - att testamentera allt utom deras arvslott till varandra?
  • Anonym (visa)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-05 21:57:22 följande:
    Varför ens fundera över en vädjan om ni nu vet att det inte kommer fungera?

Vad är egentligen problemet? Kan väl inte vara så svårt att skriva ihop just det ni vill - att testamentera allt utom deras arvslott till varandra?
    Menade såklart att ni vill testamentera allt utom deras LAGLOTT till varandra.
  • Anonym (visa)

Det spelar väl också rätt stor roll om ni har skrivit in att vissa av era saker skall vara enskild egendom, samt om vissa saker (allt?) skall ärvas av barnen som enskild egendom (så inte deras partners kan få detta vid skilsmässa). Det är förstås inte lika viktigt om ni nu inte har enskilda egendomar, utan äger lika mycket av allt.

• Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:04:07 följande:
    Undra vem som har noll koll. Arvslott och laglott är inte samma sak. Så blanda ihop.. Knappast.
    Jo det finns 7 alternativ i det juridiska testamente jag köpt och laddat ner. SUCK. Du verkar ju inte veta nånting. Varför ge mig råd?
    Det är väl just när det inte är samma sak som det är möjligt att blanda ihop?

Du kommer aldrig kunna få något svar på ett forum som detta som du kan lita på. Ni behöver en riktig jurist.

Hur skall folk här kunna veta vad du köpt online? Det finns som sagt inte 7 universella alternativ. Vi själva var i samma situation som er, men satte oss ner tillsammans med en jurist och skrev ner hur vi ville ha det utifrån vem som dör först, och vad som händer sedan. Vi skrev samtidigt äktenskapsförord där vi också tog hjälp av juristen.
    Nu var just vår jurist en väns svärmor (utbildad inom området) så vi löste det privat, men det kan ju inte vara svårt att googla fram någon att gå till.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:05:19 följande:
    Ja för du är ju definitivt inte en av de som själv erfarit mitt dilemma. Varför ger du mig "råd"?
    Rådet att kontakta en jurist är det enda vettiga råd att ge i en sådan här tråd. Du kan inte sätta er framtid på spel genom att lyssna på anonyma främlingar som kan säga vad som helst utan substans.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:14:06 följande:
    Laglott går ej att testamentera bort, arvslott går.
    Har inte pratat om 7 universala alternativ, du gjorde det påhittet. Har pratat om 7 alternativ utifrån det jag har, sen att du hittar på får lastas dig själv.
    Det kostar för mycket, sist betalade vi 5000.
    Ja, men det var ju därför jag initialt skrev att för att kunna svara på vilket av de 7 alternativen ni skall välja så måste vi kunna veta vilka de är. Just eftersom de inte är universella.

Jag tänker att det ändå är värt att lägga några tusenlappar på att få detta ordentligt gjort. Du kan som sagt inte få någon information här som du kan lita på och det är rätt mycket på spel.
  • Anonym (visa)
    När de båda är döda blir det väl ändå särkullbarnen som ärver allt 50/50? Såvida inte andra arvingar skrivits in i testamentet istället. Det verkar inte finnas gemensamma barn. Varför skulle de vilja vänta på sin arvslott när de ändå kommer få dela på resten senare. Det är rätt elakt att skriva att de bara skall ärva laglotten och när både TS och maken är döda skall de inte få något av resten. Vem skall få det då?
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:22:25 följande:
    Jag betalade för det så det är legitimt
    Legitimt eller ej, det handlade ju om att det inte är rätt i ert fall att använda er av dessa. Hur kommer det sig att du inte vill lita på den person som faktiskt verkar jobba med detta?
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:27:43 följande:
    Varför är det inte rätt, vad är din grund för det? Vad vet då om oss?
    Min grund är att det sades av en person som jobbar inom familjerätt. Det var väl just svar från kunniga personer du ville ha?
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!