• Anonym (visa)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 22:50:17 följande:

Hittar ingen relevans i det du säger

Då kan jag bara beklaga. Du verkar, som sagt, vara på hugget. Eftersom du inte vill ta till dig några råd och inte verkar förstå problematiken i dina inlägg så kanske jag bara skall föreslå att ni väljer Alternativ Nummer 5?

Hur var det nu med den där "vädjan"? Du funderar på om det är ett alternativ trots att du inte vet om det är juridiskt hållbart, och trots att du säger att ingen kommer bry sig om någon vädjan.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 06:13:34 följande:

Ni är ju inte direkt exemplariska själva. Otrevlig i tonen är ni jag är verkligen inte på hugget utan har rätt att säga ifrån om jag vill, tragiskt att ni tror jag säger ja till allt bara för att jag bett om råd. Märkligt.

För övrigt tycker jag ingen av er har kommit med nåt relevant, det är bara hejdlöst gissat och hörsägen "nån jag jobbar med sa så", det håller inte för mig. Man kan inte gissa i såhär viktiga frågor och ärligt talat förstår jag inte varför ni skriver i min tråd om ni inget vet???

Har du inte förstått:

1) Varför ingen orkar vara så trevlig mot dig?

2) Varför du inte kan få något svar i den här tråden?

3) Att du fått 2 viktiga råd - använd inte det testamente du köpt online, och kontakta en jurist.

Om du menar mig med att "nån jag jobbar med sade så" så missade du att läsa kommentarerna ordentligt. Jag syftade till att det finns en person i tråden som jobbar med familjerätt, som du svarade otrevligt, och där du ignorerade att den typ av testamenten du har skaffat inte bör användas.
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 07:54:41 följande:

Nu är du ute och cyklar.

Arvslotten är den del som man ärver efter sina föräldrar, utan testamente.

Det man alltid har rätt till (om man är särkullbarn eller föräldrarna inte är gifta med varandra) är laglotten, som är halva arvslotten.

Läs igen. Anonym (?) har rätt, och du skriver egentligen samma sak. Laglotten utgör hälften av arvslotten och eftersom laglotten är en del av arvslotten kan inte arvslotten testamentets bort, utan man får skriva med andra ord i testamentet.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 07:59:06 följande:

Du yrar verkligen i nattmössan. Inget av det du säger är förankrat i kunskap.

Vad grundar du det på?

Du ber jurister om hjälp och när en juridiskt kunnig person försöker hjälpa dig snäser du av personen. Trevligt.
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 07:54:41 följande:

Nu är du ute och cyklar.

Arvslotten är den del som man ärver efter sina föräldrar, utan testamente.

Det man alltid har rätt till (om man är särkullbarn eller föräldrarna inte är gifta med varandra) är laglotten, som är halva arvslotten.

Läs igen. Anonym (?) har rätt, och du skriver egentligen samma sak. Laglotten utgör hälften av arvslotten och eftersom laglotten är en del av arvslotten kan inte arvslotten testamentets bort, utan man får skriva med andra ord i testamentet.
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 07:17:00 följande:

Ni vet ju inte vilket testamente jag har skaffat/köpt, det är från ett vida känt företag.

Det är ju som att jag skulle fråga dig "Vilken klänning skall jag välja? Jag har 7 alternativ. De är från ett känt märke, men jag tänker inte berätta vilka de är. Du borde kunna råda mig ändå, så skall jag tolka ditt svar och se vilken som bäst stämmer överrens"(fast kanske obefintliga alternativ nummer 9 hade varit bäst...).

Konsekvenserna av att (och risken att) det blir fel klänning blir dock mindre.
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:20:56 följande:

Nej, laglotten är halva arvslotten. Det är laglotten som som inte kan testamenteras bort.

Laglotten + disponibla delen = arvslotten.

Antag att :

Laglotten = gul

Disponibla delen = blå

Arvslotten = grön (gul+blå)

Du kan inte testamentera bort grön, eftersom gul ingår i grönt och aldrig går att få bort. Du måste benämna blå som blå i ditt testamente. Skriver du grön (arvslott) blir det ogiltigt.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 08:28:51 följande:

Fast jag har aldrig påstått annat. Du är inte direkt relevant.

Du frågade ju vad som händer om du testamenterar full förfoganderätt till maken. Du frågade om barnen kan kräva sin del. Varför frågade du om du visste svaret?
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:32:37 följande:

Det blir inte ogiltigt, däremot kan en bröstarvinge klandra testamentet och få ut sin laglott. Klandrar inte bröstarvinge testamentet så kommer det vara giltigt.

Risken är ju att om grön klandras får de ut hela grön, medan blå inte kan klandras. Bättre då att direkt i testamentet skilja ut gul och blå.
  • Anonym (visa)
    Anonym (?) skrev 2018-11-06 08:35:58 följande:

Men vi skriver ju precis samma sak som sextiotalist allihop! Lycka till med ditt internet-testamente och låt på sä sätt era stackars barn få reda upp er skit efter er död istället för att ta hjälp av en riktig jurist. Nu lämnar jag, tror det framgår klart för andra som läser den här tråden hur de bör agera i en liknande situation.

Tack för dina klargöranden - jag har lärt mig mycket! Som sagt, andra än TS kan troligen ha stor nytta av dina råd.
  • Anonym (visa)
    sextiotalist skrev 2018-11-06 08:56:06 följande:

Absolut, men finns det ett testamente, (gjort korrekt, bevittnat etc) så är det nog inte mer än laglott de kan få ut.

"...nog..."?

TS behöver träffa juridisk expert just för att undvika "nog".
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!