• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 08:38:33 följande:

För att den andra föräldern behöver 1.bo kvar med barnen, 2.försörja de kvarlämnade barnen (de andra får stöd från staten), 3.bägge föredrar har gemensamt byggt upp något för sina gemensamma barn (som knappast exen ska komma in och snuva). Rättvisa!

Då är man skyldig att se till att man har försäkringar som täcker detta. De vuxna barnen ska aldrig behöva känna att de måste avstå för sina halvsyskon skull. Mina vuxna barn skulle verkligen frivilligt avstå för dina halvbröder skull, men jag skulle aldrig vilja att de gjorde det. Ponera att min man gifter om sig, så dör han före henne. Inser du risken här då för mina barn. Eller så gifter han inte om sig utan blir galen och ger allt till kyrkan, börjar spela ellet vad som. Så när han dör så finns inga pengar kvar av arvet.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Limeblad skrev 2018-11-08 08:42:53 följande:

Fakta? Det är ju utifrån ett testaments som frångår från standard. Skriver man inget testamente hade barnen fått lika stor andel av pappans förmögenhet, sin arvslott. Dock att det gemensamma barnet hade fått vänta med sin del. DET är fakta.

Nej DET är INTE fakta. Herregud jag vet väl mer om min pappa än du så bara lägg ner. Han hade INGET testamente, endast livförsäkringar och det gick på åldrar (dvs hemmaboende barn fick mer ur försörjning synvinkel). Vad är det ni inte förstår?! Ärligt, lägg bara ner och sluta vanhedra min pappa!!
  • Limeblad
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 09:09:02 följande:

Nej DET är INTE fakta. Herregud jag vet väl mer om min pappa än du så bara lägg ner. Han hade INGET testamente, endast livförsäkringar och det gick på åldrar (dvs hemmaboende barn fick mer ur försörjning synvinkel). Vad är det ni inte förstår?! Ärligt, lägg bara ner och sluta vanhedra min pappa!!

Suck. Har inte skrivit om din pappa. Du kommenterade mitt exempel om att det gemensamma barnet skulle få 4 ggr så mycket som vardera halvsyskon. Läs om läs rätt. Du skrev att syskon får olika. Att det är fakta. Det behöver inte vara fakta (skrev jag). Orkar inte med dig nu. Hoppas barnens pappa tänker en gång extra iaf.
  • modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 09:09:02 följande:

Det stämmer att vissa försäkringar där bland annat livränta betalas ut är utformade så.
  • Anonym (Ylva/TS)
    Limeblad skrev 2018-11-08 09:13:49 följande:

Suck. Har inte skrivit om din pappa. Du kommenterade mitt exempel om att det gemensamma barnet skulle få 4 ggr så mycket som vardera halvsyskon. Läs om läs rätt. Du skrev att syskon får olika. Att det är fakta. Det behöver inte vara fakta (skrev jag). Orkar inte med dig nu. Hoppas barnens pappa tänker en gång extra iaf.

Jag skrev att MINA SYSKON fick olika, läs rätt!! Innan du kommer med ifrågasättande om vad min pappa gjort!! Så respektlöst!! Så lågt!

I ett annat inlägg skrev jag att jag TYCKER gemensamma barn ska få olika inte att det var fakta, men så skriver du spydigt "fakta?".

Respektlöst! Min make tänker inte sätta sin familj på bar backe till förmån för sina andra barn om det är det du syftar på, det är inget hjärta han äger!!

Bra låt mig va!
  • Anonym (Ylva/TS)
    modsey skrev 2018-11-08 09:16:41 följande:

Det stämmer att vissa försäkringar där bland annat livränta betalas ut är utformade så.

Dåså!! Säger ju det!
  • modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 09:19:03 följande:

Dåså!! Säger ju det!

Det är också så klart viktigt att kolla upp vad man har. Vi hade inte den typen och har inte nu heller.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 09:17:53 följande:

Respektlöst! Min make tänker inte sätta sin familj på bar backe till förmån för sina andra barn om det är det du syftar på, det är inget hjärta han äger!!

Det behöver han inte göra. Med en bra livförsäkring kan hans tidigare barn få ut hela sin arvslott och du kan ändå få ha kvar boendet och få pengar över.
  • Anonym (visa)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 09:17:53 följande:

Äger han hjärta att ge sina tidigare barn lägre arv till förmån för nyare barn och fru?
  • Ess

Mitt förslag är att skriva att alla barnen får sin laglott och den efterlevande maken/makan resten. Sedan en livförsäkring som den efterlevande kan lösa ut särkullarna med.

Personligen skulle jag inte vilja skriva att de ska få ut sin arvslott om de väntar tills jag går bort. Jag kommer mest troligt inte ha någon kontakt med dem om maken går bort, och vill heller inte ha dem hängande över axeln för att "bevaka" sitt arv. Det bästa är att lösa ut deras del direkt och sen va av med dem.
    Det verkar inte som om du ts har någon djupare relation med din partners barn, om man dömer utav det du skrivit.

Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!