• Anonym (Ylva/TS)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

JURIDIK

Vi ska skriva testamente nu om särkullbarn, då ingen av oss litar på barnens släkt och/eller barnens eventuella brist på förståelse, men mest för att trygga vårat bo. Så de ska endast få ärva sin laglott. Men vilket testamente är då bäst att skriva? Vi har 7 olika alternativ.

Vill dock inte göra dom helt arvslösa.

• Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
  • Anonym (Ylva/TS)

Det är vidrigt hur ni resonerar "jag har rätt till mitt arv, mina föräldrar ska minsann inte få spendera mina pengar innan dom dör, jag är född med att äga mina föräldrars pengar"... Det är vidrigt! Ingen äger sina föräldrars egendom, ingen av er!

Med särkullbarn och bröstarvingar menar jag att bröstarvingar (som i gemensamma) till sammanboende inte får ut sin rätt med detsamma medan särkullbarnen får. Trodde jag framgick, men tror ni tolkar in som ni VILL, ni har bestämt er på förhand!

Vad jag vill ge och inte ge har ni inte ett s***t med att göra! Ni ska inte bry er om det öht och ni behöver alls inte kommentera med det, för jag har från början diskuterat om alla särkullbarnen, mina likaså! Mina biologiska ska inte sätta min man och gemensamma på gatan, de är inte mer värda! Så om ni inte har förstånd att begripa det så vandra vidare till en mer lättbegriplig tråd!

Här är min tråd och era åsikter om nåt jag inte bett om är totalt ointressanta, ovidkommande och helt löjliga!

• modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 08:44:08 följande:

Det är vidrigt hur ni resonerar "jag har rätt till mitt arv, mina föräldrar ska minsann inte få spendera mina pengar innan dom dör, jag är född med att äga mina föräldrars pengar"... Det är vidrigt! Ingen äger sina föräldrars egendom, ingen av er!

Med särkullbarn och bröstarvingar menar jag att bröstarvingar (som i gemensamma) till sammanboende inte får ut sin rätt med detsamma medan särkullbarnen får. Trodde jag framgick, men tror ni tolkar in som ni VILL, ni har bestämt er på förhand!

Vad jag vill ge och inte ge har ni inte ett s***t med att göra! Ni ska inte bry er om det öht och ni behöver alls inte kommentera med det, för jag har från början diskuterat om alla särkullbarnen, mina likaså! Mina biologiska ska inte sätta min man och gemensamma på gatan, de är inte mer värda! Så om ni inte har förstånd att begripa det så vandra vidare till en mer lättbegriplig tråd!

Här är min tråd och era åsikter om nåt jag inte bett om är totalt ointressanta, ovidkommande och helt löjliga!

Vill du svara på min fråga ovan.? Jag har varken varit otrevlig eller vidrig mot dig utan tvärtom delat med mig om hur vi gör
  • Anonym (Ylva/TS)

P.s klarar ni inte av att samla ihop till eget kapital utan måste tvinga er på era förödrars, så råder jag er att skaffa ett jobb.. Eller utbildning

• Anonym (Ylva/TS)
    modsey skrev 2018-11-09 08:45:58 följande:

Vill du svara på min fråga ovan.? Jag har varken varit otrevlig eller vidrig mot dig utan tvärtom delat med mig om hur vi gör

Ja förlåt, jag ska göra det. Blir så upprörd bara
  • olof 45

"Det här är min tråd". Du sa det... det är bara du som får tycka, tänka (och skriva otrevligt).

"Trodde jag framgick" - du kan skylla på att folk har bestämt sig på förhand ELLER så kan du vara lite ödmjuk och inse att du inte skriver så bra. Du ger ett förvirrat intryck... T.ex. har du fått samma råd (livförsäkring) fyra gånger innan du förstod och kallade det för "smart"... Sammanblandningen av arvsrätt och lagrätt ska vi inte tala om...

Jag frågar igen: är det något du fortfarande undrar över TS? Vad vill du med "din tråd"?
  • Anonym (Ylva/TS)
    modsey skrev 2018-11-08 08:35:05 följande:

Varför?

För att det är gemensamt barn som behöver bo kvar och även för att särkullbarnen får ju arv direkt medan gemensamma inte får, vilket i praktiken betyder att det kanske aldrig får ut sin rätt. Det borde på ett sätt kompenseras om du förstår.
  • modsey
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 08:52:55 följande:

För att det är gemensamt barn som behöver bo kvar och även för att särkullbarnen får ju arv direkt medan gemensamma inte får, vilket i praktiken betyder att det kanske aldrig får ut sin rätt. Det borde på ett sätt kompenseras om du förstår.

Det har du redan svarat på o jag replikerar på. Menar frågan ovan 204
  • Anonym (visa)
    Det är ingen som skriver så som du tolkar det. Någon skrev att "ärva är något man har rätt till enligt lagen", vilket är helt sant och ett neutralt uttalande.
    Tvärtom har många skrivit att de önskar att deras föräldrar använder sina pengar och att de inte alls vill ärva några stora summor.
    Problemet är att du använder juridiska termer på ett felaktigt sätt. En bröstarvinge är "avkomlingar till en avliden i rakt nedstigande led, dvs barn samt barnbarn och barnbarnsbarn". På så vis är både särkullbarn och nuvarande gemensamma barn lika mycket bröstarvingar till den avlidne. Det blir då väldigt fel om du skriver som att särkullbarnen inte är bröstarvingar, även om det kanske framkommer hur du egentligen menar. Juridiken är viktig, och det är därför viktigt att få termerna rätt.
    Mina biologiska ska inte sätta min man och gemensamma på gatan, de är inte mer värda!
    Frågan är om dina (och din mans) tidigare barn är MINDRE värda? Ni vill ju att de skall få mindre arv än de gemensamma barnen. Ni verkar vilja ta bort halva arvslotten för all framtid, istället för att testamentera att de får ut den när bägge är döda, alternativt lösa ut dem med livförsäkring.
    Så om ni inte har förstånd att begripa det så vandra vidare till en mer lättbegriplig tråd!
    Du har fått väldigt många bra råd i denna tråd. Du är trots detta den som är allra mest otrevlig.
  • Anonym (Ylva/TS)
    modsey skrev 2018-11-09 07:29:19 följande:

Nu är jag inte särkullsbarn men två av mina barn är det och min man har en dotter sen tidigare som är det. Det är LIKA mycket värda och är bröstarvingar till mig / min man.

Jag förstår inte varför du krånglar till det så mycket när det är SÅ enkelt att lösa. Jo det kostar i form av en bra livförsäkring. Men det är alla våra barn värda för att det ska bli rättvist

Uppfattade inte detta som en fråga.

För att vi inte vill ge en hel livförsäkring till särkullbarn, vi vill kunna leva tryggt efter gud förbjude varandras bortgång. Vi har liksom fler barn än bara de specifika barnen att ta hand om. Jag tycker inte särkullbarn ska snuva åt sig på direkten, utan vänta som alla andra och nu går inte det juridiskt, så då vill vi minimera det så gott det går.
  • Sharper
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 10:16:26 följande:

Uppfattade inte detta som en fråga.

För att vi inte vill ge en hel livförsäkring till särkullbarn, vi vill kunna leva tryggt efter gud förbjude varandras bortgång. Vi har liksom fler barn än bara de specifika barnen att ta hand om. Jag tycker inte särkullbarn ska snuva åt sig på direkten, utan vänta som alla andra och nu går inte det juridiskt, så då vill vi minimera det så gott det går.

Fast det handlar ju inte om att ge en hel livförsäkring till någon. Hade ni inte haft några barn alls sen tidigare hade ju ni ärvt varandra helt om ni är gifta. Nu har ni barn sen tidigare och då är livförsäkringen bra för att kunna betala laglotten eller hela arvet (beroende på om man väljer att skriva testamente om att barnen enbart ska ha laglotten) om man tex äger fastighet eller så med betydande värde.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!