• Åsa

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 09:16:28 följande:
    Jag vill inte testamentera bort den bara arvslotten och Vårt gemensamma bo. Vi äger hälften av huset, men vi har inte direkt lust att skänka hälften vid gud förbjude ev bortgång. Dessutom vill vi ha pengar till ev begravning osv. Inget våra barn ska behöva betala.
    Nu handlar det ju inte om att den kvarlevande skänker bort något,  vad som i så fall försvinner är inte efterlevande makes egendom att ge bort, utan tillhör genom arv den bortgångnes arvingar.

Gången är:
    A dör.
    Bodelning görs (på samma sätt som vid en skilsmässa). Vardera makens skulder räknas alltså av från hans/hennes tillgångar. Ev överskott (enskild egendom ej inräknad) delas i två delar. Överlevande make B:s "halva" är hans/hennes giftorättsgods.
    Från bortgångne maken A:s "halva" av överskottet dras begravningskostnader på samma sätt som övriga skulder. (Jag utgår här från att det blir ett överskott i bodelningen.)
    Vad som blir kvar är arvet. Det går utan testamente till A:s arvingar (barnen) att dela lika på. Med testamente kan barnens del begränsas till hälften av arvet, den andra hälften kan den bortgångne ha testamenterat till ex make.

Det enklaste i ert fall borde alltså vara ett inbördes testamente där ni testamenterar all egendom utom barnens laglott till varandra. För personer i arbetslivet finns ofta försäkringar via arbetet eller privata försäkringar som kan täcka kostnader vid dödsfall, men sådant får man kolla upp om man har. Ni bör gå till en jurist för att få detta rätt med tanke på farhågor om strul med släktingar etc. Har ni inte råd med de tusenlapparna är troligen inte egendomen värd tillräckligt för att det ska vara värt besväret att testamentera om den heller.
  • Åsa
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 11:56:03 följande:
    Så du avgör vår ekonomi och vad vår egendom är värd. Spydigt värre. Ska jag ta till mig detta med sån spydighet?
    Det var inte avsett som spydigt utan som ett krasst konstaterande, beklagar om det uppfattades så.
  • Åsa
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 13:12:43 följande:
    Okej. Säg att August har 600.000 värderat som ska fördelas på tre barn (1 mitt), då får Disa och Doris dela på 200.000 och Felicia (mitt) får 100.000 som jag ska förvalta fritt fram till min död? Då behöver jag alltså 200.000 för att lösa ut August barn?
    Menar du att de 600 000 är arvet efter August? I så fall ärver Augusts tre barn utan testamente 200 000 vardera, ska de två särkullsbarnen lösas ut behövs alltså 400 000.
    Om du menar att att de 600 000 är Augusts tillgångar före bodelning så går det inte att säga något om arvet innan bodelningen är klar så man vet vad hans del av boet=arvet blir.
  • Åsa
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-11-07 13:26:37 följande:
    Är era gemensamma totala tillgångar (pengar, fonder, hus, bil, båt etc - lån) 1 200.000 kr så blir Augusts del 600.000 kr (den andra hälften äger du).

De pengarna skall delas på Augusts barn, så om Felicia är är ert gemensamma barn och Disa + Doris är hans barn sen tidigare så stämmer uträkningen. (Ditt barn sedan tidigare ärver inte honom automatiskt).

Alla hans barn har rätt att få ut resten av sina arvslotter när du dör, om det finns något värde kvar då.
    Vad syftar du på med "resten av sina arvslotter"? Får barnen ut en  tredjedel av arvet så har de fått ut hela sitt arv enligt arvsordningen. Begränsas arvet genom testamente till laglotten så har de i och med arv av denna fått ut hela sitt arv enligt lag och testamente. Efterarv blir bara aktuellt för det gemensamma barnet till gifta makar.
  • Åsa
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 16:56:03 följande:

Felicia är vårt gemensamma barn.

Hur i hundan ärver barnen 400.000 av 600.000?? Jag menar nu hus, bil och sparpengar, resten är inte så viktigt. Men inte menar du att 400.000 av 600.000 blir barnens?!?

Menade du mitt inlägg?
    Om arvslotten genom testamente begränsas till laglotten blir summan 100 000 kr/barn, men det framgick inte i ditt inlägg om du talade om arvslott eller laglott. I mitt svar var jag tydlig med att jag uttalade mig om arvslott utan testamente.

• Åsa
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 19:12:30 följande:
    Men var kommer detta med fullt förfogande över makes tillgångar in i bilden?
    Syftar du på att ärva make med fri förfoganderätt så handlar det om t ex:
    gemensamma barns arv som disponeras av efterlevande make under dennes livstid
    arv utan testamente efter barnlös make (för att efter andra makens bortgång gå vidare till den först avlidnes släkt)
    medel som testamenterats till vem som helst med fri förfoganderätt med angivelse av vem som ärver dessa medel efter första arvingens bortgång.

I alla dessa fall får personen göra vad han/hon vill med pengarna utom att ge bort dem med syfte att minska efterarvingens arv. Det är alltså fullt möjligt att det vid tidpunkten för efterarvet inga pengar finns kvar. Om å andra sidan den efterlevandes tillgångar ökat under tiden (tänk någon som blivit änka/änkling i trettioårsåldern för att sedan förbättra sin ekonomi i många års tid) kan värdet på efterarvet å andra sidan ha ökat betydligt. (Och den efterlevandes egna arvingar, inklusive senare födda barn, kanske inte har en aning om att hälften tillhör släktingar till först avlidne maken.)
  • Åsa
    Sharper skrev 2018-11-07 21:36:33 följande:
    Så är de hos oss iaf. De får laglotten när föräldern går bort (hälften av arvslotten). Sen får de vänta på resterande del tills den andra gått bort. Det är en viss procent de ska få då.
    Här har vi anledningen till att det är bra att gå till jurist så att alla ordvändningar blir rätt. Det är skillnad på ärva och ärva. Just ni har tydligen skrivit ett testamente där barnen ärver laglott vid förälderns frånfälle och make ärver det som går att testamentera bort med fri förfoganderätt, men att den delen sedan går som efterarv till barnen. Testamenterar man däremot med äganderätt blir det inte så.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!