• Anonym (Biobonus)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Både (?), Visa, sextiotalist och Expressen har rätt gällande arvslott & laglott, fast de uttrycker det på olika sätt.

Vi är i liknande sits som TS och har upprättat testamente så att makens särkullbarn enbart får ut sin laglott direkt. För att jag ska kunna köpa ut dem har vi tagit en livförsäkring på maken med mig som förmånstagare (maken har även livförsäkringar med barnen som förmånstagare, i tillägg). Jag tror inte att hans barn skulle kräva att få ut sin laglott om det gjorde mig och småsyskonen hemlösa, men förutsättningar kan ändras, därför känns det tryggast.

Man kan inte testamentera förfoganderätt till sin make/maka.

Man kan inte säkerställa att särkullbarn låter den kvarlevande sitta i orubbat bo, det är upp till dem.

Man kan skriva att särkullbarnen inte ska ärva något (känns som ett säkert sätt att skapa osämja och bitterhet) men de kan ändå kräva sin laglott (något som jag tror alla känner till, dvs det kommer de att göra)

Så jag anser att det är ett bättre alternativ att skriva i testamentet att de får ut sin laglott när föräldern dör och se till att täcka upp den kostnaden med en livförsäkring.

Kom ihåg att den kvarlevande äger ju faktiskt hälften av allt. Om din man dör TS så ska hans hälft fördelas på hans 2 barn. (men ert gemensamma barn kan inte kräva ut sin del genast, endast särkullbarnet, utan du har fri förfoganderätt över ert gemensamma barns del). Särkullbarnets arvslott är alltså 25% av de totala tillgångarna, men laglotten är ju bara hälften av detta, dvs 12,5%. Det är alltså en åttondel av era totala tillgångar som försäkringen måste täcka.

Sedan finns regler kring hur resten av arvslotten ska förvaltas under din livstid (du får praktiskt taget göra vad du vill, utomstående testamentera bort den). På Lawlines hemsida kan du läsa frågor/svar från liknande situationer.

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 13:12:43 följande:

Okej. Säg att August har 600.000 värderat som ska fördelas på tre barn (1 mitt), då får Disa och Doris dela på 200.000 och Felicia (mitt) får 100.000 som jag ska förvalta fritt fram till min död? Då behöver jag alltså 200.000 för att lösa ut August barn?

Är era gemensamma totala tillgångar (pengar, fonder, hus, bil, båt etc - lån) 1 200.000 kr så blir Augusts del 600.000 kr (den andra hälften äger du).

De pengarna skall delas på Augusts barn, så om Felicia är är ert gemensamma barn och Disa + Doris är hans barn sen tidigare så stämmer uträkningen. (Ditt barn sedan tidigare ärver inte honom automatiskt).

Alla hans barn har rätt att få ut resten av sina arvslotter när du dör, om det finns något värde kvar då.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-07 16:56:03 följande:

Felicia är vårt gemensamma barn.

Hur i hundan ärver barnen 400.000 av 600.000?? Jag menar nu hus, bil och sparpengar, resten är inte så viktigt. Men inte menar du att 400.000 av 600.000 blir barnens?!?

Hälften av det är laglotten, så din uträkning på 200.000 stämmer.
  • Anonym (Biobonus)
    Åsa skrev 2018-11-07 16:09:16 följande:

Vad syftar du på med "resten av sina arvslotter"? Får barnen ut en  tredjedel av arvet så har de fått ut hela sitt arv enligt arvsordningen. Begränsas arvet genom testamente till laglotten så har de i och med arv av denna fått ut hela sitt arv enligt lag och testamente. Efterarv blir bara aktuellt för det gemensamma barnet till gifta makar.

Yes, detta stämmer förstås. Såvida han inte testamenterat hälften av pengarna, dvs det som inte är laglotten, till sin fru med fri förfoganderätt för då kan han bestämma att de ska få ut resten av sin arvslott när hon dör. Full äganderätt ger större valfrihet för den efterlevande att bestämma över pengarna.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!