• Anonym (XXX)

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Sharper skrev 2018-11-06 12:45:30 följande:

Vi håller på att skriva äktenskapsförord och testamente då vi båda har barn sent tidigare. Barnen får sin arvslott när föräldern går bort. Resterande del testamenteras till den makan som lever vidare och delas upp den mellan alla barn den dagen den efterlevande makan går bort. Vi ska teckna livförsäkring med varandra som förmånstagare för att kunna lösa ut den andres barn för att kunna bo kvar.

Problemet med det är bara, att den efterlevande maken/makan kan råka ut för en lycksökerska/sol-och-vårare, som lurar av honom/henne alla pengarna medan de är tillsammans. I så fall kan inte barnen göra något åt det nämligen, deras förälder/styvförälder kan göra av med precis alla sina pengar under sin livstid, så att det inte blir något kvar den dag vederbörande dör. 

Behöver inte vara en kärleksbedragare heller för den delen, folk förändras när de blir gamla och han eller hon kan få för sig att skänka stora summor till Cancerfonden eller ett katthem eller en religiös församling. Samma där: vederbörande gör vad h*n vill med pengarna så länge h*n lever...

Om jag hade varit barn/styvbarn och ställts inför det valet, så hade jag valt att ta ut det arv jag kan få på en gång. Hellre än att kanske inte få något om 20 år...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-11-07 10:26:24 följande:

Så jag anser att det är ett bättre alternativ att skriva i testamentet att de får ut sin laglott när föräldern dör och se till att täcka upp den kostnaden med en livförsäkring.

Kom ihåg att den kvarlevande äger ju faktiskt hälften av allt. Om din man dör TS så ska hans hälft fördelas på hans 2 barn. (men ert gemensamma barn kan inte kräva ut sin del genast, endast särkullbarnet, utan du har fri förfoganderätt över ert gemensamma barns del). Särkullbarnets arvslott är alltså 25% av de totala tillgångarna, men laglotten är ju bara hälften av detta, dvs 12,5%. Det är alltså en åttondel av era totala tillgångar som försäkringen måste täcka.

Sedan finns regler kring hur resten av arvslotten ska förvaltas under din livstid (du får praktiskt taget göra vad du vill, utomstående testamentera bort den). På Lawlines hemsida kan du läsa frågor/svar från liknande situationer.

Nu blottar jag kanske min okunskap, men är anledningen till att man betalar dyra premier till en livförsäkring, i stället för att helt enkelt spara (helst investera) dom pengarna, just att man kan styra så att makan/maken får det? Att man håller dom pengarna undan från barnens arvsrätt?

Angående ditt sista stycke, så ÄR det ju så. Och man kan aldrig veta vad personen kommer att få för sig att göra, när h*n blir änka/änkeman. En del blir helt galna och ska ta igen saker de anser sig ha missat under sitt äktenskap: resa, festa, ha älskare/älskarinnor... och då går pengarna fort åt. Och styvbarnen kan inte göra ett skit. Få människor känner lojalitet mot sina styvbarn efter att maken/makan är död... och speciellt om det har gått några år och man kanske har tappat kontakten med dem till och med. Varför då spara pengar åt dem?

Jag skulle som sagt, om jag var styvbarnet, kräva ut min andel direkt - för annars får jag kanske inget när den dagen kommer. 

• Anonym (XXX)

Håller med om att gå till en riktig advokat. Det är dyrt - hutlöst dyrt, jag tycker att de får ta ut för mycket för en enkel konsultation. Men det är ändå småpengar, jämfört med hur dyrt det kan bli för det barn som inte får ut det som ni ville att det skulle ha, bara för att ni sparade in på advokaten...

Själv har jag inte ens ett testamente och inget behov av advokater. Men det beror på att jag är skild, singel och har två barn med samma pappa. Utfallet blir som jag vill även utan testamente: mina barn får allt jag äger, och båda får lika mycket! (Om det går bra för barnen när de blir vuxna och jag vet att de klarar sig ändå, så kanske jag testamenterar 10 000 till mitt politiska parti... men det är också en enkel skrivelse, som inte kräver advokat.)

• Anonym (XXX)
    Anonym (visa) skrev 2018-11-13 14:23:54 följande:
    Bara en tanke.... för att skydda barnens arv k kanske det är en bra idé att skriva att det de ärver skall vara enskild egendom?
    Jo, jag har funderat på det också. Än så länge finns det inte så mycket att ärva, men när jag i min tur ärver min mamma blir det fråga om flera miljoner, och då - om inte förr - så bör jag skriva testamente. Helt rätt.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!