• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Frostälva
    Port II skrev 2018-02-18 07:25:19 följande:
    Jag utgår från att normen är att pojkar klär sig som pojkar. Om mamman betett sig korrekt hade pojken klätt sig pojkigt.

Det är ingen slump att barn som klär sig annorlunda alltid har s.k. genusföräldrar som tycker att det är positivt att vara annorlunda och inte inser att det får konsekvenser.
    Ingenstans har jag sagt att jag inte skulle klä min son i annat än "killkläder" jag skrev att han går i FÄRGSTARKA kläder. Det är du som lägger värderingar i och tolkar det som att jag skulle klä honom på något annorlunda sätt.

Att han har långt hår är självvalt från hans sida, han vill INTE klippa håret, varför ska jag då tvinga honom? Finns ju hur många män som helst med långt hår.
  • Frostälva
    Studentpappa skrev 2018-02-18 08:36:49 följande:
    Och jag blir alltid lika häpen över hur korkade en del människor är. Barnet ber inte om det, barnet är ju helt oskyldig här. Men föräldrar som har sina barn som något slags genusprojekt gör det. Förstår du skillnaden?

Ungefär på samma sätt som det är korkat att lämna en dator öppet i sin bil på natten, du ska ju kunna men du kommer inte få ut en ny på försäkringen pga att du borde förstå bättre.
    men vad många ni är som snöat in på att det skulle vara något genusprojekt från min sida. ingenstans har jag skrivit att han skulle ha klänning eller dyl. Är grönt och gult typiska tjejfärger enligt dig?
  • Inga bekymmer
    Port II skrev 2018-02-20 09:06:42 följande:

Det är inte pojkarna som vill det, utan mammorna. De har indoktrinerats in i att könsnormer är något förskräckligt och gör det sedan till sin livsuppgift att bekämpa det.

Jag är INTE indoktrinerad att tycka att könsnormer är något förskräckligt och jag hade ingen tanke på eller önskan att min son skulle bli tjejig heller. Det enda jag vill är att alla mina barn ska känna sig älskade och accepterade som de är och inte tvinga på dem kläder eller intressen de inte trivs med bara för att de är pojkar. Du tror att ett barn som tvångsklipps mot sin vilja och som inte får leka med det den vill kommer eller klä sig i kläder den gillar kommer må bra eller?
  • Port II
    Frostälva skrev 2018-02-21 19:47:54 följande:

Ingenstans har jag sagt att jag inte skulle klä min son i annat än "killkläder" jag skrev att han går i FÄRGSTARKA kläder. Det är du som lägger värderingar i och tolkar det som att jag skulle klä honom på något annorlunda sätt.

Att han har långt hår är självvalt från hans sida, han vill INTE klippa håret, varför ska jag då tvinga honom? Finns ju hur många män som helst med långt hår.

Det var ju du som sa att han hade färgglada kläder. Det blir för mycket kan man tro.

Sedan kan man undra varför ett barn kommer på tanken att gilla gult och grönt. Klä pojken i blått och svart från start så besparat du efter båda två problem.

Ett barns vilja skapas. Det är inte ristat i sten från födseln.
  • Port II
    Inga bekymmer skrev 2018-02-21 20:26:57 följande:

Jag är INTE indoktrinerad att tycka att könsnormer är något förskräckligt och jag hade ingen tanke på eller önskan att min son skulle bli tjejig heller. Det enda jag vill är att alla mina barn ska känna sig älskade och accepterade som de är och inte tvinga på dem kläder eller intressen de inte trivs med bara för att de är pojkar. Du tror att ett barn som tvångsklipps mot sin vilja och som inte får leka med det den vill kommer eller klä sig i kläder den gillar kommer må bra eller?

Hur kommer det sig att dessa problem i stort sett enbart existerar i Norden under vår tid?

Barnen blir det föräldrarna vill. Svårare än så är det inte.
  • EnAnonumius
    Port II skrev 2018-02-21 21:47:09 följande:
    Jupp det är just det som gör att barnen mobbar andra barn som  "sticker ut" och inte är "som alla andra"..
    Det är föräldrar som orsakar detta, för att de barnen blir det föräldrarna vill att de skall bli..

Så kommer då två följdfrågor.

1) Varför är det så viktigt att föräldrarna lär sina barn att det är fult och fel att vara annorlunda, inte skall få lov att bli de de vill bli som individer, och fostra dem till att bli intoleranta och hatiska mot det som är annorlunda?

2) Varför är det så viktigt för många vuxna (inte alla, utan just många) att sitta på nätet och bevara intoleransen, genom att tvinga andra att följa den "grå massan" och kräva att de skall ge efter för intoleranta idioter som inte hantera något som är annorlunda?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AmericanMommy
    Port II skrev 2018-02-21 21:47:09 följande:

Hur kommer det sig att dessa problem i stort sett enbart existerar i Norden under vår tid?

Varför tror du att detta bara existerar i Norden? Blir så irriterad när jag läser på FL, det verkar som många tror att Norden/Sverige är en världsmetropol. Detta är inte bara i Sverige. Alltså detta med könsnormer är ett problem överallt. Och jag är så tacksam för alla som bryter mot dessa löjliga patriartiska normer.

Bor själv i USA och här är det många kämpar mot patriarkatet. #metoo kommer här ifrån tex, vet att många misogyna svenskar tror att det är ett Svenskt fenomen men Sverige är bara en piss i rymden mot patriarkatet. Men är tacksam för vad ni gör!
  • Port II
    AmericanMommy skrev 2018-02-22 01:28:54 följande:

Varför tror du att detta bara existerar i Norden?

Ny syftade jag inte på könsnormer utan 4-åriga pojkar som klär sig som flickor och därför blir mobbade.

Varför skulle det vara hemskt med normer?
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-02-22 00:15:28 följande:

Jupp det är just det som gör att barnen mobbar andra barn som  "sticker ut" och inte är "som alla andra".

Det är föräldrar som orsakar detta, för att de barnen blir det föräldrarna vill att de skall bli..

Anser du att mobbningen av de som "inte är som alla andra" är ett problem som i stort sett enbart existerar i Norden under vår tid?
  • EnAnonumius
    Port II skrev 2018-02-22 07:46:01 följande:
    Anser du att mobbningen av de som "inte är som alla andra" är ett problem som i stort sett enbart existerar i Norden under vår tid?
    Vad skrev jag om norden? Nämnde jag en norden i mitt inlägg?
    Nej det gjorde jag inte. Så du kan ta din ledande fråga och slänga den i papperskorgen där den hör hemma.
    Jag hade frågor i mitt inlägg som du duckar för att svara på. 
    I stället kommer du med  "ledande motfråga" och kräver att man skall svara på den.

När skall du svar på frågorna jag ställt dig? Eller är du en av de personer som anser att andra skall svar på dina frågor men du skall slippa att svar på andras frågor.

Jag lägger med frågorna igen.

Svar på frågorna innan du pumpar på med frågor som bevisar att du inte har läst inläggen.

1) Varför är det så viktigt att föräldrarna lär sina barn att det är fult och fel att vara annorlunda, inte skall få lov att bli de de vill bli som individer, och fostra dem till att bli intoleranta och hatiska mot det som är annorlunda?

2) Varför är det så viktigt för många vuxna (inte alla, utan just många) att sitta på nätet och bevara intoleransen, genom att tvinga andra att följa den "grå massan" och kräva att de skall ge efter för intoleranta idioter som inte hantera något som är annorlunda?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"