• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-02-25 14:53:43 följande:

Så om barnet vill ha färgglada kläder så ska man trycka undan hens önskan för att BESPARA henom nåt? Jag tror att om en förälder absolut inte lyssnar på barnets egna önskningar så gör det mer skada en om ett annat barn kommer med nån idiotisk kommentar.

En pojk kommer inte att vilja ha färgglada kläder såvida man inte uppmuntrar det. Kläder är för barn i de flesta fall en ickefråga. De kommer att ta på sig de kläder föräldrarna lägger fram och fortsätta klä sig som föräldrarna klär dem.
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 14:46:44 följande:
    Nej, det tycker jag faktiskt inte. Anledningen till åsikten är att man vill bespara barnet lidande. Inte att man har något emot folk som går med färgglada kläder.

Tycker du att det är intolerant att tycka att det är fel att skicka sina barn nakna till förskolan?
    Men bespara barnet lidande?
    Är det inte bättre att lära sina barn att det är helt ok att vara den man är och att man får klä sig som man vill?
    Att lära sina barn att visa respekt för andra människor?
    Att ha fördomar om barn som klär sig i färgglada kläder smittar ju av sig på barnen.

Att skicka ett barn naket till förskolan kan inte jämföras med att låta sitt barn klä sig i färgglada kläder.
    Carpe Diem
  • hallontryffel

Port II, tycker du då att flickor som inte följt sin familjs och/eller kulturs regler om att klä sig i slöja får skylla sig själva om de drabbas av hedersvåld? Om de bara följt det kulturellt förväntade hade de ju inte blivit utsatta.

• Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 15:26:40 följande:

Men bespara barnet lidande?

Är det inte bättre att lära sina barn att det är helt ok att vara den man är och att man får klä sig som man vill?

Att lära sina barn att visa respekt för andra människor?

.

Du kan göra båda två. Det ena utesluter inte det andra.
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 15:36:14 följande:
    Du kan göra båda två. Det ena utesluter inte det andra.
    Men hur lär man sina barn att visa respekt genom att vara fördomsfull?
    Carpe Diem
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 15:41:31 följande:

Men hur lär man sina barn att visa respekt genom att vara fördomsfull?

Jag instämmer inte i din definition av fördomsfull. Och om jag nu hade gjort det hade det varit omöjligt att inte vara fördomsfull.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-02-25 15:14:27 följande:

En pojk kommer inte att vilja ha färgglada kläder såvida man inte uppmuntrar det. Kläder är för barn i de flesta fall en ickefråga. De kommer att ta på sig de kläder föräldrarna lägger fram och fortsätta klä sig som föräldrarna klär dem.

Min son har både mörka kläder och färgglada kläder. När han väljer själv så är det klara färger och ränder som gäller. Jag ser ingen anledning till att INTE uppmuntra det han uppenbarligen tycker om.
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-02-25 15:59:53 följande:

Min son har både mörka kläder och färgglada kläder. När han väljer själv så är det klara färger och ränder som gäller. Jag ser ingen anledning till att INTE uppmuntra det han uppenbarligen tycker om.

Frågan är varför du låter honom välja. Det om något är att sätta fokus utseendet på kläderna och ytlighet.
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 15:48:59 följande:
    Jag instämmer inte i din definition av fördomsfull. Och om jag nu hade gjort det hade det varit omöjligt att inte vara fördomsfull.
    Så du tycker inte det är att vara fördomsfull när man tycker det är fel att låta sina barn gå i färgglada kläder?
    Du får det ju nästan att låta som att man klär sina söner i klänning.
    Carpe Diem
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-02-25 16:22:14 följande:

Frågan är varför du låter honom välja. Det om något är att sätta fokus utseendet på kläderna och ytlighet.

Jag väljer mina kläder själv så de få tillfällen han vill välja sina så ser jag ingen anledning till att han inte skulle få göra det. Det är kul för mig att få veta vad HAN tycker om, och således kunna köpa kläder som jag VET att han tycker om.

Sen så anser jag att små barn ska ha starka färger, det är kläder för barn liksom.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"