• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Studentpappa
    Inga bekymmer skrev 2018-02-19 15:15:05 följande:
    Det har han redan uttryckt att han vill, tex i affären när vi skulle köpa nåt passande till jul förra året, så pekade han på en jättefin grön klänning i paljetter och den ville han ha. Svaret på det har du i mitt första inlägg i första stycket där jag skrev att vi styr på så sätt att vi inte köper klänningar till honom men istället kompromissar så att han ändå får ha på sig kläder han gillar. Undantag är som sagt utklädningskläder där han fick en frostklänning av sin faster i 3-årspresent och det var precis vad han önskat sig och den har han slitit på ordentligt. Han har fått ha på sig den på barnkalas om det stått: Kom gärna utklädd. Då tycker jag det är lika självklart att han får klä ut sig till prinsessa som att brorsan får välja att klä ut sig till Spiderman, Batman eller Zombie eller vad han vill. I höstas så skulle brorsan köpa en zombiedräkt till ett Halloweenkalas och minstingen ville då ha en häxdräkt med hatt, vilket han fick. Samma gäller där, vid kalas ok men annars används utklädningskläder hemma. Han har fått andra dräkter med tex thordräkt men den har ej användas mkt. Någon gång i lek med brorsan kan han klä ut sig till Ninja.

Min man och jag har bestämt att om han ska gå klädd i klänning till vardags bland folk så ska han vara stor nog att se och förstå hur mkt det bryter mot normen, så det är inte så att vi har svårt för om han skulle göra det, men vi vill skydda honom mot ev negativa reaktioner. Men det är som sagt en balansgång för som jag skrev så tror jag det är värre att inte känna sig accepterad som den man är av sina föräldrar än att få höra nån kommentar från en inskränkt och elak person.

Vi har fått många positiva kommentarer från andra föräldrar att vi låter honom vara som han är.
    Ja det är väl jättebra att ni går honom till mötes, i övrigt gör ni ju precis som jag skrev. Ni styr honom i den mån ni tror är nödvändig för att han inte ska bli häcklad, ni drar den gränsen vid klänning. Någon annan säkert vid ett tidigare skede, men grejen är ju att ni att ni ändå sätter stopp med hänsyn till vad ni tror är bäst för ert barn. det är ju på samma sätt som att vi låser dörren när vi lämnar hemmet trots att det är förbjudet att stjäla.

När jag påpekade det tidigare i tråden så hade jag en unken syn och mina barn skulle växa upp till mobbare. Sen är det ju ingen man ska acceptera men man får ju vara medveten om att det är en förhöjd risk beroende på hur långt man drar det. Jag läste något från Lady Dahmer (stavning?) tidigare som menade på att man skulle utöva påtvingad genuslek på sina barn, pojkarna skulle ges dockor och flickor bilar oavsett om de var intresserade eller inte. Tyckte faktiskt det var lite roligt att hon ändå fått en pojke som vill leka med bilar/lastbilar.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • hallontryffel
    Studentpappa skrev 2018-02-19 12:21:39 följande:

Men den dagen han vill ha klänning så köper ni en eller kommer ni säga nej då eller påverka honom?

Jag har två döttrar och det är ju betydligt enklare ur den aspekten, en mer tjejig och en som gillar bilar/traktor och leker mycket med pojkar. Båda gillar att åka fyrhjuling och har en egen barnfyrhjuling. Men som samhället ser ut finns det ju egentligen inget som är tabu som tjej när det kommer till att anamma manliga normer, utan det ses snarare positivt av alla förutom kanske deras mormor som är stenålder..

Men om normen i samhället för hur flickor skall bete sig hade varit sk traditionell och ni fått höras fler änstenåldersmormor att ni uppmuntrade era döttrar till att bli könsöverskridande och de hade fått höra att de inte var normala flickor utan pojkar med snippa eftersom de åker fyrhjuling så hade ni alltså valt att inte ge dem de fordonen?

Vilken tur för era döttrar att normen för flickor är öppnare i så fall!
  • EnAnonumius
    Port II skrev 2018-02-19 06:38:18 följande:
    Vad är det du ifrågasätter. Att biologi påverkar normer?
    Ja självklart så är det ju samma sak som att ifrågasätta någon när man efterfrågar om objektiva fakta som styrkler ett påstående någon har. Drömmer

Har du objektiva fakta bevis som styrker ditt påstående? Ja eller nej?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    annabellelee skrev 2018-02-19 10:48:32 följande:
    Ett mer nyanserat svar är naturligtvis "vissa sociala normer har delvis med biologi att göra". Hur du menar att långt hår och en färgglad tröja skulle vara "biologiskt" manligt är dock svårt att förstå. Hade stenåldersmän en biologisk tendens att klippa sig? Brukade stenålderskvinnor ofta klä sig i rosa och gult?

Ditt resonemang har helt enkelt inget med sakfrågan att göra. I fallet i ts handlar det bara om att pojken som retas måste lära sig att respektera och vara trevlig mot andra.
  • EnAnonumius
    Port II skrev 2018-02-19 12:07:21 följande:
    Vem pratar du om? Svara på vad folk faktiskt skriver. Nu hittar du på vad andra skriver och svarar sedan på det. Inte konstigt att du inte förstår.
    Det gör du ju med, sitter och hittar på vad andra skriver. Fast jag antar att det skall vara okey att du gör det men inte andra.
    Du sitter ju och hittar på att jag ifrågasätter dig, bara för att jag efterfrågade om objektiva fakta som kunde styrka ditt påstående om att kulturellt beteende har med bilogi att göra.

Men och med att DU hävdade, i inlägg #83 att; "Kulturella normer har med biologi att göra".

Då är det en adekvat fråga att ställa till dig.
    Tror du att grottkvinnor klädde sig i rosa? Att det var stenålderskultur att kvinnor klädde sig i rosa och sminkade sig och trippade omkring i höga klackar? 

• Port II
    EnAnonumius skrev 2018-02-19 21:56:34 följande:

Ja självklart så är det ju samma sak som att ifrågasätta någon när man efterfrågar om objektiva fakta som styrkler ett påstående någon har.

Har du objektiva fakta bevis som styrker ditt påstående? Ja eller nej?

Ja, självklart.

Jag kan förövrigt konstatera att du tror att det är en slump att det är norm bland valar att äta direkt med munnen och att det är norm bland människan att äta med kniv och gaffel och inte vice versa.
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-02-19 22:05:19 följande:

.

Men och med att DU hävdade, i inlägg #83 att; "Kulturella normer har med biologi att göra".

Då är det en adekvat fråga att ställa till dig.

Nej, faktiskt inte. Lite fakta är det rimligt att förvänta sig att de som medverkar i diskussionerna sitter på.

Kan du ge källa på att normer påverkas av miljö?

Det är på samma nivå.
  • Studentpappa
    hallontryffel skrev 2018-02-19 19:11:57 följande:

Men om normen i samhället för hur flickor skall bete sig hade varit sk traditionell och ni fått höras fler änstenåldersmormor att ni uppmuntrade era döttrar till att bli könsöverskridande och de hade fått höra att de inte var normala flickor utan pojkar med snippa eftersom de åker fyrhjuling så hade ni alltså valt att inte ge dem de fordonen?

Om det hade varit stor risk för att de hade blivit mobbade för det hade jag övervägt att inte skaffa en ja, helt riktigt. Men då det är något man gör hemma så är den risken liten.

Men att medvetet uppmuntra något som med stor risk kan vara negativt för dem gör jag inte. Sen skulle det inte räcka med att de fick höra att de var pojkar med snippa, men hittar du motsvarigheten till en pojke i långt hår och klänning i skolan till flickor så är det nog rätt säkert att jag sett till att undvika det. Utan att säga att det är fel givetvis, där tycker jag användaren ovanför gör helt rätt i hur dom hanterar det.
  • Studentpappa
    hallontryffel skrev 2018-02-19 19:11:57 följande:

Sen tror jag alla vuxna som inte känner mig tillräckligt att veta att jag bara har döttrar har sagt något i stil med:

-Men vad roligt för pojken/pojkarna med fyrhjuling.

Att man kan köpa det till flickor verkar vara svårt att ta in för människor 50+. Men att folk säger sådant till mig tycker jag mest är roligt då jag så länge det inte påverkar mina barn negativt gärna bryter normer.
  • hallontryffel
    Studentpappa skrev 2018-02-20 06:33:18 följande:

Om det hade varit stor risk för att de hade blivit mobbade för det hade jag övervägt att inte skaffa en ja, helt riktigt. Men då det är något man gör hemma så är den risken liten.

Men att medvetet uppmuntra något som med stor risk kan vara negativt för dem gör jag inte. Sen skulle det inte räcka med att de fick höra att de var pojkar med snippa, men hittar du motsvarigheten till en pojke i långt hår och klänning i skolan till flickor så är det nog rätt säkert att jag sett till att undvika det. Utan att säga att det är fel givetvis, där tycker jag användaren ovanför gör helt rätt i hur dom hanterar det.

Studentpappa skrev 2018-02-20 06:43:25 följande:

Sen tror jag alla vuxna som inte känner mig tillräckligt att veta att jag bara har döttrar har sagt något i stil med:

-Men vad roligt för pojken/pojkarna med fyrhjuling.

Att man kan köpa det till flickor verkar vara svårt att ta in för människor 50+. Men att folk säger sådant till mig tycker jag mest är roligt då jag så länge det inte påverkar mina barn negativt gärna bryter normer.

Tänk vilken tur då för dina döttrar att det finns flickor och kvinnor som tagit smällen av att vara normbrytare och föräldrar och andra som uppmuntrat och stöttat de flickorna/kvinnorna så att dina döttrar får göra sådant som människor 50+ (som du uttrycker det) anser är fel intressen för dem.

Sorgligt bara att du inte anser det vara rätt och vill stötta små pojkar, som TS son som vill ha långt hår och färgglada kläder (står inget om att han vill ha traditionellt flickiga kläder), att få samma rättigheter som dina döttrar åtnjuter.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"