• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Physalis
    AmericanMommy skrev 2018-02-18 13:28:12 följande:

Det vi borde fråga oss är varför det anses så hemskt att bli kallad flicka när man är pojke? Om en flicka blir kallad pojkflicka anses det mest som en komplimang. Varför är allt flickigt/feminint ansett som negativt av många i samhället?

Jag håller med om att det inte borde vara en förolämpning att kallas för flicka när man är pojke och tvärtom, men jag gissar att det är hur det framförs som är problemet. Det är ju inget fel att ha glasögon, stor näsa eller vara smal heller men barn kan bli retade för det med och allt annat möjligt.
    Korrekturläser som en kratta
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-02-18 14:41:53 följande:

"Varför är allt flickigt/feminint ansett som negativt av många i samhället?"

Det  är en bra fråga.  Nej fel av mig. Det är en utmärkt och rationell fråga.

Jag själv är uppvuxen och varit pojkflicka, blev aldrig mobbad för att jag var pojkflicka. Men blev mobbad för att jag hade glasögon faktiskt.

En skolkompis är "flickpojke" (han är fortfarande väldigt feminin/kvinnlig av sig och straight med). Han blev mobbad även rent fysiskt för att han var flickig av sig.

Så detta är något jag undra ibland, över än i dag, varför blev jag aldrig mobbat för att jag var en pojkflicka, medan skolkompisen blev mobbad för för att han var en flickpojke. Vad var det för hemskt "brott" den killen gjorde med att vara flickpojke, medan det var inget "brott" från mig att vara pojkflicka.

Samhället i allmänhet är mycket mer tolerant mot maskulina kvinnor än feminina män. Att pojkflickor ses som mer negativt är därför logiskt.

Då kan man fråga sig varför feminina män har lägre status? Ur ett evolutionärt perspektiv kommer den maskulina kvinnan att kunna föra sin avkomma vidare men risken är överhängande att den feminina mannen blir utan avkomma.

Jag säger som alltid i dessa frågor. Biologin samspelar med miljön. Utifrån det blir det ett utfall.
  • molly50

Bra att du ska prata med förskolan. Om inget händer så prata med rektorn också.
    Kanske kan du även prata med det andra barnets föräldrar?
    Jag hade absolut velat veta om det var mitt barn.
    För är det något vi försöker lära våra barn så är det att behandla andra människor med respekt. Och att alla har rätt att vara den de är.

Carpe Diem
  • Tow2Mater
    No Logo skrev 2018-02-18 00:33:53 följande:
    Man får tycka vad man vill men inte alltid uttrycka det. Anser du verkligen att det är ok för barn att uttrycka att en förskolekompis är "fel" för att han, enligt dem, har fel hårlängd och fel färg på klädena?
    Jag vet inte om jag anser att säga till en pojke att han ser ut som en flicka är att säga att han ser "fel" ut, det ser ju bara ut så... Mycket handlar ju om attityder och i vilka situationer och hur det sägs.
    Och enstaka milda saker som detta anser jag barn ska kunna lära sig att bara tänka, "ok, han tycker jag ser ut som en flicka, spelar roll" och skaka av sig och inte känna sig kränkt för minsta lilla. Men ingår det i ett återkommande mönster av retningar och mobbning ska det naturligtvis addresseras som sådant.
  • SupersurasunkSara

Jag tycker att förskolan ska ta upp detta på någon samling, med de äldre barnen då, de yngre förstår inte alltid skillnaden mellan flicka och pojke ändå  

Men bland femåringarna kan man prata om flickor och pojkar, att alla ser ut på olika sätt osv och att det är helt ok. På vissa förskolor arbetar de dock på ett sätt så att de inte alls talar om barnens kön, man säger alltså inte "kan alla flickor sätta sig till höger och alla pojkar till vänster" utan de benämns som barn eller med namn. 
    Om er förskola är en sådan så kan det bli svårt att få dem att ta upp frågan, men er son ska absolut inte känna sig mobbad när han är där! 

Viktigt är också att ni hemifrån pratar om detta och påtalar att det inte är något fel i att vara flicka om det nu är så att sonen känner så, men även tala om att det andra barnet kanske inte vet att pojkar kan ha långt hår de med om de vill. 

• Lynxsa

Och jag har motsatt problem. Min 4åriga tjej klippte av sig håret (som var långt) och är numera kortklippt.(Säg inte " om du inte vill borsta håret så måste vi klippa av det" för det gjorde hon..)

Tydligen blir hon kallad kille på förskolan.

På förskolan var de bra och tog upp det på samlingen och ifrågasatte om tjejer måste ha långt hår eller om de kan ha kort och om killar kan både långt och kort.

Är det verkligen håret som bestämmer kön?

Men dotter ångrar sig och vill ha sitt långa hår tillbaka. Och det dröjer ju.

Så tråkigt att barnen delas in i "fack" i så unga år.

• Iowhannah
    Lynxsa skrev 2018-02-18 21:38:27 följande:

Och jag har motsatt problem. Min 4åriga tjej klippte av sig håret (som var långt) och är numera kortklippt.(Säg inte " om du inte vill borsta håret så måste vi klippa av det" för det gjorde hon..)

Tydligen blir hon kallad kille på förskolan.

På förskolan var de bra och tog upp det på samlingen och ifrågasatte om tjejer måste ha långt hår eller om de kan ha kort och om killar kan både långt och kort.

Är det verkligen håret som bestämmer kön?

Men dotter ångrar sig och vill ha sitt långa hår tillbaka. Och det dröjer ju.

Så tråkigt att barnen delas in i "fack" i så unga år.

Jag undrar hur föräldrarna till dessa barn resonerar, för de måste ju få det någonstans ifrån. Jag tror inte att en fyraåring plötsligt vaknar upp en morgon och kommer på att pojkar inte kan vara långhåriga och flickor inte kan vara korthåriga.

Min son har turen att ha en långhårig pappa och en korthårig farmor. Ända sedan han var bebis har (okända) människor refererat till honom som ?hon?, det spelar ingen som helst roll vad han har på sig. Han ses som ?hon? även när han har svart t-shirt och camouflagebyxor liksom.
  • Lynxsa
    Iowhannah skrev 2018-02-18 21:49:48 följande:

Jag undrar hur föräldrarna till dessa barn resonerar, för de måste ju få det någonstans ifrån. Jag tror inte att en fyraåring plötsligt vaknar upp en morgon och kommer på att pojkar inte kan vara långhåriga och flickor inte kan vara korthåriga.

Min son har turen att ha en långhårig pappa och en korthårig farmor. Ända sedan han var bebis har (okända) människor refererat till honom som ?hon?, det spelar ingen som helst roll vad han har på sig. Han ses som ?hon? även när han har svart t-shirt och camouflagebyxor liksom.

Och det gäller inte bara barn. Farmor till dottern så att du ser ut som en pojke! Har tänkte hon?
  • Iowhannah
    Lynxsa skrev 2018-02-18 21:54:59 följande:

Och det gäller inte bara barn. Farmor till dottern så att du ser ut som en pojke! Har tänkte hon?

Jo, det är mest äldre som kallat min son för flicka också (men inte nära släktingar)... Men det borde vara ett generationsskifte någonstans tycker jag. Vi som har småbarn nu är väl ändå mer upplysta än man kanske var för 30-40 år sedan och borde således lära våra barn att alla är olika och det är okej. Någonstans felar det onekligen.
  • Tow2Mater
    Iowhannah skrev 2018-02-18 21:49:48 följande:
    Eller så resonerar de bara helt enkelt efter vad de ser; ser de en mamma/syster med långt hår och en pappa/bror med kort hår, så blir det ju bara i deras enkla rättframma värld så att flickor har långt hår och pojkar har kort hår, och inte mycket mer att fundera kring.

Men sen är ju Sverige normalt ganska homogent och likformigt, hur mycket annorlunda hår existerar det till vardags for ett normalt barn? Lite mer variation kanske med senaste årens invandring, men ändå. Men det är väl inte så att svenska forskolebarn till vardags ser både pojkar med fläta och mohawkfrisyrer, flickor med rastafrisyrer, mm. Det enkla "kort" och "långt" blir kanske därmed direkt synomymt med "flicka" och "pojke" i deras värld, och det lilla däremellan blir avvikande.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"