• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 08:06:31 följande:

Nej, varken han eller du konstaterar fakta. Barn växer inte upp med en automatisk insikt om hur man ska vara, eller hur andra ska vara. Det är vuxna runt omkring som lär sina barn att det är okej att ge sig på andra barn för att de ser annorlunda ut. Och det måste nånstans bottna i en rädsla hos föräldern, en rädsla för att det finns människor som vågar göra annorlunda än dem.

Så du menar att verkligheten ser ut så att barn som klär sig annorlunda än flocken ska mobbas? Ja det säger ju det mesta om dig som förälder. En sån inställning ger inte alls dina barn förutsättningar till ett gott liv, istället lär dem att gå runt och granska alla andra för att se om de ska mobbas eller inte. De lär sig att de hela tiden måste trycka ner nån annan för att känna sig mer nöjda med sig själva. Bittert liv. Stackars barn.

Försök nu att analysera det här utan att blanda in känslor.

1) Alla i tråden är överens om att det är fel att mobba andra barn och att man ska lära barn att inte mobba.

2) I en uppfostran lär man barnen samhällets normer. Det är inte så att du frågar om barnet vill äta på tallrik istället för direkt på bordet. Du tar bara fram tallriken och så är det bra med det.

3) Denna fråga gäller att vissa inte kan hantera att vissa normer är könsbundna. Det betyder att du ger pojken pojkkläder och flickan flickkläder och så är det bra med det.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 07:36:22 följande:

Vadå mina? Det är samhällets normer.

Sedan är det mamman som frånsett samhällets normer på sonens bekostnad.

Som jag tidigare skrev. Jag föreslår att hon själv går med manskläder istället för att sätta på sin pojke tjejklockan. Det sistnämnda är dessutom värre eftersom tjejgrejer pp en pojke ses som mycket negativt.

Nej, det är din norm. Möjligtvis en norm du och dina vänner har. I andra kretsar råder helt andra normer, och det är naturligtvis helt i sin ordning, så länge man inte tycker det är ok att behandla de som inte följer ens egna normer illa.
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 08:38:45 följande:

Nej, det är din norm. Möjligtvis en norm du och dina vänner har.

Trams. Jag förstår verkligen varför det är så många som har problem i samhället när de inte klarar av att analysera det rationellt.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 07:48:43 följande:

Har du löst TS inlägg? Hennes son blir kallad "flicka med snopp". Så onekligen uppfattas han som tjejig .

Det är du som är trångsynt som inte klarar av att analysera denna situation. Du blandar in dina värderingar om vad du anser om mobbning, istället för att analysera situationen rationellt.

Det kan vara så att pojken som retas upplever honom som "tjejig". Men det är inte rätt att retas för det? Säg att någon har glasögon. Är det då rätt att kalla honom för "glasögonorm" ? Eller att någon har mörk hud. Är det rätt att kalla den personen för "svarting"?

Det är du som blandar in dina värderingar. Oavsett hur ts barn sett ut hade det inte varit ok att retas. Det handlar egentligen inte alls om genus, utan det handlar om allmänt hyfs.
  • NoraLiv
    Port II skrev 2018-02-18 08:38:03 följande:

Försök nu att analysera det här utan att blanda in känslor.

1) Alla i tråden är överens om att det är fel att mobba andra barn och att man ska lära barn att inte mobba.

2) I en uppfostran lär man barnen samhällets normer. Det är inte så att du frågar om barnet vill äta på tallrik istället för direkt på bordet. Du tar bara fram tallriken och så är det bra med det.

3) Denna fråga gäller att vissa inte kan hantera att vissa normer är könsbundna. Det betyder att du ger pojken pojkkläder och flickan flickkläder och så är det bra med det.

Tror det är du som behöver träna på lite analys.

Du verkar hjärntvättad. Träna på att tänka lite själv. Ställ dig frågan "hur påverkas jag av att pojkar har långt hår och rosa kläder?" "Varför blir jag så provocerad?"
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 08:46:43 följande:

Det kan vara så att pojken som retas upplever honom som "tjejig". Men det är inte rätt att retas för det? Säg att någon har glasögon. Är det då rätt att kalla honom för "glasögonorm" ? Eller att någon har mörk hud. Är det rätt att kalla den personen för "svarting"?

Det är du som blandar in dina värderingar. Oavsett hur ts barn sett ut hade det inte varit ok att retas. Det handlar egentligen inte alls om genus, utan det handlar om allmänt hyfs.

Kan vi diskutera frågan. Du diskuterar mot någon som inte finns. Läs mitt inlägg tidigare.

"1) Alla i tråden är överens om att det är fel att mobba andra barn och att man ska lära barn att inte mobba"
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:01:13 följande:

Tror det är du som behöver träna på lite analys.

Du verkar hjärntvättad. Träna på att tänka lite själv. Ställ dig frågan "hur påverkas jag av att pojkar har långt hår och rosa kläder?" "Varför blir jag så provocerad?"

Jag blir inte provocerad. Fast det är irrelevant. Sluta var så fördomsfull.
  • NoraLiv
    Studentpappa skrev 2018-02-18 08:36:49 följande:

Och jag blir alltid lika häpen över hur korkade en del människor är. Barnet ber inte om det, barnet är ju helt oskyldig här. Men föräldrar som har sina barn som något slags genusprojekt gör det. Förstår du skillnaden?

Ungefär på samma sätt som det är korkat att lämna en dator öppet i sin bil på natten, du ska ju kunna men du kommer inte få ut en ny på försäkringen pga att du borde förstå bättre.

Varför är det så viktigt att pojkar ser ut som stereotypa pojkar? Vad är det du blir så hotad av?
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:05:42 följande:

Varför är det så viktigt att pojkar ser ut som stereotypa pojkar? Vad är det du blir så hotad av?

Han känner sig inte hotad. Var inte så fördomsfull.

Han bara konstaterar att riskerna att barnet mobbas ökar om pojken ser ut som en flicka.
  • NoraLiv
    Port II skrev 2018-02-18 09:03:15 följande:

Jag blir inte provocerad. Fast det är irrelevant. Sluta var så fördomsfull.

Hahaha. Har inga fördomar alls om dig. Du är exakt så som du utger dig för att vara.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"