• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 06:04:12 följande:

Fast nu utgår du ifrån något som du inte vet. Om en mamma hade sagt att hennes son går med kortklippt frisyr och blåa kläder, hade du då på samma sätt som nu själv antagit att mamman tvingade sin son till detta och att det inte var självvalt? Ts har inte skrivit något om vem som gjort valet kring sonens frisyr och kläder. Jag utgår därför ifrån att det är självvalt och då har ju inte mamman gjort något fel.

Jag utgår från att normen är att pojkar klär sig som pojkar. Om mamman betett sig korrekt hade pojken klätt sig pojkigt.

Det är ingen slump att barn som klär sig annorlunda alltid har s.k. genusföräldrar som tycker att det är positivt att vara annorlunda och inte inser att det får konsekvenser.
  • bullen1984
    Tow2Mater skrev 2018-02-18 00:23:50 följande:
    Kanske man ska kunna få tycka lite som man vill också, och uttrycka det?
    Jag håller med! Om nån är ful eller tjock så har man ju för fan rätt att utrycka, precis som man uttrycker andra saker. 
    Det var en kille på mitt jobb som hade jävligt stora chipstuttar. Jag sade det till honom, att jag tyckte det var vulgärt och att han borde överväga att ha dubbel T-shirt så man slipper se hans bröstvårtor. Det blev ett jävla liv. Jag är bara ärlig! 
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 07:23:21 följande:

Så alla måste följa dina snäva normer, annars får de skylla sig själv?

Vadå mina? Det är samhällets normer.

Sedan är det mamman som frånsett samhällets normer på sonens bekostnad.

Som jag tidigare skrev. Jag föreslår att hon själv går med manskläder istället för att sätta på sin pojke tjejklockan. Det sistnämnda är dessutom värre eftersom tjejgrejer pp en pojke ses som mycket negativt.
  • Studentpappa

Vi har en snart treåring här hemma som alltid säger att långhåriga pojkar är flickor. När vi säger att pojkar också kan vara långhåriga säger hon bara

-Nej det är en tjej.

Det är inget vi intalat henne, jag har själv haft långt hår, men alla män hon känner är korthåriga så hon kopplar väl det till sin verklighet. Oavsett vad man tycker att barn ska behandlas lika så är det ju som att be om att bli mobbad att klä en långhårig grabb i rosa kläder.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • bullen1984
    Port II skrev 2018-02-18 07:36:22 följande:
    Vadå mina? Det är samhällets normer.

Sedan är det mamman som frånsett samhällets normer på sonens bekostnad.

Som jag tidigare skrev. Jag föreslår att hon själv går med manskläder istället för att sätta på sin pojke tjejklockan. Det sistnämnda är dessutom värre eftersom tjejgrejer pp en pojke ses som mycket negativt.
    För det första är inte långt hår kvinnligt. Det är ju för fan en hel drös kända män som har långt hår. 
    För det andra står det inget om tjejkläder. Det står färgglada kläder. Så jag vet inte vad som händer i din lilla inskränkta hjärna just nu, men man läser väl saker som man önskar att förstå dem. Jobbigt för dig att gå genom livet med så snäv bild av människor. 
  • Port II
    bullen1984 skrev 2018-02-18 07:42:25 följande:

För det första är inte långt hår kvinnligt. Det är ju för fan en hel drös kända män som har långt hår. 

För det andra står det inget om tjejkläder. Det står färgglada kläder. Så jag vet inte vad som händer i din lilla inskränkta hjärna just nu, men man läser väl saker som man önskar att förstå dem. Jobbigt för dig att gå genom livet med så snäv bild av människor. 

Har du löst TS inlägg? Hennes son blir kallad "flicka med snopp". Så onekligen uppfattas han som tjejig .

Det är du som är trångsynt som inte klarar av att analysera denna situation. Du blandar in dina värderingar om vad du anser om mobbning, istället för att analysera situationen rationellt.
  • NoraLiv
    Studentpappa skrev 2018-02-18 07:41:42 följande:

Vi har en snart treåring här hemma som alltid säger att långhåriga pojkar är flickor. När vi säger att pojkar också kan vara långhåriga säger hon bara

-Nej det är en tjej.

Det är inget vi intalat henne, jag har själv haft långt hår, men alla män hon känner är korthåriga så hon kopplar väl det till sin verklighet. Oavsett vad man tycker att barn ska behandlas lika så är det ju som att be om att bli mobbad att klä en långhårig grabb i rosa kläder.

Häpnar alltid över människors brist på självinsikt. Nej då, du har inte påverkat ditt barn det minsta trots att du spyr ur dig de mest unka och inskränkta åsikterna. Blir fan mörkrädd av föräldrar som anser att andras barn ber om att bli mobbade. Hoppas mina barn aldrig kommer i närheten av dina, risken är ju stor att om så inte skett än, så kommer ditt barn anamma din inställning.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 07:52:27 följande:

Häpnar alltid över människors brist på självinsikt. Nej då, du har inte påverkat ditt barn det minsta trots att du spyr ur dig de mest unka och inskränkta åsikterna. Blir fan mörkrädd av föräldrar som anser att andras barn ber om att bli mobbade. Hoppas mina barn aldrig kommer i närheten av dina, risken är ju stor att om så inte skett än, så kommer ditt barn anamma din inställning.

Han konstaterar bara fakta. Vad är det för unket för det? Jag.tycker att det är unket att blunda för verkligheten och sedan låta sina barn ta smällen.

De flesta föräldrar inser det jag och Studentpappa talar om och våra barn har därmed goda förutsättningar för en bra skolgång och ett gott liv.
  • NoraLiv
    Port II skrev 2018-02-18 07:57:33 följande:

Han konstaterar bara fakta. Vad är det för unket för det? Jag.tycker att det är unket att blunda för verkligheten och sedan låta sina barn ta smällen.

De flesta föräldrar inser det jag och Studentpappa talar om och våra barn har därmed goda förutsättningar för en bra skolgång och ett gott liv.

Nej, varken han eller du konstaterar fakta. Barn växer inte upp med en automatisk insikt om hur man ska vara, eller hur andra ska vara. Det är vuxna runt omkring som lär sina barn att det är okej att ge sig på andra barn för att de ser annorlunda ut. Och det måste nånstans bottna i en rädsla hos föräldern, en rädsla för att det finns människor som vågar göra annorlunda än dem.

Så du menar att verkligheten ser ut så att barn som klär sig annorlunda än flocken ska mobbas? Ja det säger ju det mesta om dig som förälder. En sån inställning ger inte alls dina barn förutsättningar till ett gott liv, istället lär dem att gå runt och granska alla andra för att se om de ska mobbas eller inte. De lär sig att de hela tiden måste trycka ner nån annan för att känna sig mer nöjda med sig själva. Bittert liv. Stackars barn.
  • Studentpappa
    NoraLiv skrev 2018-02-18 07:52:27 följande:

Och jag blir alltid lika häpen över hur korkade en del människor är. Barnet ber inte om det, barnet är ju helt oskyldig här. Men föräldrar som har sina barn som något slags genusprojekt gör det. Förstår du skillnaden?

Ungefär på samma sätt som det är korkat att lämna en dator öppet i sin bil på natten, du ska ju kunna men du kommer inte få ut en ny på försäkringen pga att du borde förstå bättre.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"