• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Port II
    hallontryffel skrev 2018-02-20 08:45:29 följande:

Tänk vilken tur då för dina döttrar att det finns flickor och kvinnor som tagit smällen av att vara normbrytare och föräldrar och andra som uppmuntrat och stöttat de flickorna/kvinnorna så att dina döttrar får göra sådant som människor 50+ (som du uttrycker det) anser är fel intressen för dem.

Sorgligt bara att du inte anser det vara rätt och vill stötta små pojkar, som TS son som vill ha långt hår och färgglada kläder (står inget om att han vill ha traditionellt flickiga kläder), att få samma rättigheter som dina döttrar åtnjuter.

Det är inte pojkarna som vill det, utan mammorna. De har indoktrinerats in i att könsnormer är något förskräckligt och gör det sedan till sin livsuppgift att bekämpa det.
  • hallontryffel
    Port II skrev 2018-02-20 09:06:42 följande:

Det är inte pojkarna som vill det, utan mammorna. De har indoktrinerats in i att könsnormer är något förskräckligt och gör det sedan till sin livsuppgift att bekämpa det.

Läs användaren Inga bekymmers inlägg. Jag kan inte se att hon på något sätt försökt indoktrinera sin yngste son. Och OM hon nu gjort det, varför funkade indoktrineringen i så fall så dåligt på den äldste sonen?

Så, om pojkarna påverkats av sina mammor, menar du då att kvinnor som i historien eller i nutid velat göra sådant som ansetts könsöverskridande (studera eller rösta i allmänna val tex eller som i Saudiarabien tills förra året att köra bil) varit indoktrinerade av sina ...pappor?
  • Port II
    hallontryffel skrev 2018-02-20 09:16:32 följande:

Läs användaren Inga bekymmers inlägg. Jag kan inte se att hon på något sätt försökt indoktrinera sin yngste son. Och OM hon nu gjort det, varför funkade indoktrineringen i så fall så dåligt på den äldste sonen?

Så, om pojkarna påverkats av sina mammor, menar du då att kvinnor som i historien eller i nutid velat göra sådant som ansetts könsöverskridande (studera eller rösta i allmänna val tex eller som i Saudiarabien tills förra året att köra bil) varit indoktrinerade av sina ...pappor?

Jag sa att mammorna är indoktrinerade att tycka att könsnormer är något förskräckligt.
  • Studentpappa
    Studentpappa skrev 2018-02-20 06:43:25 följande:

Sen tror jag alla vuxna som inte känner mig tillräckligt att veta att jag bara har döttrar har sagt något i stil med:

-Men vad roligt för pojken/pojkarna med fyrhjuling.

Att man kan köpa det till flickor verkar vara svårt att ta in för människor 50+. Men att folk säger sådant till mig tycker jag mest är roligt då jag så länge det inte påverkar mina barn negativt gärna bryter normer.

Tänk vilken tur då för dina döttrar att det finns flickor och kvinnor som tagit smällen av att vara normbrytare och föräldrar och andra som uppmuntrat och stöttat de flickorna/kvinnorna så att dina döttrar får göra sådant som människor 50+ (som du uttrycker det) anser är fel intressen för dem.

Sorgligt bara att du inte anser det vara rätt och vill stötta små pojkar, som TS son som vill ha långt hår och färgglada kläder (står inget om att han vill ha traditionellt flickiga kläder), att få samma rättigheter som dina döttrar åtnjuter.
    Klart det är rätt men man kan ju inte bli förvånad över att det sker? Sen utgick nog jag från att han hade "tjejkläder" och inte bara färgglada kläder som det senare stod. Som jag tidigare skrev så har vi en dotter som är övertygad om att alla långhåriga är flickor, och oavsett om det som en tidigare användare skrev beror på min unkna syn, vilket är högst otroligt då vi försöker lära våra barn att alla kan vara precis som de vill så har hon den uppfattningen. Sen retas hon ju inte för det utan bara konstaterar (enligt henne) typ:
    -Vad heter flickan?
    -Nej, det är en pojke alla kan ju ha långt hår vet du.
    -Nej, det är en flicka!
    Så går resonemanget hittills.

Jag tycker TS fall är rätt lindrigt och skulle antagligen göra likadant själv, men när det blir uppenbart att det här kommer inte funka skulle jag göra annorlunda. Jag tar gärna smällen men jag skickar inte mina barn som offerlamm/kanonmat. 

Jag har en väldigt försiktig äldsta dotter som är som klippt och skuren för att bli en hackkyckling. Min prio är att hon ska ha det bra nu, inte att hon ska förändra världen för att nästa generation flickor ska kunna vara korthåriga och ha skägg. Hon ska i den allra största mån ha samma villkor även fast hon är tjej, men har det ingen avgörande betydelse för framtiden. (som att finta bort en pojke från att ha klänning) så driver inte jag det. Det är viktigare för mig att alla gapiga och bråkiga pojkar (vilket det till 90% är) inte tar alla resurser på skolan/träningen etc. Men det är OT och är en annan diskussion. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • hallontryffel
    Port II skrev 2018-02-20 09:19:38 följande:

Jag sa att mammorna är indoktrinerade att tycka att könsnormer är något förskräckligt.

Vem indoktrinerade dem? Eftersom det i långa tider ansetts att kvinnor, som det svagare könet, inte kunnat tänka klart så måste det alltså vara män som först indoktrinerat sina döttrar att överskrida de gränser för normalt kvinnligt beteende som tidigare fanns.
  • Port II
    hallontryffel skrev 2018-02-20 10:02:46 följande:

Vem indoktrinerade dem?

Journalister och politiker
  • hallontryffel
    Studentpappa skrev 2018-02-20 09:47:21 följande:

Klart det är rätt men man kan ju inte bli förvånad över att det sker? Sen utgick nog jag från att han hade "tjejkläder" och inte bara färgglada kläder som det senare stod. Som jag tidigare skrev så har vi en dotter som är övertygad om att alla långhåriga är flickor, och oavsett om det som en tidigare användare skrev beror på min unkna syn, vilket är högst otroligt då vi försöker lära våra barn att alla kan vara precis som de vill så har hon den uppfattningen. Sen retas hon ju inte för det utan bara konstaterar (enligt henne) typ:

-Vad heter flickan?

-Nej, det är en pojke alla kan ju ha långt hår vet du.

-Nej, det är en flicka!

Så går resonemanget hittills.

Jag tycker TS fall är rätt lindrigt och skulle antagligen göra likadant själv, men när det blir uppenbart att det här kommer inte funka skulle jag göra annorlunda. Jag tar gärna smällen men jag skickar inte mina barn som offerlamm/kanonmat. 

Jag har en väldigt försiktig äldsta dotter som är som klippt och skuren för att bli en hackkyckling. Min prio är att hon ska ha det bra nu, inte att hon ska förändra världen för att nästa generation flickor ska kunna vara korthåriga och ha skägg. Hon ska i den allra största mån ha samma villkor även fast hon är tjej, men har det ingen avgörande betydelse för framtiden. (som att finta bort en pojke från att ha klänning) så driver inte jag det. Det är viktigare för mig att alla gapiga och bråkiga pojkar (vilket det till 90% är) inte tar alla resurser på skolan/träningen etc. Men det är OT och är en annan diskussion. 

Nu står det ju redan i TS att pojken har långt hår och färgstarka kläder, dvs inte ett ord om traditionella flickplagg, så varför utgick du då från att han gick i klänning (om nu det var bilden du fick upp)?

Om jag inte missminner mig skrev du att din dotter som tror att alla långhåriga är flickor själv är tre år? Då är det kanske mindre konstigt att hon inte förstår bättre än om hon varit fem, som barnet som kallar TS son för en flicka med snopp.

Jag kan som sagt inte se att TS på något sätt tvingar sitt barn att klä sig färgglatt och ha långt hår mot sin vilja och då tycker jag att det är bedrövligt att vuxna människor här i tråden tycker att han inte skall få se ut som han själv vill.

TS gör ju precis som du, vill att hennes barn skall få vara den han är precis som du vill att din dotter som gillar traktorer och andra traditionella pojk-intressen skall få göra det utan att hon därför skall ses som en pojke med snippa.

Du och TS vill samma sak för era barn, borde du då inte stötta henne?
  • hallontryffel
    Port II skrev 2018-02-20 10:11:25 följande:

Journalister och politiker

Som är män alltså, eftersom det traditionellt är manliga sysselsättningar.
  • Studentpappa
    hallontryffel skrev 2018-02-20 10:13:21 följande:

Nu står det ju redan i TS att pojken har långt hår och färgstarka kläder, dvs inte ett ord om traditionella flickplagg, så varför utgick du då från att han gick i klänning (om nu det var bilden du fick upp)?

Om jag inte missminner mig skrev du att din dotter som tror att alla långhåriga är flickor själv är tre år? Då är det kanske mindre konstigt att hon inte förstår bättre än om hon varit fem, som barnet som kallar TS son för en flicka med snopp.

Jag kan som sagt inte se att TS på något sätt tvingar sitt barn att klä sig färgglatt och ha långt hår mot sin vilja och då tycker jag att det är bedrövligt att vuxna människor här i tråden tycker att han inte skall få se ut som han själv vill.

TS gör ju precis som du, vill att hennes barn skall få vara den han är precis som du vill att din dotter som gillar traktorer och andra traditionella pojk-intressen skall få göra det utan att hon därför skall ses som en pojke med snippa.

Du och TS vill samma sak för era barn, borde du då inte stötta henne?

På vilket sätt är det att motarbeta att påpeka det uppenbara? Jag blir mer förvånad över att man verkar överraskad, minns man inte hur det var själv? Jag lekte med my little pony med tjejerna i skolan det var ju inget som passerade obemärkt. Många brydde ju sig inte men några tog ju chansen. Sen ska man ju inte acceptera det men man måste ju förstå att risken ökar ju mer man sticker ut. Och oavsett hur hemskt vi tycker det är som vuxna och att lille Knut måste få se ut hur han vill kan det ju sabba stor del av livet om det vill sig illa. (Nu har jag redan skrivit att jag tycker ts fall är rätt lindrigt).

Vår dotter är inte ens tre så att hon inte förstår bättre är inte det minsta konstigt. Men den nu avregistrerade noraliv såg en framtida mobbare och en dålig förälder pga det.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • EnAnonumius
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"