• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 11:26:15 följande:

Vi kan absolut konstatera att norm A finns hos vissa personer (tex hos dig). Men jag skulle inte säga att du är representativ för "samhället". Eller snarare, din syn på vad det innebär att bete sig som sitt kön är mycket snävare än de flestas. Jag träffar dagligen ungdomar i mitt arbete, och pojkarna bär inte kjol, men det är ganska vanligt med långt hår och/eller kläder i andra färger än blått, grått, grönt och svart.

Sedan gör du ju mer än att KONSTATERAR att norm A finns. Du menar att man BÖR följa norm A, annars får man skylla sig själv om man utsätts för folk som bryter mot norm B.

Om norm A är positiv eller ej kan man diskutera. Jag hävdar att man bör arbeta för att bryta den, du verkar mena att man ska följa den slaviskt. Men vi verkar vara överens om att norm B är positiv, så låt oss alla (även ts förskola) därför i första hand fokusera på att lära alla barn att följa den.

Fast det finns hur mycket som helst forskning på att norm A finns där så det är antingen okunnigt eller faktaresistent att påstå något annat.
  • NoraLiv
    Port II skrev 2018-02-18 11:44:44 följande:

Folk lär redan sina barn B.

När du nu vid återupprepade tillfällen som i denna tråd och i ovanstående inlägg bryter mot norm B. Hur tror du då att 4-åriga barn ska klara att inte göra det?

Bra försök, men att dra på dig en offerkofta kommer du ingenstans med. Är dina argument slut är det bara att erkänna det.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 12:00:21 följande:

Bra försök, men att dra på dig en offerkofta kommer du ingenstans med. Är dina argument slut är det bara att erkänna det.

Vadå offerkälla?

Jag ser inga argument över huvud taget från din sida. Bara personliga påhopp på de som inte delar dina värderingar.
  • HelaGotland
    Frostälva skrev 2018-02-17 23:31:03 följande:
    Då får de väl börja bli lite mer uppmärksamma då, eftersom de lyckats missa detta då uppenbarligen. Tycker ju att de borde ta på allvar om ett barn blir ledset över att höra sådant, men du tycker kanske att viss typ av mobbing inte ska tas på allvar för att det är små barn eller?
    Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown

Kan inte ni själva prata med aktuella barnets föräldrar?
  • Physalis

Ts förskolan måste ta tag i detta. De behöver inte höra orden för att jobba på barnens människosyn. Det ska räcka med att du och sonen berättar för de. Vill de inte ta tag i detta så går du vidare till chef eller så långt som behövs.

Läs förskolans läroplan så ser du att det är deras skyldighet att arbeta för att barnen ska vara accepterande mot normbrytande människor och vara snälla med varandra.

Det finns massor av färdigt material i förskolor att jobba med för att skapa en miljö där alla är trygga och välkomna.

Korrekturläser som en kratta
  • AmericanMommy

Det vi borde fråga oss är varför det anses så hemskt att bli kallad flicka när man är pojke? Om en flicka blir kallad pojkflicka anses det mest som en komplimang. Varför är allt flickigt/feminint ansett som negativt av många i samhället?

• Iowhannah
    AmericanMommy skrev 2018-02-18 13:28:12 följande:

Det vi borde fråga oss är varför det anses så hemskt att bli kallad flicka när man är pojke? Om en flicka blir kallad pojkflicka anses det mest som en komplimang. Varför är allt flickigt/feminint ansett som negativt av många i samhället?

Lite så tänker jag med. Jag har själv en son med långt hår och färgglada kläder (långt hår pga att han får bestämma själv om han vill klippa det, plus att både mamma och pappa har långt hår. Färgglada kläder pga att han är ett litet barn), och om han någon gång skulle använda flicka/tjej som något negativt så skulle jag ställa en motfråga i stil med ?mamma är ju tjej(ig), och du tycker ju inte att jag är fel, så hur kan det då vara fel att vara tjej?? Eller nåt åt det hållet.

Dessutom framgår det INGENSTANS huruvida mamman väljer åt barnet eller inte! Ungen är 4 år, vi kan nog räkna med att han väljer kläder själv och ser att många pojkar på förskolan har kort hår men väljer att inte klippa sig. Och färgglada kläder är för fasen till för barn!

Föräldrar som tvingar sina barn in i snäva könsroller skapar enbart olycka och bidrar till en skadlig machokultur. Alla bör sträva mot att krossa dessa normer, inte följa dem!
  • EnAnonumius
    Port II skrev 2018-02-18 09:34:27 följande:
    1) För att den som är annorlunda blir ett lätt offer. Folk tenderar att vara mer positiva till de som är lika dem själva.
    2) Ja, i samhället är det exempelvis norm (A) att bete sig som sitt kön. Samtidigt är det norm (B) att inte vara dömande gentemot de som avviker.

Det är också därför denna tråd blir som den blir. När man konstaterar att norm A finns, blir vissa irriterade för att de uppfattar det som att man bryter mot norm B.
    1) Precis det är för att man är anorlunda.
    Här är en lista över vad barn _mobbar_ andra barn för, utan inbördes ordning:

* Glasögon
    * Fel märke på kläder
    * pojkar med långt hår,
    * Barn med handikapp av något slag
    * fel mobiltelefon märke

Allt detta som barn "reagera instinktivt på", att reta andra barn för för att de inte faller inom "normen"

Det som ÄR skrämmande är att det är ovanligt att flickor med kort hår blir mobbade och riskera att bli anklagad för att vara "pojke med snippa". Nej denna tös blir hyllad av både vuxna och barn och blir fortfarande kallad för flicka

(Lär dig att leva med att folk gör parallella jämförelser, det behöver inte betyda att man faller bort från sakfrågan även om du vill få det till detta)

2) Dina inlägg bevisar ju att det är viktigare att "följa normen" och ge efter för intoleransen för att undvika att bli mobbing bland barnen.  Det är viktigare tydligen så¨att vuxna slipper att bemöta sin egna inskränkta syn som de sedan för över på barnen så att barnen kan mobba andra.

• EnAnonumius
    AmericanMommy skrev 2018-02-18 13:28:12 följande:
    "Varför är allt flickigt/feminint ansett som negativt av många i samhället?"

Det  är en bra fråga.  Nej fel av mig. Det är en utmärkt och rationell fråga.

Jag själv är uppvuxen och varit pojkflicka, blev aldrig mobbad för att jag var pojkflicka. Men blev mobbad för att jag hade glasögon faktiskt.
    En skolkompis är "flickpojke" (han är fortfarande väldigt feminin/kvinnlig av sig och straight med). Han blev mobbad även rent fysiskt för att han var flickig av sig.

Så detta är något jag undra ibland, över än i dag, varför blev jag aldrig mobbat för att jag var en pojkflicka, medan skolkompisen blev mobbad för för att han var en flickpojke. Vad var det för hemskt "brott" den killen gjorde med att vara flickpojke, medan det var inget "brott" från mig att vara pojkflicka.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • erikaABC

Mycket bra att ni tar upp detta med förskolan.
    Eftersom ni tagit upp detta förut och det ändå fortsätter: Säg att ni vill att de återkommer med hur de planerar för att detta ska få ett stopp. Säg att ni vill ha det skriftligt på mejlen.

Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"