• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • annabellelee
    No Logo skrev 2018-02-18 00:33:53 följande:

Man får tycka vad man vill men inte alltid uttrycka det. Anser du verkligen att det är ok för barn att uttrycka att en förskolekompis är "fel" för att han, enligt dem, har fel hårlängd och fel färg på klädena?

Håller helt med.
  • Tilja

Skrämmande att vissa här tycker att kränkningar är okej...

Ts, jag antar att ditt barn själv känner sig kränkt över detta eftersom han pratar med dig om det? Om så är fallet så börja med att läsa igenom förskolans likabehandlingsplan. Den ska finnas tillgänglig någonstans, t.ex. på nätet (hemsida, intranät) eller i tamburen. Gör den inte det kan du be personalen att ta fram den till dig. Sedan ber du dem att upprätta en anmälan om kränkande behandling. Om ett barn själv känner sig kränkt ska de göra en utredning och analysera hur de kan motverka att det händer igen.

• Tilja
    Tow2Mater skrev 2018-02-18 00:23:50 följande:
    Kanske man ska kunna få tycka lite som man vill också, och uttrycka det?
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-17 23:26:11 följande:
    Menar du att förskolepersonalen ska prata med ett barns förälder om deras värderingar för att du inte samtycker med de värderingarna?

Nej, man ska inte få uttrycka kränkningar mot andra oavsett vad man har för värderingar. Det är okej att tycka och tänka annorlunda, men inte att kränka någon.
  • Port II
    Frostälva skrev 2018-02-17 23:14:39 följande:

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Skyll dig själv. Barnen agerar instinktivt.

Det är din uppgift som förälder att se till så att ditt barn klär dig utan att han går negativa konsekvenser. Det har du misslyckats med.
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 05:10:56 följande:

Nej, man ska inte få uttrycka kränkningar mot andra oavsett vad man har för värderingar. Det är okej att tycka och tänka annorlunda, men inte att kränka någon.

Klart att man inte får uttrycka kränkningar. Men det är knappast ett argument för att göra sitt barn så annorlunda att han får utstå kränkningar.
  • Tilja
    Port II skrev 2018-02-18 05:13:17 följande:
    Skyll dig själv. Barnen agerar instinktivt.

Det är din uppgift som förälder att se till så att ditt barn klär dig utan att han går negativa konsekvenser. Det har du misslyckats med.
    Nej, de agerar inte så instinktivt utan pga social inlärning från t.ex. föräldrar och/eller samhället. Och även om det skulle vara instinktivt betyder det inte att det är rätt. Med ditt argument skulle det då även vara helt ok när barn biter varandra, trampar ihjäl djur, har sönder andras saker med flit etc.
    Port II skrev 2018-02-18 05:15:51 följande:
    Klart att man inte får uttrycka kränkningar. Men det är knappast ett argument för att göra sitt barn så annorlunda att han får utstå kränkningar.
    Det är ungefär som att säga "Klart att man inte får våldta, men tjejen får skylla sig själv som hade en tajt klänning på sig så det är inte konstigt om hon får utstå våldtäkter då" eller "Klart att man inte får stjäla, men han tog fram sin plånbok och höll den så att man såg hur mycket pengar han hade, det är väl klart att någon tar dem för honom då". Beskyller du inte offret i dessa situationer ska du inte beskylla andra offer heller, det är alltid förövaren som gör fel.
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 05:33:29 följande:

Nej, de agerar inte så instinktivt utan pga social inlärning från t.ex. föräldrar och/eller samhället. Och även om det skulle vara instinktivt betyder det inte att det är rätt. Med ditt argument skulle det då även vara helt ok när barn biter varandra, trampar ihjäl djur, har sönder andras saker med flit etc.Det är ungefär som att säga "Klart att man inte får våldta, men tjejen får skylla sig själv som hade en tajt klänning på sig så det är inte konstigt om hon får utstå våldtäkter då" eller "Klart att man inte får stjäla, men han tog fram sin plånbok och höll den så att man såg hur mycket pengar han hade, det är väl klart att någon tar dem för honom då". Beskyller du inte offret i dessa situationer ska du inte beskylla andra offer heller, det är alltid förövaren som gör fel.

Jag säger inte att det är rätt av barnet att mobba sonen. Det är fel. Däremot är det mamman som lockat fram det negativa beteendet hos barnen, när hon inte klär sin son anständigt.

Jag beskyller inte offret (sonen). Jag beskyller mamman. Sonen har hamnat i en väldigt olycklig sits här och jag tycker synd om honom.
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 05:33:29 följande:

.Det är ungefär som att säga "Klart att man inte får våldta, men tjejen får skylla sig själv som hade en tajt klänning på sig så det är inte konstigt om hon får utstå våldtäkter då" eller "Klart att man inte får stjäla, men han tog fram sin plånbok och höll den så att man såg hur mycket pengar han hade, det är väl klart att någon tar dem för honom då". Beskyller du inte offret i dessa situationer ska du inte beskylla andra offer heller, det är alltid förövaren som gör fel.

Handlar inte om rätt och fel utan att det finns normer i samhället som man gör klokast i att följa.

Om nu mamman ogillar normer kan hon ju gå med manskläder själv.
  • Tilja
    Port II skrev 2018-02-18 05:38:15 följande:
    Jag säger inte att det är rätt av barnet att mobba sonen. Det är fel. Däremot är det mamman som lockat fram det negativa beteendet hos barnen, när hon inte klär sin son anständigt.

Jag beskyller inte offret (sonen). Jag beskyller mamman. Sonen har hamnat i en väldigt olycklig sits här och jag tycker synd om honom.
    Port II skrev 2018-02-18 05:41:35 följande:
    Handlar inte om rätt och fel utan att det finns normer i samhället som man gör klokast i att följa.

Fast nu utgår du ifrån något som du inte vet. Om en mamma hade sagt att hennes son går med kortklippt frisyr och blåa kläder, hade du då på samma sätt som nu själv antagit att mamman tvingade sin son till detta och att det inte var självvalt? Ts har inte skrivit något om vem som gjort valet kring sonens frisyr och kläder. Jag utgår därför ifrån att det är självvalt och då har ju inte mamman gjort något fel.

Sen att gå med manskläder själv är en helt annan diskussion, men vad är det för fel med det? Jag har massor med tröjor som jag köpt på killavdelningar fastän jag är kvinna och jag tror inte ens att någon tänker att det skulle vara manskläder, de verkar utgå ifrån att mina kläder är köpta på kvinnoavdelningen bara för att jag är kvinna. Så det är kanske vanligare än du tror att köpa något från "den andra" avdelningen i dagens moderna samhälle?

Jag köper och använder de kläder jag själv tycker om och trivs i och det tycker jag att alla andra också ska få göra utan att behöva utstå gliringar. Vad spelar det för roll för andra om jag går i klänning eller jeans eller om min tröja är blå eller rosa?
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 05:41:35 följande:

Så alla måste följa dina snäva normer, annars får de skylla sig själv? Härlig människosyn. Så det är helt okej att reta alla som man inte gillar för att man tycker att det är fula, för att de har fel märken på sina kläder ( i ens eget tycke), för att man inte gillar deras hudfärg?

Att ha färgglada kläder är dessutom knappast att klicka sig som en flicka.

Ts, tala med förskolan igen. Om personalen inte tar det på allvar, tala med chefen. De måste självklart arbeta me r med allmänt värdegrundsarbete och att fånga upp pojken som retas och bemöta honom i den konkreta situationen.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"