• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-19 18:06:55 följande:
    Poäng? Det är en plattityd.
    På vilket sätt då?
    Port II skrev 2018-03-19 18:08:25 följande:

[quote=78564124][quote-nick]molly50 skrev 2018-03-19 10:08:26 följande:[/quote-nick Det betyder inte att man inte kan bortse från dessa sk "instinkter" och behandla andra människor med respekt.

[/quote]

Kan och kan. Människan straffar socialt de som avviker. Det kan du försöka träna bort hur mycket du vill men det finns kvar.

Träna? Det är något jag är uppfostrad med. Att man ska visa andra människor respekt.
    Det är inget man ska behöva träna upp.
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-19 12:48:23 följande:
    Det är en fördom att hävda att feminiteten sitter i det kroppsliga beteendet och rörelsemönstret.
    Det är en fördom att hävda att pojkar som klär sig i färgglada kläder och har långt hår är feminina.
    Carpe Diem
  • Inga bekymmer
    molly50 skrev 2018-03-20 10:46:12 följande:

På vilket sätt då?Träna? Det är något jag är uppfostrad med. Att man ska visa andra människor respekt.

Det är inget man ska behöva träna upp.

Det är nog ingen idé att lägga ner mer energi på att skriva till Port 11. Han har bestämt sig för en åsikt och tänker inte ändra den för han anser sig ha rätt och inget argument kommer få honom att ändra sig. Jag hoppas bara att det inte finns så många som är såå inskränkta och att de inte får söner som avviker från Ports 11 sk norm..
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-20 10:53:47 följande:

Det är en fördom att hävda att pojkar som klär sig i färgglada kläder och har långt hår är feminina.

Ja
  • EnAnonumius
    Det är en fördom att hävda att feminiteten sitter i det kroppsliga beteendet och rörelsemönstret.
    Och där har du bevisat att du ansåg att vikingarna och Nordamerikanska Urinvånare är feminina män enligt dig och ditt logik.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Du är för lat att lägga en adekvat motivera på vilket sätt det är en fördom. Det bevisar du ju här.

• EnAnonumius
    Inga bekymmer skrev 2018-03-20 11:19:04 följande:
    Det är nog ingen idé att lägga ner mer energi på att skriva till Port 11. Han har bestämt sig för en åsikt och tänker inte ändra den för han anser sig ha rätt och inget argument kommer få honom att ändra sig. Jag hoppas bara att det inte finns så många som är såå inskränkta och att de inte får söner som avviker från Ports 11 sk norm..
    Jupp och Port II lärde mig precis att han anser att Vikingar och Nordamerikanska Urinvånare (för att nämna två folkslag) har feminina män, då de hade/har långt hår. 

Och att det är tydligen en fördom med att femininiteten kommer inifrån i personlighet och rörelsemönster om man har starka feminina sidor i sin personlighet och inte i ytliga attribut som kläder och hårlängd.

En feminin man är en feminin man oavsett hår längd och ljusa/mörka klädfärger. 
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-03-20 11:45:46 följande:

Du är för lat att lägga en adekvat motivera på vilket sätt det är en fördom. Det bevisar du ju här.

Varför förväntar du dig motivering när du inte gav någon själv. Du är ö lat uppenbarligen men har även dålig självinsikt
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-03-20 11:53:21 följande:

Jupp och Port II lärde mig precis att han anser att Vikingar och Nordamerikanska Urinvånare (för att nämna två folkslag) har feminina män, då de hade/har långt hår. 

Och att det är tydligen en fördom med att femininiteten kommer inifrån i personlighet och rörelsemönster om man har starka feminina sidor i sin personlighet och inte i ytliga attribut som kläder och hårlängd.

En feminin man är en feminin man oavsett hår längd och ljusa/mörka klädfärger. 

Du är även oärlig för jag har aldrig skrivit det du påstår. Inskränktheten tar en ny dimension. Men du ser det inte ens.
  • molly50
    Inga bekymmer skrev 2018-03-20 11:19:04 följande:
    Ja,du har nog rätt.
    Jag tycker bara det vore intressant att få veta hur en person med sådana åsikter tänker.
    Men det lär jag nog aldrig förstå ändå.
    Carpe Diem
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-20 19:32:14 följande:

Ja,du har nog rätt.

Jag tycker bara det vore intressant att få veta hur en person med sådana åsikter tänker.

Men det lär jag nog aldrig förstå ändå.

Det tror jag nog. Vad är det inte du förstår?

Det jag gör är att jag spelar på normer och människors fördomar så att jag får fördelar.
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-20 20:06:32 följande:
    Det tror jag nog. Vad är det inte du förstår?

Det jag gör är att jag spelar på normer och människors fördomar så att jag får fördelar.
    I rest my case...
    Carpe Diem
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"