• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 17:04:41 följande:

Så du tycker inte det är att vara fördomsfull när man tycker det är fel att låta sina barn gå i färgglada kläder?

Nej, jag tycker inte det är fördomsfullt utan realistiskt.

Inte konstigare än att du väljer att ge barnen hälsosam mat.
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 18:07:52 följande:

På vilket sätt är det realistiskt?
    Det enda du lär dina barn med det är att det inte är ok att klä sig som man vill eller vara som man vill.
    Du lär dina barn att bli intoleranta.
    Du lär dem att de blir accepterade enbart när de klär sig som du vill.
    Det tycker jag inte är ok.

Att ge barnen hälsosam mat är en självklarhet för de flesta.
    Det är inte jämförbart med vilka kläder de vill ha på sig.
    Carpe Diem
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-02-25 18:07:52 följande:

Menar du alltså att istället för att försöka motarbeta idioti så ska man anpassa sig efter den?

Vi som låter våra barn vara precis som de vill vara får förmodligen bättre relationer till dem, och de i sin tur får bättre självkänsla, än vad föräldrar som trycker undan sina barns önskningar får.
  • EnAnonumius
    Iowhannah skrev 2018-02-25 19:39:28 följande:
    Menar du alltså att istället för att försöka motarbeta idioti så ska man anpassa sig efter den?

Vi som låter våra barn vara precis som de vill vara får förmodligen bättre relationer till dem, och de i sin tur får bättre självkänsla, än vad föräldrar som trycker undan sina barns önskningar får.
    Precis så.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Lacklack

Det måste väl inte vara en "värdering" riktigt. Är man fem år så kanske man faktiskt själv tror, genom att iaktta omgivningen att alla som har långt hår är flickor, typ. 

Däremot så tycker jag att förskolepersonalen skulle kunna ha en kortare undervisning om hur människor kan se ut, med frisyrer å allt. Idag finns det ju oändliga varianter på vad människor gör med sitt utseende. Så tycker inte alls att de måste höra den andra pojken säga det.

• Port II
    Iowhannah skrev 2018-02-25 19:39:28 följande:

Det är bara önsketänkande. Om vi ser till forskning så mår människor som bryter mot normer mycket sämre och har lägre självkänsla. Inte särskilt konstigt egentligen eftersom dessa ständigt får negativa kommentarer från omgivningen, medan de som beter sig enligt norm ständigt får positiv feedback. Du anpassar dig förövrigt du med. Du väljer bara att inte se det.

Angående detta felaktiga påstående att låta barn vara som de är. Barn är inte statiska förskrivna blad. De blir vad de utvecklas till. Som förälder bör man vara väldigt försiktig med att leda in sina barn på normbrytande beteenden, aktiviteter eller utseende.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 19:36:21 följande:

På vilket sätt är det realistiskt?

Eftersom man ser till hur världen faktiskt är. Och beaktar konsekvenser av normbrytande beteende.

Att låta sina barn internalisera samhällets normer och värderingar är en av de grundläggande uppgifterna som förälder.
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-15 04:55:34 följande:
    Eftersom man ser till hur världen faktiskt är. Och beaktar konsekvenser av normbrytande beteende.

Att låta sina barn internalisera samhällets normer och värderingar är en av de grundläggande uppgifterna som förälder.
    Varför måste man lära barn att de ska vara som alla andra?
    Det är knappast en förälders uppgift att lära sina barn att bli fördomsfulla mot de som inte är som de själva är.
    Om barn blir mobbade så är det snarare pga att de  barn som mobbar har fått lära sig fördomar hemifrån.
    Carpe Diem
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-15 09:25:01 följande:

Varför måste man lära barn att de ska vara som alla andra?

Man ska inte lära dem att bli som alla andra. Man ska se till så att de blir som alla andra. Stor skillnad i det.

Gör man det kommer barnen få ett rikt och lyckligt liv. Gör man det inte blir de outsiders med fysisk och psykisk ohälsa som följd.
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-15 09:34:08 följande:
    Man ska inte lära dem att bli som alla andra. Man ska se till så att de blir som alla andra. Stor skillnad i det.

Gör man det kommer barnen få ett rikt och lyckligt liv. Gör man det inte blir de outsiders med fysisk och psykisk ohälsa som följd.
    Det är din åsikt. 

Att tvinga ett barn att vara som alla andra fast det inte mår bra av det kan,om något,leda till fysisk och psykisk ohälsa.
    Carpe Diem
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"