Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Son kallas "flicka med snopp"

AmericanMommy skrev 2018-02-18 13:28:12 följande:

Det vi borde fråga oss är varför det anses så hemskt att bli kallad flicka när man är pojke? Om en flicka blir kallad pojkflicka anses det mest som en komplimang. Varför är allt flickigt/feminint ansett som negativt av många i samhället?

Lite så tänker jag med. Jag har själv en son med långt hår och färgglada kläder (långt hår pga att han får bestämma själv om han vill klippa det, plus att både mamma och pappa har långt hår. Färgglada kläder pga att han är ett litet barn), och om han någon gång skulle använda flicka/tjej som något negativt så skulle jag ställa en motfråga i stil med ?mamma är ju tjej(ig), och du tycker ju inte att jag är fel, så hur kan det då vara fel att vara tjej?? Eller nåt åt det hållet.

Dessutom framgår det INGENSTANS huruvida mamman väljer åt barnet eller inte! Ungen är 4 år, vi kan nog räkna med att han väljer kläder själv och ser att många pojkar på förskolan har kort hår men väljer att inte klippa sig. Och färgglada kläder är för fasen till för barn!

Föräldrar som tvingar sina barn in i snäva könsroller skapar enbart olycka och bidrar till en skadlig machokultur. Alla bör sträva mot att krossa dessa normer, inte följa dem!
  • Iowhannah
    Lynxsa skrev 2018-02-18 21:38:27 följande:

Och jag har motsatt problem. Min 4åriga tjej klippte av sig håret (som var långt) och är numera kortklippt.(Säg inte " om du inte vill borsta håret så måste vi klippa av det" för det gjorde hon..)

Tydligen blir hon kallad kille på förskolan.

På förskolan var de bra och tog upp det på samlingen och ifrågasatte om tjejer måste ha långt hår eller om de kan ha kort och om killar kan både långt och kort.

Är det verkligen håret som bestämmer kön?

Men dotter ångrar sig och vill ha sitt långa hår tillbaka. Och det dröjer ju.

Så tråkigt att barnen delas in i "fack" i så unga år.

Jag undrar hur föräldrarna till dessa barn resonerar, för de måste ju få det någonstans ifrån. Jag tror inte att en fyraåring plötsligt vaknar upp en morgon och kommer på att pojkar inte kan vara långhåriga och flickor inte kan vara korthåriga.

Min son har turen att ha en långhårig pappa och en korthårig farmor. Ända sedan han var bebis har (okända) människor refererat till honom som ?hon?, det spelar ingen som helst roll vad han har på sig. Han ses som ?hon? även när han har svart t-shirt och camouflagebyxor liksom.
  • Iowhannah
    Lynxsa skrev 2018-02-18 21:54:59 följande:

Och det gäller inte bara barn. Farmor till dottern så att du ser ut som en pojke! Har tänkte hon?

Jo, det är mest äldre som kallat min son för flicka också (men inte nära släktingar)... Men det borde vara ett generationsskifte någonstans tycker jag. Vi som har småbarn nu är väl ändå mer upplysta än man kanske var för 30-40 år sedan och borde således lära våra barn att alla är olika och det är okej. Någonstans felar det onekligen.
  • Iowhannah
    Inga bekymmer skrev 2018-02-19 05:42:20 följande:

Ni som förespråkar att man som förälder ska klä sin pojke pojkigt och klippa håret kort bara för att han är pojke, ni har inte erfarenhet av att ha ett sånt barn som protesterar emot det med bestämdhet. Båda mina barn har väldigt starka åsikter och viljor när det kommer till vilka kläder de vill ha och trivs i. Vissa barn bryr sig inte alla om kläder utan tar på sig det föräldern tar fram men mina barn är inte så, om de inte har kläder de trivs i. Jag tycker att alla, både vuxna och barn ska få ha kläder som de känner sig bekväma i och trivs med, så länge de är funktionella. Vi styr på så sätt att vi inte köper klänningar till honom (bortsett från utklädningskläder), men kompromissar så att han kan få tex en tröja som glittrar eller med motiv med färg som han gillar.

Äldsta är väldigt grabbig och gillar bilar, actionhjältar, Ninjago och allt som faller inom normen för vad pojkar leker med. Samma gäller kläder. När lillebror föddes så klädde vi honom i samma kläder som storebror haft de första två åren ungefär, tills han själv med stor bestämdhet började uttrycka vad han ville ha på sig. Vi klippte även hans hår kort i ungefär samma ålder. Väldigt tidigt utryckte han att han ville ha långt hår och hade vi fortsatt hålla honom korthårig hade vi fått tvångsklippa honom och han hade varit ledsen varje gång. Han vill också ha kläder i som han tycker är fina färger dvs rosa, lila och regnbågsfärger. Han gillar motiv som hästar, enhörningar, prinsessor och i stort sett allt som anses tjejigt. Han leker också helst och bäst med tjejer eftersom de ofta vill leka med samma saker.

Nu till jul önskade han sig mest av allt My little pony-hästar. Ska jag som förälder då gå och köpa bilar till honom istället som han inte ens kommer leka med eller bli glad för, men storebror kan få vad han önskar sig eftersom det faller inom normen? Han hade fullt med pojkiga leksaker i början efter brorsan men ägnade dem inte mkt intresse alls, så detta att det är nån slags genusmamma som styr sin pojke att bli feminin är ren bullshit. Visst, det kanske finns de som gör det, men de allra flesta gör inte det så det är i regel inget som kommer från föräldern.

För en man som inte är det minsta feminin så känns det nog svårare till en början när sonen visar sig vara lite annorlunda kanske men jag är såå glad att min man fattat att det är mycket viktigare att barnet känner sig accepterad som han är än att han beter sig enligt samhällets normer!

Ni som tycker att man ska tvinga in barnet i normen, ni har aldrig funderat över vad som händer med barnet som inte känner sig accepterad och älskad av sina föräldrar som han eller hon är? Personligen tror jag det gör mycket större skada än nån enstaka kommentar från någon i skolan eller förskolan, så jag rustar honom till att kunna säga ifrån och inte ta åt sig. Men än så länge har vi inte haft några problem med att andra barn varit elaka i förskolan och han är nu 5 år. Jag upplever att förskolan han går på pratar mycket om hur man är en bra kompis osv så där tror jag de gör ett bra jobb! Något barn har frågat mig om han bara tycker om att leka med tjejgrejer och jag har då bara svarat att det är barnleksaker men att han gillar saker som många tjejer kanske också brukar gilla. Sen har det inte varit mer med det.

Det här var skönt att läsa! Ni är uppenbart väldigt lyhörda föräldrar och det glädjer mig att ni låter båda era barn vara precis som de är.

Många transpersoner upplever, redan i barndomen, hur samhället tvingar in dem i könsstereotypiska fack, vilket sedan leder till depressioner och självmordsförsök. Därför (och av andra humanistiska skäl) anser jag att alla föräldrar SKA vara lyhörda inför sina barn och se till att de blir älskade och accepterade precis som de är!
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-02-25 14:46:44 följande:

Nej, det tycker jag faktiskt inte. Anledningen till åsikten är att man vill bespara barnet lidande. Inte att man har något emot folk som går med färgglada kläder.

Tycker du att det är intolerant att tycka att det är fel att skicka sina barn nakna till förskolan?

Så om barnet vill ha färgglada kläder så ska man trycka undan hens önskan för att BESPARA henom nåt? Jag tror att om en förälder absolut inte lyssnar på barnets egna önskningar så gör det mer skada en om ett annat barn kommer med nån idiotisk kommentar.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-02-25 15:14:27 följande:

En pojk kommer inte att vilja ha färgglada kläder såvida man inte uppmuntrar det. Kläder är för barn i de flesta fall en ickefråga. De kommer att ta på sig de kläder föräldrarna lägger fram och fortsätta klä sig som föräldrarna klär dem.

Min son har både mörka kläder och färgglada kläder. När han väljer själv så är det klara färger och ränder som gäller. Jag ser ingen anledning till att INTE uppmuntra det han uppenbarligen tycker om.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-02-25 16:22:14 följande:

Frågan är varför du låter honom välja. Det om något är att sätta fokus utseendet på kläderna och ytlighet.

Jag väljer mina kläder själv så de få tillfällen han vill välja sina så ser jag ingen anledning till att han inte skulle få göra det. Det är kul för mig att få veta vad HAN tycker om, och således kunna köpa kläder som jag VET att han tycker om.

Sen så anser jag att små barn ska ha starka färger, det är kläder för barn liksom.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-02-25 18:07:52 följande:

Nej, jag tycker inte det är fördomsfullt utan realistiskt.

Inte konstigare än att du väljer att ge barnen hälsosam mat.

Menar du alltså att istället för att försöka motarbeta idioti så ska man anpassa sig efter den?

Vi som låter våra barn vara precis som de vill vara får förmodligen bättre relationer till dem, och de i sin tur får bättre självkänsla, än vad föräldrar som trycker undan sina barns önskningar får.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-16 18:39:05 följande:

Det är det bara du som tycks förespråka.

Vissa folk i den här tråden har svårt att förstå skillnaden mellan att vara normal och att ogilla det som är onormalt.

Det går alldeles utmärkt att vara normal utan att sprida fördomar. Mer sannolikt att det just är den onormala som sprider fördomar, eftersom det är norm att inte sprida fördomar i Sverige.

Det är definitivt inte bara hallontryffel som anser att det är att likställa med misshandel att tvinga in barn i snäva, och ofta skadliga, könsnormer.

Att det är norm att INTE sprida fördomar i Sverige har nog många av oss missat. Jag ser/hör dagligen fördomar från alla möjliga håll, om alla möjliga saker och företeelser.

Om din son skulle komma till dig och berätta att han är en tjej, och vill ha långt hår och lila klänning, skulle du då ändå tvinga honom att klippa sig och ha mörkblå kläder?

Jag förstår inte hur vissa kan anse det bättre att tvinga sina barn in i nåt könsstereotypt hittepå, än att ge dem alla möjligheter.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-17 12:38:26 följande:

Här är en tills vidare:

"Unga hbtq-personer är mer utsatta för diskriminering, hot och våld än andra unga och mår därför sämre."

www.mucf.se/unga-hbtq-personers-halsa

Och vad beror det på tror du? Det ligger knappast i att de inte blev intvingade i en könsroll som små, snarare i att det finns så många inskränkta människor med åsikter som säger att det som en gång varit norm alltid ska vara norm och går man utanför den så är man automatiskt fel.

Känns som att det du citerar bara stärker våra åsikter, inte dina egna.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-17 14:27:13 följande:

Och? Människan är fördomsfull. Samhället är fördomsfullt. Det är också därför det enbart är destruktivt att inte följa normer.

Menar du att ditt barn blir mindre olycklig för att dennes olycka orsakas av att samhället är fördomsfullt?

Det är inte enbart destruktivt att inte följa normer. I många fall är det tvärtom, väldigt destruktivt att följa normer.

Tror du att hbtq-personer skulle må bättre om de tvingades in i könsnormer? Tror du att man mår bra av att förtrycka sig själv? Eller tror du att de behöver stöd från omgivningen (föräldrar, vänner, syskon) för att kunna vara just den de är, och för att kunna ta sig igenom livet TROTS alla fördomsfulla människor som finns?
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-18 20:37:00 följande:

Du som förälder har stor påverkan på om barnet vill välja kläder och vilka kläder barnet väljer. Om du är skapligt pedagogisk så vill barnet ha på sig de kläder som är norm.

Eller så ser man sitt barn som en individ och låter barnet välja sina egna kläder!

Så jävla skevt att såna som du ska bestämma att BARN måste ha vissa specifika färger pga av vad de har mellan benen!
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-18 23:16:26 följande:

Människan är en biologisk varelse med instinkter. Vi är ett resultat av samspelet mellan biologi och miljö.

Men vi är knappast biologiskt betingade att inte klä våra barn i kläder de tycker om.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"