• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • hallontryffel
    Port II skrev 2018-03-16 17:01:57 följande:

Irrelevant för ämnet. Sedan är det som sagt i det närmaste a likställa med misshandel att inte se till så att barnet internalisera samhällets normer och värderingar.

Just pga att barnet då blir en avvikare.

Tvärtom helt relevant för ämnet.

Det är mer att likställa med misshandel att tvinga in ett barn i snäva och fördomsfulla normer som du tycks förespråka.
  • Port II
    hallontryffel skrev 2018-03-16 18:00:38 följande:

Det är mer att likställa med misshandel att tvinga in ett barn i snäva och fördomsfulla normer som du tycks förespråka.

Det är det bara du som tycks förespråkar.

Vissa folk i den här tråden har svårt att förstå skillnaden mellan att vara normal och att ogilla det som är onormalt.

Det går alldeles utmärkt att vara normal utan att sprida fördomar. Mer sannolikt att det just den onormala som sprider fördomar, eftersom det är just mot norm att inte sprida fördomar i Sverige.
  • Port II
    hallontryffel skrev 2018-03-16 18:00:38 följande:

Det är det bara du som tycks förespråka.

Vissa folk i den här tråden har svårt att förstå skillnaden mellan att vara normal och att ogilla det som är onormalt.

Det går alldeles utmärkt att vara normal utan att sprida fördomar. Mer sannolikt att det just är den onormala som sprider fördomar, eftersom det är norm att inte sprida fördomar i Sverige.
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-16 18:39:05 följande:

Det är det bara du som tycks förespråka.

Det går alldeles utmärkt att vara normal utan att sprida fördomar. Mer sannolikt att det just är den onormala som sprider fördomar, eftersom det är norm att inte sprida fördomar i Sverige.

Det är definitivt inte bara hallontryffel som anser att det är att likställa med misshandel att tvinga in barn i snäva, och ofta skadliga, könsnormer.

Att det är norm att INTE sprida fördomar i Sverige har nog många av oss missat. Jag ser/hör dagligen fördomar från alla möjliga håll, om alla möjliga saker och företeelser.

Om din son skulle komma till dig och berätta att han är en tjej, och vill ha långt hår och lila klänning, skulle du då ändå tvinga honom att klippa sig och ha mörkblå kläder?

Jag förstår inte hur vissa kan anse det bättre att tvinga sina barn in i nåt könsstereotypt hittepå, än att ge dem alla möjligheter.
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-03-16 19:25:13 följande:

Det är definitivt inte bara hallontryffel som anser att det är att likställa med misshandel att tvinga in barn i snäva, och ofta skadliga, könsnormer.

Könsnormerna är i regel positiva för barnet. Det är där ditt resonemang haltar. Det skadliga är att inte följa könsnormerna vilket också forskning visar.
  • Port II

Jag förstår inte hur vissa kan anse det bättre att tvinga sina barn in i nåt könsstereotypt hittepå, än att ge dem alla möjligheter.

Varför ska man se till så att barn lär sig att äta med kniv och gaffel? Mycket friare och fler möjligheter att äta som man känner för. Med händerna, med hjälp av tröjan eller varför inte bordsduken

Varför ska man lära barn att man hälsar när man träffar någon på gatan? Mycket friare och fler möjligheter om man kan få säga det man känner för. "Fuck you", "dra åt helvete" eller "vad ful du är".

Varför ska man lära sina barn att äta hälsosamt? Mycket friare och fler möjligheter om man kan få äta det man känner för för stunden. Godis, läsk eller varför inte lite tuggtobak?
  • Port II

Om din son skulle komma till dig och berätta att han är en tjej, och vill ha långt hår och lila klänning, skulle du då ändå tvinga honom att klippa sig och ha mörkblå kläder?

Den som är hyffsat pedagogisk behöver inte oroa sig. De flesta föräldrar har råkat ut för ovannämnda scenario. Jag och de flesta andra föräldrar löser det enkelt genom att låta honom klä sig tjejigt en dag. Sedan är det inte kul längre.

Det tragiska är att det finns föräldrar som uppmuntrar beteendet istället för att låta det rinna ut i sanden. Hade en korkad kollega som så stolt berättade att hennes sons favoritfärg var rosa. I nästa mening beklagade hon sig över att sonen var mobbad på förskolan. Hon har för låg intellektuell kapacitet för att se sambandet. Att hon gjort sonen annorlunda vilket resulterat i mobbningen.
  • Port II
    Port II skrev 2018-03-16 19:47:14 följande:

Varför ska man se till så att barn lär sig att äta med kniv och gaffel? Mycket friare och fler möjligheter att äta som man känner för. Med händerna, med hjälp av tröjan eller varför inte bordsduken

Varför ska man lära barn att man hälsar när man träffar någon på gatan? Mycket friare och fler möjligheter om man kan få säga det man känner för. "Fuck you", "dra åt helvete" eller "vad ful du är".

Varför ska man lära sina barn att äta hälsosamt? Mycket friare och fler möjligheter om man kan få äta det man känner för för stunden. Godis, läsk eller varför inte lite tuggtobak?

Med det vill jag ha sagt att de möjligheter Iowhannah vill ge inte är värt något, samtidigt som det ger färre möjligheter på sikt. Sämre möjligheter att bygga vänskapsrelationer. Sämre möjligheter att bilda familj. Färre möjligheter att gå ett lyckat arbetsliv.
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-16 16:19:49 följande:
    Behöver du verkligen källa på att normbrytande människor har det sämre i samhället?
    Ja, För annars kan jag inte se det som något annat än att det är dina egna inskränkta åsikter.
    Carpe Diem
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-17 12:14:08 följande:

Ja, För annars kan jag inte se det som något annat än att det är dina egna inskränkta åsikter.

Här är en tills vidare:

"Unga hbtq-personer är mer utsatta för diskriminering, hot och våld än andra unga och mår därför sämre."

www.mucf.se/unga-hbtq-personers-halsa
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"