• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • gammelget

När jag var barn fanns det en pojke i vår klass (och innan dess förskoleklass) som klädde sig i rosa, hade flätor osv. Det här var dessutom långt innan det var lika socialt accepterat som idag, inte för att det är accepterat, men det är...bättre.

När den här pojken blev lite äldre började han hata sin föräldrar, kalla dem för jävla hippies och sa att de försökte hjärntvätta honom. Sen blev han nynazist och började med anabola steroider.

Idag är han med i NMR och hatar homosexuella, transor, invandrare...ja det mesta. Det kan man ha i åtanke om man vill klä sin pojke androgynt, att det kan slå över åt andra hållet. 

• molly50
    Tow2Mater skrev 2018-02-18 20:25:57 följande:
    Jag vet inte om jag anser att säga till en pojke att han ser ut som en flicka är att säga att han ser "fel" ut, det ser ju bara ut så... Mycket handlar ju om attityder och i vilka situationer och hur det sägs.
    Och enstaka milda saker som detta anser jag barn ska kunna lära sig att bara tänka, "ok, han tycker jag ser ut som en flicka, spelar roll" och skaka av sig och inte känna sig kränkt för minsta lilla. Men ingår det i ett återkommande mönster av retningar och mobbning ska det naturligtvis addresseras som sådant.
    Visst är det bra att försöka lära sina barn att inte bry sig om andras åsikter.
    Men det bästa är väl ändå att lära sina barn att inte uttrycka åsikter som kan såra.
    Carpe Diem
  • Mrs Moneybags

Det låter som om barnet har påverkats av sina föräldrar att säga sådana saker. Ta upp det med personalen tills det har skötts på ett tillfredställande sätt. Mobbning är inte okej!

• annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 23:34:28 följande:

Kulturella normer har med biologi att göra.

Ett mer nyanserat svar är naturligtvis "vissa sociala normer har delvis med biologi att göra". Hur du menar att långt hår och en färgglad tröja skulle vara "biologiskt" manligt är dock svårt att förstå. Hade stenåldersmän en biologisk tendens att klippa sig? Brukade stenålderskvinnor ofta klä sig i rosa och gult?

Ditt resonemang har helt enkelt inget med sakfrågan att göra. I fallet i ts handlar det bara om att pojken som retas måste lära sig att respektera och vara trevlig mot andra.
  • Inga bekymmer
    gammelget skrev 2018-02-19 08:41:17 följande:

När jag var barn fanns det en pojke i vår klass (och innan dess förskoleklass) som klädde sig i rosa, hade flätor osv. Det här var dessutom långt innan det var lika socialt accepterat som idag, inte för att det är accepterat, men det är...bättre.

När den här pojken blev lite äldre började han hata sin föräldrar, kalla dem för jävla hippies och sa att de försökte hjärntvätta honom. Sen blev han nynazist och började med anabola steroider.

Idag är han med i NMR och hatar homosexuella, transor, invandrare...ja det mesta. Det kan man ha i åtanke om man vill klä sin pojke androgynt, att det kan slå över åt andra hållet. 

Om föräldrarna tvingat sin son att klä sig och se ut som en tjej så är det förstås helt förkastligt, men det är inte det vi pratar om här ifall du missat det! Vi pratar om barn som är stora nog att veta vad de själva vill, tex ha långt hår och färgglada kläder. Och då tycker vissa att man ska tvinga in barn i könsnormer som de inte vill vara i och känner sig bekväma med. Jag är helt övertygad om att min barn som får klä sig i kläder de trivs i och ha den hårlängd de vill, inte kommer bli nazister eller bittra på oss föräldrar pga det. Tvärtom så tror jag att de kommer bli växa upp till individer som visar tolerans och respekt gentemot andra som är olika dem själva, för det är ju det vi lär dem.
  • gammelget
    Inga bekymmer skrev 2018-02-19 11:26:32 följande:
    Om föräldrarna tvingat sin son att klä sig och se ut som en tjej så är det förstås helt förkastligt, men det är inte det vi pratar om här ifall du missat det! Vi pratar om barn som är stora nog att veta vad de själva vill, tex ha långt hår och färgglada kläder. Och då tycker vissa att man ska tvinga in barn i könsnormer som de inte vill vara i och känner sig bekväma med. Jag är helt övertygad om att min barn som får klä sig i kläder de trivs i och ha den hårlängd de vill, inte kommer bli nazister eller bittra på oss föräldrar pga det. Tvärtom så tror jag att de kommer bli växa upp till individer som visar tolerans och respekt gentemot andra som är olika dem själva, för det är ju det vi lär dem.
    Jag tror faktiskt inte att de tvingade pojken alls (Han hade säkert sagt att de gjorde det om han blev tillfrågad) utan helt enkelt bara uppmuntrade honom till det.
  • Port II
    Inga bekymmer skrev 2018-02-19 11:26:32 följande:

Om föräldrarna tvingat sin son att klä sig och se ut som en tjej så är det förstås helt förkastligt, men det är inte det vi pratar om här ifall du missat det!

Uppmuntran eller tvång. Det är samma skräp. En pojke klär sig inte som en flicka om nu inte föräldrarna knuffar i den riktningen.
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-19 10:48:32 följande:

...

Vem pratar du om? Svara på vad folk faktiskt skriver. Nu hittar du på vad andra skriver och svarar sedan på det. Inte konstigt att du inte förstår.
  • Studentpappa
    Inga bekymmer skrev 2018-02-19 05:42:20 följande:

Ni som förespråkar att man som förälder ska klä sin pojke pojkigt och klippa håret kort bara för att han är pojke, ni har inte erfarenhet av att ha ett sånt barn som protesterar emot det med bestämdhet. Båda mina barn har väldigt starka åsikter och viljor när det kommer till vilka kläder de vill ha och trivs i. Vissa barn bryr sig inte alla om kläder utan tar på sig det föräldern tar fram men mina barn är inte så, om de inte har kläder de trivs i. Jag tycker att alla, både vuxna och barn ska få ha kläder som de känner sig bekväma i och trivs med, så länge de är funktionella. Vi styr på så sätt att vi inte köper klänningar till honom (bortsett från utklädningskläder), men kompromissar så att han kan få tex en tröja som glittrar eller med motiv med färg som han gillar.

Äldsta är väldigt grabbig och gillar bilar, actionhjältar, Ninjago och allt som faller inom normen för vad pojkar leker med. Samma gäller kläder. När lillebror föddes så klädde vi honom i samma kläder som storebror haft de första två åren ungefär, tills han själv med stor bestämdhet började uttrycka vad han ville ha på sig. Vi klippte även hans hår kort i ungefär samma ålder. Väldigt tidigt utryckte han att han ville ha långt hår och hade vi fortsatt hålla honom korthårig hade vi fått tvångsklippa honom och han hade varit ledsen varje gång. Han vill också ha kläder i som han tycker är fina färger dvs rosa, lila och regnbågsfärger. Han gillar motiv som hästar, enhörningar, prinsessor och i stort sett allt som anses tjejigt. Han leker också helst och bäst med tjejer eftersom de ofta vill leka med samma saker.

Nu till jul önskade han sig mest av allt My little pony-hästar. Ska jag som förälder då gå och köpa bilar till honom istället som han inte ens kommer leka med eller bli glad för, men storebror kan få vad han önskar sig eftersom det faller inom normen? Han hade fullt med pojkiga leksaker i början efter brorsan men ägnade dem inte mkt intresse alls, så detta att det är nån slags genusmamma som styr sin pojke att bli feminin är ren bullshit. Visst, det kanske finns de som gör det, men de allra flesta gör inte det så det är i regel inget som kommer från föräldern.

För en man som inte är det minsta feminin så känns det nog svårare till en början när sonen visar sig vara lite annorlunda kanske men jag är såå glad att min man fattat att det är mycket viktigare att barnet känner sig accepterad som han är än att han beter sig enligt samhällets normer!

Ni som tycker att man ska tvinga in barnet i normen, ni har aldrig funderat över vad som händer med barnet som inte känner sig accepterad och älskad av sina föräldrar som han eller hon är? Personligen tror jag det gör mycket större skada än nån enstaka kommentar från någon i skolan eller förskolan, så jag rustar honom till att kunna säga ifrån och inte ta åt sig. Men än så länge har vi inte haft några problem med att andra barn varit elaka i förskolan och han är nu 5 år. Jag upplever att förskolan han går på pratar mycket om hur man är en bra kompis osv så där tror jag de gör ett bra jobb! Något barn har frågat mig om han bara tycker om att leka med tjejgrejer och jag har då bara svarat att det är barnleksaker men att han gillar saker som många tjejer kanske också brukar gilla. Sen har det inte varit mer med det.

Men den dagen han vill ha klänning så köper ni en eller kommer ni säga nej då eller påverka honom?

Jag har två döttrar och det är ju betydligt enklare ur den aspekten, en mer tjejig och en som gillar bilar/traktor och leker mycket med pojkar. Båda gillar att åka fyrhjuling och har en egen barnfyrhjuling. Men som samhället ser ut finns det ju egentligen inget som är tabu som tjej när det kommer till att anamma manliga normer, utan det ses snarare positivt av alla förutom kanske deras mormor som är stenålder..
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Inga bekymmer
    Studentpappa skrev 2018-02-19 12:21:39 följande:

Men den dagen han vill ha klänning så köper ni en eller kommer ni säga nej då eller påverka honom?

Jag har två döttrar och det är ju betydligt enklare ur den aspekten, en mer tjejig och en som gillar bilar/traktor och leker mycket med pojkar. Båda gillar att åka fyrhjuling och har en egen barnfyrhjuling. Men som samhället ser ut finns det ju egentligen inget som är tabu som tjej när det kommer till att anamma manliga normer, utan det ses snarare positivt av alla förutom kanske deras mormor som är stenålder..

Det har han redan uttryckt att han vill, tex i affären när vi skulle köpa nåt passande till jul förra året, så pekade han på en jättefin grön klänning i paljetter och den ville han ha. Svaret på det har du i mitt första inlägg i första stycket där jag skrev att vi styr på så sätt att vi inte köper klänningar till honom men istället kompromissar så att han ändå får ha på sig kläder han gillar. Undantag är som sagt utklädningskläder där han fick en frostklänning av sin faster i 3-årspresent och det var precis vad han önskat sig och den har han slitit på ordentligt. Han har fått ha på sig den på barnkalas om det stått: Kom gärna utklädd. Då tycker jag det är lika självklart att han får klä ut sig till prinsessa som att brorsan får välja att klä ut sig till Spiderman, Batman eller Zombie eller vad han vill. I höstas så skulle brorsan köpa en zombiedräkt till ett Halloweenkalas och minstingen ville då ha en häxdräkt med hatt, vilket han fick. Samma gäller där, vid kalas ok men annars används utklädningskläder hemma. Han har fått andra dräkter med tex thordräkt men den har ej användas mkt. Någon gång i lek med brorsan kan han klä ut sig till Ninja.

Min man och jag har bestämt att om han ska gå klädd i klänning till vardags bland folk så ska han vara stor nog att se och förstå hur mkt det bryter mot normen, så det är inte så att vi har svårt för om han skulle göra det, men vi vill skydda honom mot ev negativa reaktioner. Men det är som sagt en balansgång för som jag skrev så tror jag det är värre att inte känna sig accepterad som den man är av sina föräldrar än att få höra nån kommentar från en inskränkt och elak person.

Vi har fått många positiva kommentarer från andra föräldrar att vi låter honom vara som han är.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"