Studentpappa skrev 2018-02-19 12:21:39 följande:
Men den dagen han vill ha klänning så köper ni en eller kommer ni säga nej då eller påverka honom?
Jag har två döttrar och det är ju betydligt enklare ur den aspekten, en mer tjejig och en som gillar bilar/traktor och leker mycket med pojkar. Båda gillar att åka fyrhjuling och har en egen barnfyrhjuling. Men som samhället ser ut finns det ju egentligen inget som är tabu som tjej när det kommer till att anamma manliga normer, utan det ses snarare positivt av alla förutom kanske deras mormor som är stenålder..
Det har han redan uttryckt att han vill, tex i affären när vi skulle köpa nåt passande till jul förra året, så pekade han på en jättefin grön klänning i paljetter och den ville han ha. Svaret på det har du i mitt första inlägg i första stycket där jag skrev att vi styr på så sätt att vi inte köper klänningar till honom men istället kompromissar så att han ändå får ha på sig kläder han gillar. Undantag är som sagt utklädningskläder där han fick en frostklänning av sin faster i 3-årspresent och det var precis vad han önskat sig och den har han slitit på ordentligt. Han har fått ha på sig den på barnkalas om det stått: Kom gärna utklädd. Då tycker jag det är lika självklart att han får klä ut sig till prinsessa som att brorsan får välja att klä ut sig till Spiderman, Batman eller Zombie eller vad han vill. I höstas så skulle brorsan köpa en zombiedräkt till ett Halloweenkalas och minstingen ville då ha en häxdräkt med hatt, vilket han fick. Samma gäller där, vid kalas ok men annars används utklädningskläder hemma. Han har fått andra dräkter med tex thordräkt men den har ej användas mkt. Någon gång i lek med brorsan kan han klä ut sig till Ninja.
Min man och jag har bestämt att om han ska gå klädd i klänning till vardags bland folk så ska han vara stor nog att se och förstå hur mkt det bryter mot normen, så det är inte så att vi har svårt för om han skulle göra det, men vi vill skydda honom mot ev negativa reaktioner. Men det är som sagt en balansgång för som jag skrev så tror jag det är värre att inte känna sig accepterad som den man är av sina föräldrar än att få höra nån kommentar från en inskränkt och elak person.
Vi har fått många positiva kommentarer från andra föräldrar att vi låter honom vara som han är.