Inlägg från: annabellelee |Visa alla inlägg
  • annabellelee

Son kallas "flicka med snopp"

No Logo skrev 2018-02-18 00:33:53 följande:

Man får tycka vad man vill men inte alltid uttrycka det. Anser du verkligen att det är ok för barn att uttrycka att en förskolekompis är "fel" för att han, enligt dem, har fel hårlängd och fel färg på klädena?

Håller helt med.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 05:41:35 följande:

Handlar inte om rätt och fel utan att det finns normer i samhället som man gör klokast i att följa.

Om nu mamman ogillar normer kan hon ju gå med manskläder själv.

Så alla måste följa dina snäva normer, annars får de skylla sig själv? Härlig människosyn. Så det är helt okej att reta alla som man inte gillar för att man tycker att det är fula, för att de har fel märken på sina kläder ( i ens eget tycke), för att man inte gillar deras hudfärg?

Att ha färgglada kläder är dessutom knappast att klicka sig som en flicka.

Ts, tala med förskolan igen. Om personalen inte tar det på allvar, tala med chefen. De måste självklart arbeta me r med allmänt värdegrundsarbete och att fånga upp pojken som retas och bemöta honom i den konkreta situationen.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 07:36:22 följande:

Vadå mina? Det är samhällets normer.

Sedan är det mamman som frånsett samhällets normer på sonens bekostnad.

Som jag tidigare skrev. Jag föreslår att hon själv går med manskläder istället för att sätta på sin pojke tjejklockan. Det sistnämnda är dessutom värre eftersom tjejgrejer pp en pojke ses som mycket negativt.

Nej, det är din norm. Möjligtvis en norm du och dina vänner har. I andra kretsar råder helt andra normer, och det är naturligtvis helt i sin ordning, så länge man inte tycker det är ok att behandla de som inte följer ens egna normer illa.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 07:48:43 följande:

Har du löst TS inlägg? Hennes son blir kallad "flicka med snopp". Så onekligen uppfattas han som tjejig .

Det är du som är trångsynt som inte klarar av att analysera denna situation. Du blandar in dina värderingar om vad du anser om mobbning, istället för att analysera situationen rationellt.

Det kan vara så att pojken som retas upplever honom som "tjejig". Men det är inte rätt att retas för det? Säg att någon har glasögon. Är det då rätt att kalla honom för "glasögonorm" ? Eller att någon har mörk hud. Är det rätt att kalla den personen för "svarting"?

Det är du som blandar in dina värderingar. Oavsett hur ts barn sett ut hade det inte varit ok att retas. Det handlar egentligen inte alls om genus, utan det handlar om allmänt hyfs.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 09:02:18 följande:

Kan vi diskutera frågan. Du diskuterar mot någon som inte finns. Läs mitt inlägg tidigare.

"1) Alla i tråden är överens om att det är fel att mobba andra barn och att man ska lära barn att inte mobba"

Åh vad skönt! Vad glad jag blir att du har ändrat ditt ställningstagande från ditt första inlägg där du skriver "Skyll dig själv. Barnen agerar instinktivt.Det är din uppgift som förälder att se till så att ditt barn klär dig utan att han går negativa konsekvenser", och inser att det är pojken som retas som gör fel, och som måste lära sig att kunna bemöta andra barn på ett trevligt och respektfullt sätt!
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 09:34:27 följande:

1) För att den som är annorlunda blir ett lätt offer. Folk tenderar att vara mer positiva till de som är lika dem själva.

2) Ja, i samhället är det exempelvis norm (A) att bete sig som sitt kön. Samtidigt är det norm (B) att inte vara dömande gentemot de som avviker.

Det är också därför denna tråd blir som den blir. När man konstaterar att norm A finns, blir vissa irriterade för att de uppfattar det som att man bryter mot norm B.

Vi kan absolut konstatera att norm A finns hos vissa personer (tex hos dig). Men jag skulle inte säga att du är representativ för "samhället". Eller snarare, din syn på vad det innebär att bete sig som sitt kön är mycket snävare än de flestas. Jag träffar dagligen ungdomar i mitt arbete, och pojkarna bär inte kjol, men det är ganska vanligt med långt hår och/eller kläder i andra färger än blått, grått, grönt och svart.

Sedan gör du ju mer än att KONSTATERAR att norm A finns. Du menar att man BÖR följa norm A, annars får man skylla sig själv om man utsätts för folk som bryter mot norm B.

Om norm A är positiv eller ej kan man diskutera. Jag hävdar att man bör arbeta för att bryta den, du verkar mena att man ska följa den slaviskt. Men vi verkar vara överens om att norm B är positiv, så låt oss alla (även ts förskola) därför i första hand fokusera på att lära alla barn att följa den.
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 23:34:28 följande:

Kulturella normer har med biologi att göra.

Ett mer nyanserat svar är naturligtvis "vissa sociala normer har delvis med biologi att göra". Hur du menar att långt hår och en färgglad tröja skulle vara "biologiskt" manligt är dock svårt att förstå. Hade stenåldersmän en biologisk tendens att klippa sig? Brukade stenålderskvinnor ofta klä sig i rosa och gult?

Ditt resonemang har helt enkelt inget med sakfrågan att göra. I fallet i ts handlar det bara om att pojken som retas måste lära sig att respektera och vara trevlig mot andra.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"