• molly50

Son kallas "flicka med snopp"

Bra att du ska prata med förskolan. Om inget händer så prata med rektorn också.
    Kanske kan du även prata med det andra barnets föräldrar?
    Jag hade absolut velat veta om det var mitt barn.
    För är det något vi försöker lära våra barn så är det att behandla andra människor med respekt. Och att alla har rätt att vara den de är.

Carpe Diem
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2018-02-18 20:25:57 följande:
    Jag vet inte om jag anser att säga till en pojke att han ser ut som en flicka är att säga att han ser "fel" ut, det ser ju bara ut så... Mycket handlar ju om attityder och i vilka situationer och hur det sägs.
    Och enstaka milda saker som detta anser jag barn ska kunna lära sig att bara tänka, "ok, han tycker jag ser ut som en flicka, spelar roll" och skaka av sig och inte känna sig kränkt för minsta lilla. Men ingår det i ett återkommande mönster av retningar och mobbning ska det naturligtvis addresseras som sådant.
    Visst är det bra att försöka lära sina barn att inte bry sig om andras åsikter.
    Men det bästa är väl ändå att lära sina barn att inte uttrycka åsikter som kan såra.
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-22 09:59:49 följande:
    1) Jag har förklarat tidigare att jag tycker att det är viktigt att man lär barn att respektera de som är annorlunda.

2) Det låter väldigt dumt av vuxna att göra så.
    Men samtidigt så skriver du till TS att hon borde ha klätt sin son i svart och blått från början.
    Att det är hon som fått sin son att vilja klä sig tjejigt.
    Det tycker i alla fall jag låter intolerant.
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-22 12:03:53 följande:
    Vad skulle vara intolerant med det?
    Det är väl intolerant att tycka det är fel att låta sitt barn bära färgglada kläder?
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 14:46:44 följande:
    Nej, det tycker jag faktiskt inte. Anledningen till åsikten är att man vill bespara barnet lidande. Inte att man har något emot folk som går med färgglada kläder.

Tycker du att det är intolerant att tycka att det är fel att skicka sina barn nakna till förskolan?
    Men bespara barnet lidande?
    Är det inte bättre att lära sina barn att det är helt ok att vara den man är och att man får klä sig som man vill?
    Att lära sina barn att visa respekt för andra människor?
    Att ha fördomar om barn som klär sig i färgglada kläder smittar ju av sig på barnen.

Att skicka ett barn naket till förskolan kan inte jämföras med att låta sitt barn klä sig i färgglada kläder.
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 15:36:14 följande:
    Du kan göra båda två. Det ena utesluter inte det andra.
    Men hur lär man sina barn att visa respekt genom att vara fördomsfull?
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 15:48:59 följande:
    Jag instämmer inte i din definition av fördomsfull. Och om jag nu hade gjort det hade det varit omöjligt att inte vara fördomsfull.
    Så du tycker inte det är att vara fördomsfull när man tycker det är fel att låta sina barn gå i färgglada kläder?
    Du får det ju nästan att låta som att man klär sina söner i klänning.
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-02-25 18:07:52 följande:
    Nej, jag tycker inte det är fördomsfullt utan realistiskt.

Inte konstigare än att du väljer att ge barnen hälsosam mat.
    På vilket sätt är det realistiskt?
    Det enda du lär dina barn med det är att det inte är ok att klä sig som man vill eller vara som man vill.
    Du lär dina barn att bli intoleranta.
    Du lär dem att de blir accepterade enbart när de klär sig som du vill.
    Det tycker jag inte är ok.

Att ge barnen hälsosam mat är en självklarhet för de flesta.
    Det är inte jämförbart med vilka kläder de vill ha på sig.
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-15 04:55:34 följande:
    Eftersom man ser till hur världen faktiskt är. Och beaktar konsekvenser av normbrytande beteende.

Att låta sina barn internalisera samhällets normer och värderingar är en av de grundläggande uppgifterna som förälder.
    Varför måste man lära barn att de ska vara som alla andra?
    Det är knappast en förälders uppgift att lära sina barn att bli fördomsfulla mot de som inte är som de själva är.
    Om barn blir mobbade så är det snarare pga att de  barn som mobbar har fått lära sig fördomar hemifrån.
    Carpe Diem
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-15 09:34:08 följande:
    Man ska inte lära dem att bli som alla andra. Man ska se till så att de blir som alla andra. Stor skillnad i det.

Gör man det kommer barnen få ett rikt och lyckligt liv. Gör man det inte blir de outsiders med fysisk och psykisk ohälsa som följd.
    Det är din åsikt. 

Att tvinga ett barn att vara som alla andra fast det inte mår bra av det kan,om något,leda till fysisk och psykisk ohälsa.
    Carpe Diem
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"