• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • NoraLiv
    Port II skrev 2018-02-18 09:07:00 följande:

Han känner sig inte hotad. Var inte så fördomsfull.

Han bara konstaterar att riskerna att barnet mobbas ökar om pojken ser ut som en flicka.

Varför ökar riskerna?
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:07:50 följande:

Hahaha. Har inga fördomar alls om dig. Du är exakt så som du utger dig för att vara.

Så bra. Då kan vi diskutera sakfrågan.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:08:35 följande:

Varför ökar riskerna?

Eftersom de barn/människor som är annorlunda än normen har större risk för atti mobbade. Grundläggande sociologi.
  • NoraLiv
    Port II skrev 2018-02-18 09:10:32 följande:

Eftersom de barn/människor som är annorlunda än normen har större risk för atti mobbade. Grundläggande sociologi.

Det var inte svar på frågan, det var en återupprepning. Varför löper de större risk?
  • annabellelee
    Port II skrev 2018-02-18 09:02:18 följande:

Kan vi diskutera frågan. Du diskuterar mot någon som inte finns. Läs mitt inlägg tidigare.

"1) Alla i tråden är överens om att det är fel att mobba andra barn och att man ska lära barn att inte mobba"

Åh vad skönt! Vad glad jag blir att du har ändrat ditt ställningstagande från ditt första inlägg där du skriver "Skyll dig själv. Barnen agerar instinktivt.Det är din uppgift som förälder att se till så att ditt barn klär dig utan att han går negativa konsekvenser", och inser att det är pojken som retas som gör fel, och som måste lära sig att kunna bemöta andra barn på ett trevligt och respektfullt sätt!
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:14:39 följande:

Det var inte svar på frågan, det var en återupprepning. Varför löper de större risk?

För att de är annorlunda än normen.

Undrar du varför de som är annorlunda mobbas?
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 09:17:20 följande:

Åh vad skönt! Vad glad jag blir att du har ändrat ditt ställningstagande från ditt första inlägg där du skriver "Skyll dig själv. Barnen agerar instinktivt.Det är din uppgift som förälder att se till så att ditt barn klär dig utan att han går negativa konsekvenser", och inser att det är pojken som retas som gör fel, och som måste lära sig att kunna bemöta andra barn på ett trevligt och respektfullt sätt!

Jag står fast vid mitt första uttalande. Att det är fel att mobbas fråntar inte förälderns ansvar att lära barnet grundläggande sociala normer.
  • Poppy75

Det är flera pojkar som har långt hår på mina barns förskola, det är ingen som blir retad för det. Mina pojkar har rosa ibland och de har aldrig blivit retade för det.  De jobbar mycket med hur man är en bra kompis på förskolan.
    Jag tror det gör stor skillnad vilken inställning de vuxna har. Det är jätteviktigt att arbeta aktivt mot mobbing och för att skapa en bra och accepterande stämning i gruppen.

• Port II
    Port II skrev 2018-02-18 09:19:09 följande:

Jag står fast vid mitt första uttalande. Att det är fel att mobbas fråntar inte förälderns ansvar att lära barnet grundläggande sociala normer.

Eller snarare ser till så att barnet agerar på ett sätt som överensstämmer med samhällets normer.
  • NoraLiv
    Port II skrev 2018-02-18 09:17:27 följande:

För att de är annorlunda än normen.

Undrar du varför de som är annorlunda mobbas?

Varför ökar risken att mobbas för att man ser annorlunda ut än normen? Du verkar inte ha nåt svar på den frågan.

Är det en annan norm, tycker du, att mobba den som ser annorlunda ut?
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"