Inlägg från: Inga bekymmer |Visa alla inlägg
  • Inga bekymmer

Son kallas "flicka med snopp"

Ni som förespråkar att man som förälder ska klä sin pojke pojkigt och klippa håret kort bara för att han är pojke, ni har inte erfarenhet av att ha ett sånt barn som protesterar emot det med bestämdhet. Båda mina barn har väldigt starka åsikter och viljor när det kommer till vilka kläder de vill ha och trivs i. Vissa barn bryr sig inte alla om kläder utan tar på sig det föräldern tar fram men mina barn är inte så, om de inte har kläder de trivs i. Jag tycker att alla, både vuxna och barn ska få ha kläder som de känner sig bekväma i och trivs med, så länge de är funktionella. Vi styr på så sätt att vi inte köper klänningar till honom (bortsett från utklädningskläder), men kompromissar så att han kan få tex en tröja som glittrar eller med motiv med färg som han gillar.

Äldsta är väldigt grabbig och gillar bilar, actionhjältar, Ninjago och allt som faller inom normen för vad pojkar leker med. Samma gäller kläder. När lillebror föddes så klädde vi honom i samma kläder som storebror haft de första två åren ungefär, tills han själv med stor bestämdhet började uttrycka vad han ville ha på sig. Vi klippte även hans hår kort i ungefär samma ålder. Väldigt tidigt utryckte han att han ville ha långt hår och hade vi fortsatt hålla honom korthårig hade vi fått tvångsklippa honom och han hade varit ledsen varje gång. Han vill också ha kläder i som han tycker är fina färger dvs rosa, lila och regnbågsfärger. Han gillar motiv som hästar, enhörningar, prinsessor och i stort sett allt som anses tjejigt. Han leker också helst och bäst med tjejer eftersom de ofta vill leka med samma saker.

Nu till jul önskade han sig mest av allt My little pony-hästar. Ska jag som förälder då gå och köpa bilar till honom istället som han inte ens kommer leka med eller bli glad för, men storebror kan få vad han önskar sig eftersom det faller inom normen? Han hade fullt med pojkiga leksaker i början efter brorsan men ägnade dem inte mkt intresse alls, så detta att det är nån slags genusmamma som styr sin pojke att bli feminin är ren bullshit. Visst, det kanske finns de som gör det, men de allra flesta gör inte det så det är i regel inget som kommer från föräldern.

För en man som inte är det minsta feminin så känns det nog svårare till en början när sonen visar sig vara lite annorlunda kanske men jag är såå glad att min man fattat att det är mycket viktigare att barnet känner sig accepterad som han är än att han beter sig enligt samhällets normer!

Ni som tycker att man ska tvinga in barnet i normen, ni har aldrig funderat över vad som händer med barnet som inte känner sig accepterad och älskad av sina föräldrar som han eller hon är? Personligen tror jag det gör mycket större skada än nån enstaka kommentar från någon i skolan eller förskolan, så jag rustar honom till att kunna säga ifrån och inte ta åt sig. Men än så länge har vi inte haft några problem med att andra barn varit elaka i förskolan och han är nu 5 år. Jag upplever att förskolan han går på pratar mycket om hur man är en bra kompis osv så där tror jag de gör ett bra jobb! Något barn har frågat mig om han bara tycker om att leka med tjejgrejer och jag har då bara svarat att det är barnleksaker men att han gillar saker som många tjejer kanske också brukar gilla. Sen har det inte varit mer med det.

• Inga bekymmer
    gammelget skrev 2018-02-19 08:41:17 följande:

När jag var barn fanns det en pojke i vår klass (och innan dess förskoleklass) som klädde sig i rosa, hade flätor osv. Det här var dessutom långt innan det var lika socialt accepterat som idag, inte för att det är accepterat, men det är...bättre.

När den här pojken blev lite äldre började han hata sin föräldrar, kalla dem för jävla hippies och sa att de försökte hjärntvätta honom. Sen blev han nynazist och började med anabola steroider.

Idag är han med i NMR och hatar homosexuella, transor, invandrare...ja det mesta. Det kan man ha i åtanke om man vill klä sin pojke androgynt, att det kan slå över åt andra hållet. 

Om föräldrarna tvingat sin son att klä sig och se ut som en tjej så är det förstås helt förkastligt, men det är inte det vi pratar om här ifall du missat det! Vi pratar om barn som är stora nog att veta vad de själva vill, tex ha långt hår och färgglada kläder. Och då tycker vissa att man ska tvinga in barn i könsnormer som de inte vill vara i och känner sig bekväma med. Jag är helt övertygad om att min barn som får klä sig i kläder de trivs i och ha den hårlängd de vill, inte kommer bli nazister eller bittra på oss föräldrar pga det. Tvärtom så tror jag att de kommer bli växa upp till individer som visar tolerans och respekt gentemot andra som är olika dem själva, för det är ju det vi lär dem.
  • Inga bekymmer
    Studentpappa skrev 2018-02-19 12:21:39 följande:

Men den dagen han vill ha klänning så köper ni en eller kommer ni säga nej då eller påverka honom?

Jag har två döttrar och det är ju betydligt enklare ur den aspekten, en mer tjejig och en som gillar bilar/traktor och leker mycket med pojkar. Båda gillar att åka fyrhjuling och har en egen barnfyrhjuling. Men som samhället ser ut finns det ju egentligen inget som är tabu som tjej när det kommer till att anamma manliga normer, utan det ses snarare positivt av alla förutom kanske deras mormor som är stenålder..

Det har han redan uttryckt att han vill, tex i affären när vi skulle köpa nåt passande till jul förra året, så pekade han på en jättefin grön klänning i paljetter och den ville han ha. Svaret på det har du i mitt första inlägg i första stycket där jag skrev att vi styr på så sätt att vi inte köper klänningar till honom men istället kompromissar så att han ändå får ha på sig kläder han gillar. Undantag är som sagt utklädningskläder där han fick en frostklänning av sin faster i 3-årspresent och det var precis vad han önskat sig och den har han slitit på ordentligt. Han har fått ha på sig den på barnkalas om det stått: Kom gärna utklädd. Då tycker jag det är lika självklart att han får klä ut sig till prinsessa som att brorsan får välja att klä ut sig till Spiderman, Batman eller Zombie eller vad han vill. I höstas så skulle brorsan köpa en zombiedräkt till ett Halloweenkalas och minstingen ville då ha en häxdräkt med hatt, vilket han fick. Samma gäller där, vid kalas ok men annars används utklädningskläder hemma. Han har fått andra dräkter med tex thordräkt men den har ej användas mkt. Någon gång i lek med brorsan kan han klä ut sig till Ninja.

Min man och jag har bestämt att om han ska gå klädd i klänning till vardags bland folk så ska han vara stor nog att se och förstå hur mkt det bryter mot normen, så det är inte så att vi har svårt för om han skulle göra det, men vi vill skydda honom mot ev negativa reaktioner. Men det är som sagt en balansgång för som jag skrev så tror jag det är värre att inte känna sig accepterad som den man är av sina föräldrar än att få höra nån kommentar från en inskränkt och elak person.

Vi har fått många positiva kommentarer från andra föräldrar att vi låter honom vara som han är.
  • Inga bekymmer
    Port II skrev 2018-02-20 09:06:42 följande:

Det är inte pojkarna som vill det, utan mammorna. De har indoktrinerats in i att könsnormer är något förskräckligt och gör det sedan till sin livsuppgift att bekämpa det.

Jag är INTE indoktrinerad att tycka att könsnormer är något förskräckligt och jag hade ingen tanke på eller önskan att min son skulle bli tjejig heller. Det enda jag vill är att alla mina barn ska känna sig älskade och accepterade som de är och inte tvinga på dem kläder eller intressen de inte trivs med bara för att de är pojkar. Du tror att ett barn som tvångsklipps mot sin vilja och som inte får leka med det den vill kommer eller klä sig i kläder den gillar kommer må bra eller?
  • Inga bekymmer
    EnAnonumius skrev 2018-02-22 09:42:03 följande:

Vad skrev jag om norden? Nämnde jag en norden i mitt inlägg?

Nej det gjorde jag inte. Så du kan ta din ledande fråga och slänga den i papperskorgen där den hör hemma.

Jag hade frågor i mitt inlägg som du duckar för att svara på. 

I stället kommer du med  "ledande motfråga" och kräver att man skall svara på den.

När skall du svar på frågorna jag ställt dig? Eller är du en av de personer som anser att andra skall svar på dina frågor men du skall slippa att svar på andras frågor.

Jag lägger med frågorna igen.

Svar på frågorna innan du pumpar på med frågor som bevisar att du inte har läst inläggen.

1) Varför är det så viktigt att föräldrarna lär sina barn att det är fult och fel att vara annorlunda, inte skall få lov att bli de de vill bli som individer, och fostra dem till att bli intoleranta och hatiska mot det som är annorlunda?

2) Varför är det så viktigt för många vuxna (inte alla, utan just många) att sitta på nätet och bevara intoleransen, genom att tvinga andra att följa den "grå massan" och kräva att de skall ge efter för intoleranta idioter som inte hantera något som är annorlunda?

Ja, han gör så Port II. Han bemöter inte argument överhuvudtaget, förmodligen för att han inte kan, så jag tror inte det är nån idé att skriva mer där. Han är helt enkelt inte mottaglig för kritiskt tänkande, han har bestämt att barn bör tvingas in i trånga könsnormer och inte få vara sig själva och han vill inte ändra sig.
  • Inga bekymmer
    Port II skrev 2018-02-21 21:47:09 följande:

Hur kommer det sig att dessa problem i stort sett enbart existerar i Norden under vår tid?

Barnen blir det föräldrarna vill. Svårare än så är det inte.

Nej, jag tror inte dessa problem som du kallar det existerar en enbart i Norden, men i vissa länder får eller kan det inte uttryckas, för då kommer hela familjen på skam och barnet förskjuts av sin egen familj. Jag vet för jag har sett det! Det är oerhört synd om dessa barn som växer upp i en sådan miljö.

Barnen blir inte det föräldrarna vill. Tror du på fullaste allvar att man kan styra barnet så? Om ditt barn är homosexuellt så blir han eller hon straigt för att du vill det eller? Barn som tvingas vara något de inte vill blir inte lyckliga individer med god självkänsla.
  • Inga bekymmer
    Port II skrev 2018-03-15 04:47:26 följande:

Det är bara önsketänkande. Om vi ser till forskning så mår människor som bryter mot normer mycket sämre och har lägre självkänsla. Inte särskilt konstigt egentligen eftersom dessa ständigt får negativa kommentarer från omgivningen, medan de som beter sig enligt norm ständigt får positiv feedback. Du anpassar dig förövrigt du med. Du väljer bara att inte se det.

Angående detta felaktiga påstående att låta barn vara som de är. Barn är inte statiska förskrivna blad. De blir vad de utvecklas till. Som förälder bör man vara väldigt försiktig med att leda in sina barn på normbrytande beteenden, aktiviteter eller utseende.

Du verkar knappt ha någon analytisk förmåga alls. Du måste ju se orsakssambanden om du ska ha någon användning av forskningsresultat! Orsaken till att många som bryter mot samhällsnormer när det kommer till just det här området mår sämre än andra, beror många ggr på att folk försöker tvinga dem in i normen där de inte känner att de hör hemma. Och vem är det i regel som tvingar barnet in i könsnormer? Jo, föräldrar i första hand eftersom det är de som har makt att göra det.

Det finns forskning som visar att många Hbtq-personer mått väldigt dåligt under uppväxten för att de inte blev älskade och accepterade som de var utan föräldrarna var som du och försökte tvinga in dem i normen.
  • Inga bekymmer
    Port II skrev 2018-03-15 22:57:54 följande:

Det är du som inte förstår enklare orsakssamband.

Hela samhället vill ha in dem i normen. Det är så människan fungerar. De som avviker från norm straffas.

Så du tror att tex Hbtq- personer som vittnar om att de mådde väldigt dåligt under uppväxten pga att familjen och andra försökte tvinga dem in i normen ljuger eller inte förstår att de mådde dåligt av andra orsaker? Och hela samhället vill inte alla ha in alla i könsnormer, verkligen inte!

Jag har hittills bara fått positiv feedback från många i vår omgivning kring hur vi förhåller oss med vår son som iditifierar sig mer med tjejer än killar, men säkert finns det personer som tycker annorlunda men inte vågar säga det. DU vill att alla ska anpassa sig efter könsnormer, så till den grad att man ska tvångsklippa pojkar och bara klä dem i svart och blått. Normer är inte statiska och för evigt. Normer förändras över tid! Men det tar det lång tid eftersom det finns väldigt fördomsfulla människor som bara bestämt sig för en åsikt och tänker hålla fast vid den för att hen tror att hen alltid har rätt. Tänker inte skriva fler svar till dig nu, för det är inte värt att lägga mer energi på. Dessutom misstänker jag att du skriver som du gör enbart för att provocera.
  • Inga bekymmer
    Lacklack skrev 2018-03-14 18:55:32 följande:

Det måste väl inte vara en "värdering" riktigt. Är man fem år så kanske man faktiskt själv tror, genom att iaktta omgivningen att alla som har långt hår är flickor, typ. 

Däremot så tycker jag att förskolepersonalen skulle kunna ha en kortare undervisning om hur människor kan se ut, med frisyrer å allt. Idag finns det ju oändliga varianter på vad människor gör med sitt utseende. Så tycker inte alls att de måste höra den andra pojken säga det.

En värdering var det kanske inte från 5-åringen från början. Som jag förstod det hade han sagt det förut och då fått förklarat för sig att både tjejer och killar kan ha långt hår och att han inte skulle säga så. Sen gick det en tid och så började han säga det igen. Då handlar det kanske om att han säger det för att retas? Då behöver kanske personalen markera, samt prata mer med barnen rent allmänt om hur man ska behandla varandra, hur man är en shysst kompis, att alla är olika och gillar olika saker osv.
  • Inga bekymmer
    molly50 skrev 2018-03-20 10:46:12 följande:

På vilket sätt då?Träna? Det är något jag är uppfostrad med. Att man ska visa andra människor respekt.

Det är inget man ska behöva träna upp.

Det är nog ingen idé att lägga ner mer energi på att skriva till Port 11. Han har bestämt sig för en åsikt och tänker inte ändra den för han anser sig ha rätt och inget argument kommer få honom att ändra sig. Jag hoppas bara att det inte finns så många som är såå inskränkta och att de inte får söner som avviker från Ports 11 sk norm..
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"