• Frostälva

Son kallas "flicka med snopp"

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-17 12:38:26 följande:

Här är en tills vidare:

"Unga hbtq-personer är mer utsatta för diskriminering, hot och våld än andra unga och mår därför sämre."

www.mucf.se/unga-hbtq-personers-halsa

Och vad beror det på tror du? Det ligger knappast i att de inte blev intvingade i en könsroll som små, snarare i att det finns så många inskränkta människor med åsikter som säger att det som en gång varit norm alltid ska vara norm och går man utanför den så är man automatiskt fel.

Känns som att det du citerar bara stärker våra åsikter, inte dina egna.
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-17 12:38:26 följande:
    Här är en tills vidare:

"Unga hbtq-personer är mer utsatta för diskriminering, hot och våld än andra unga och mår därför sämre."

www.mucf.se/unga-hbtq-personers-halsa
    Och det beror ju,i så fall,på fördomsfulla människor.
    Carpe Diem
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-17 13:01:07 följande:

Och det beror ju,i så fall,på fördomsfulla människor.

Och? Människan är fördomsfull. Samhället är fördomsfullt. Det är också därför det enbart är destruktivt att inte följa normer.

Menar du att ditt barn blir mindre olycklig för att dennes olycka orsakas av att samhället är fördomsfullt?
  • Iowhannah
    Port II skrev 2018-03-17 14:27:13 följande:

Och? Människan är fördomsfull. Samhället är fördomsfullt. Det är också därför det enbart är destruktivt att inte följa normer.

Menar du att ditt barn blir mindre olycklig för att dennes olycka orsakas av att samhället är fördomsfullt?

Det är inte enbart destruktivt att inte följa normer. I många fall är det tvärtom, väldigt destruktivt att följa normer.

Tror du att hbtq-personer skulle må bättre om de tvingades in i könsnormer? Tror du att man mår bra av att förtrycka sig själv? Eller tror du att de behöver stöd från omgivningen (föräldrar, vänner, syskon) för att kunna vara just den de är, och för att kunna ta sig igenom livet TROTS alla fördomsfulla människor som finns?
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-03-17 13:00:48 följande:

Känns som att det du citerar bara stärker våra åsikter, inte dina egna.

Eftersom du blandar äpplen och päron.

Att inte följa normer baserat på att normerna upprätthålls av fördomar är inte vidare konstruktivt.

Hantera frågorna var för sig.

1) Vad blir konsekvensen av att nonchalera samhällets normer och värderingar och låta barnet internalisera en personlighet som inte rimmar i takt med samhället?

2) Hur ska samhället förhindra så att oskyldiga människor inte straffas lika hårt socialt bara för att de är annorlunda?

Om ditt svar på fråga två är att uppfostra barnet så att det blir annorlunda kan du fråga dig: Är det schysst mot barnet att straffa det för att du vill göra ett politiskt statement? Tror du förövrigt verkligen att du kan göra skillnad?
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-03-17 14:55:00 följande:

Det är inte enbart destruktivt att inte följa normer. I många fall är det tvärtom, väldigt destruktivt att följa normer.

Jag skrev utifrån ett uppfostringsmetoder IV.

Vad du gör med ditt eget liv är en annan fråga men regeln att det är destruktivt att inte följa normer för sakens skull kvarstår. Att inte följa normer innebär en social och samhällelig bestraffning som givetvis måste beaktas. Däremot kan det för vissa personer i vissa lägen vara konstruktivt att bryta mot normer om vinsten i att bryta mot normen överväger nackdelarna av det.

Grundregeln är dock som sagt att normer bör följas.
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-17 14:27:13 följande:

Jag menar att ett barn kan bli olyckligt om man tvingar det att vara något det inte är.
    T ex HBTQ-personer.
    De behöver mycket stöd från sina nära och kära för att känna sig accepterade.
    Menar du att man ska tvinga dessa personer att bete sig som hetero för att det är en norm?
    Carpe Diem
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 13:03:53 följande:

Jag menar att ett barn kan bli olyckligt om man tvingar det att vara något det inte är.

T ex HBTQ-personer.

De behöver mycket stöd från sina nära och kära för att känna sig accepterade.

Menar du att man ska tvinga dessa personer att bete sig som hetero för att det är en norm?

Jag har inte påstått att du ska tvinga på något den inte är. Det handlar om att uppfostra normala barn normalt så att de blir normala.

Självklart ska du ta hänsyn till om ditt barn är annorlunda. Men inte mer än nödvändigt.

De problem som belysts i denna tråd handlar om föräldrar som uppfostrar sina barn annorlunda för sakens skull, så att barnet inte internalisera grundläggande normer i samhället. Konsekvensen blir att barnet blir socialt bestraffat när den inte beter sig som andra.

Och nej, jag förnekar inte att det finns föräldrar som inte är tillräckligt lyhörda för att barnet kan vara annorlunda men det är en helt annan problematik. Och framförallt definitivt ingen orsak för att vara extremist åt andra hållet och bortse får rådande normer.
  • molly50
    Port II skrev 2018-03-18 13:59:22 följande:
    Jag har inte påstått att du ska tvinga på något den inte är. Det handlar om att uppfostra normala barn normalt så att de blir normala.

Självklart ska du ta hänsyn till om ditt barn är annorlunda. Men inte mer än nödvändigt.

De problem som belysts i denna tråd handlar om föräldrar som uppfostrar sina barn annorlunda för sakens skull, så att barnet inte internalisera grundläggande normer i samhället. Konsekvensen blir att barnet blir socialt bestraffat när den inte beter sig som andra.

Och nej, jag förnekar inte att det finns föräldrar som inte är tillräckligt lyhörda för att barnet kan vara annorlunda men det är en helt annan problematik. Och framförallt definitivt ingen orsak för att vara extremist åt andra hållet och bortse får rådande normer.
    Jag kan inte se att någon här i tråden har uppfostrat sina barn till att vara annorlunda.
    De låter sina barn gå i färgglada kläder. Det är en annan sak.
    Ingen har klätt sina pojkar i klänning och högklackat vad jag har kunnat se här.
    Det är du som har en fördomsfull syn på hur de klär sina barn.
    Även om du inte medger det.
    Carpe Diem
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 17:19:40 följande:

Jag kan inte se att någon här i tråden har uppfostrat sina barn till att vara annorlunda.

De låter sina barn gå i färgglada kläder. Det är en annan sak.

Ingen har klätt sina pojkar i klänning och högklackat vad jag har kunnat se här.

Det är du som har en fördomsfull syn på hur de klär sina barn.

Även om du inte medger det.

Att klä sina barn färgglatt kan mycket väl vara onormalt. I TS fall har det definitivt varit det. Hur svårt ska det vara att ta en titt hur andra barn klär sig och sedan köpa passande kläder, så att barnet slipper att hånas?

Precis som det finns klädkoder för vuxna finns det klädkoder för barn. Hur skulle du själv tycka om någon satte på dig träningsoverall när du skulle gå på anställningsintervju?
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"