hallontryffel skrev 2018-02-20 08:45:29 följande:
Studentpappa skrev 2018-02-20 06:43:25 följande:
Sen tror jag alla vuxna som inte känner mig tillräckligt att veta att jag bara har döttrar har sagt något i stil med:
-Men vad roligt för pojken/pojkarna med fyrhjuling.
Att man kan köpa det till flickor verkar vara svårt att ta in för människor 50+. Men att folk säger sådant till mig tycker jag mest är roligt då jag så länge det inte påverkar mina barn negativt gärna bryter normer.
Tänk vilken tur då för dina döttrar att det finns flickor och kvinnor som tagit smällen av att vara normbrytare och föräldrar och andra som uppmuntrat och stöttat de flickorna/kvinnorna så att dina döttrar får göra sådant som människor 50+ (som du uttrycker det) anser är fel intressen för dem.
Sorgligt bara att du inte anser det vara rätt och vill stötta små pojkar, som TS son som vill ha långt hår och färgglada kläder (står inget om att han vill ha traditionellt flickiga kläder), att få samma rättigheter som dina döttrar åtnjuter.
Klart det är rätt men man kan ju inte bli förvånad över att det sker? Sen utgick nog jag från att han hade "tjejkläder" och inte bara färgglada kläder som det senare stod. Som jag tidigare skrev så har vi en dotter som är övertygad om att alla långhåriga är flickor, och oavsett om det som en tidigare användare skrev beror på min unkna syn, vilket är högst otroligt då vi försöker lära våra barn att alla kan vara precis som de vill så har hon den uppfattningen. Sen retas hon ju inte för det utan bara konstaterar (enligt henne) typ:
-Vad heter flickan?
-Nej, det är en pojke alla kan ju ha långt hår vet du.
-Nej, det är en flicka!
Så går resonemanget hittills.
Jag tycker TS fall är rätt lindrigt och skulle antagligen göra likadant själv, men när det blir uppenbart att det här kommer inte funka skulle jag göra annorlunda. Jag tar gärna smällen men jag skickar inte mina barn som offerlamm/kanonmat.
Jag har en väldigt försiktig äldsta dotter som är som klippt och skuren för att bli en hackkyckling. Min prio är att hon ska ha det bra nu, inte att hon ska förändra världen för att nästa generation flickor ska kunna vara korthåriga och ha skägg. Hon ska i den allra största mån ha samma villkor även fast hon är tjej, men har det ingen avgörande betydelse för framtiden. (som att finta bort en pojke från att ha klänning) så driver inte jag det. Det är viktigare för mig att alla gapiga och bråkiga pojkar (vilket det till 90% är) inte tar alla resurser på skolan/träningen etc. Men det är OT och är en annan diskussion.