• Port II

Son kallas "flicka med snopp"

Frostälva skrev 2018-02-17 23:14:39 följande:

Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..

Skyll dig själv. Barnen agerar instinktivt.

Det är din uppgift som förälder att se till så att ditt barn klär dig utan att han går negativa konsekvenser. Det har du misslyckats med.
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 05:10:56 följande:

Nej, man ska inte få uttrycka kränkningar mot andra oavsett vad man har för värderingar. Det är okej att tycka och tänka annorlunda, men inte att kränka någon.

Klart att man inte får uttrycka kränkningar. Men det är knappast ett argument för att göra sitt barn så annorlunda att han får utstå kränkningar.
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 05:33:29 följande:

Nej, de agerar inte så instinktivt utan pga social inlärning från t.ex. föräldrar och/eller samhället. Och även om det skulle vara instinktivt betyder det inte att det är rätt. Med ditt argument skulle det då även vara helt ok när barn biter varandra, trampar ihjäl djur, har sönder andras saker med flit etc.Det är ungefär som att säga "Klart att man inte får våldta, men tjejen får skylla sig själv som hade en tajt klänning på sig så det är inte konstigt om hon får utstå våldtäkter då" eller "Klart att man inte får stjäla, men han tog fram sin plånbok och höll den så att man såg hur mycket pengar han hade, det är väl klart att någon tar dem för honom då". Beskyller du inte offret i dessa situationer ska du inte beskylla andra offer heller, det är alltid förövaren som gör fel.

Jag säger inte att det är rätt av barnet att mobba sonen. Det är fel. Däremot är det mamman som lockat fram det negativa beteendet hos barnen, när hon inte klär sin son anständigt.

Jag beskyller inte offret (sonen). Jag beskyller mamman. Sonen har hamnat i en väldigt olycklig sits här och jag tycker synd om honom.
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 05:33:29 följande:

.Det är ungefär som att säga "Klart att man inte får våldta, men tjejen får skylla sig själv som hade en tajt klänning på sig så det är inte konstigt om hon får utstå våldtäkter då" eller "Klart att man inte får stjäla, men han tog fram sin plånbok och höll den så att man såg hur mycket pengar han hade, det är väl klart att någon tar dem för honom då". Beskyller du inte offret i dessa situationer ska du inte beskylla andra offer heller, det är alltid förövaren som gör fel.

Handlar inte om rätt och fel utan att det finns normer i samhället som man gör klokast i att följa.

Om nu mamman ogillar normer kan hon ju gå med manskläder själv.
  • Port II
    Tilja skrev 2018-02-18 06:04:12 följande:

Fast nu utgår du ifrån något som du inte vet. Om en mamma hade sagt att hennes son går med kortklippt frisyr och blåa kläder, hade du då på samma sätt som nu själv antagit att mamman tvingade sin son till detta och att det inte var självvalt? Ts har inte skrivit något om vem som gjort valet kring sonens frisyr och kläder. Jag utgår därför ifrån att det är självvalt och då har ju inte mamman gjort något fel.

Jag utgår från att normen är att pojkar klär sig som pojkar. Om mamman betett sig korrekt hade pojken klätt sig pojkigt.

Det är ingen slump att barn som klär sig annorlunda alltid har s.k. genusföräldrar som tycker att det är positivt att vara annorlunda och inte inser att det får konsekvenser.
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 07:23:21 följande:

Så alla måste följa dina snäva normer, annars får de skylla sig själv?

Vadå mina? Det är samhällets normer.

Sedan är det mamman som frånsett samhällets normer på sonens bekostnad.

Som jag tidigare skrev. Jag föreslår att hon själv går med manskläder istället för att sätta på sin pojke tjejklockan. Det sistnämnda är dessutom värre eftersom tjejgrejer pp en pojke ses som mycket negativt.
  • Port II
    bullen1984 skrev 2018-02-18 07:42:25 följande:

För det första är inte långt hår kvinnligt. Det är ju för fan en hel drös kända män som har långt hår. 

För det andra står det inget om tjejkläder. Det står färgglada kläder. Så jag vet inte vad som händer i din lilla inskränkta hjärna just nu, men man läser väl saker som man önskar att förstå dem. Jobbigt för dig att gå genom livet med så snäv bild av människor. 

Har du löst TS inlägg? Hennes son blir kallad "flicka med snopp". Så onekligen uppfattas han som tjejig .

Det är du som är trångsynt som inte klarar av att analysera denna situation. Du blandar in dina värderingar om vad du anser om mobbning, istället för att analysera situationen rationellt.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 07:52:27 följande:

Häpnar alltid över människors brist på självinsikt. Nej då, du har inte påverkat ditt barn det minsta trots att du spyr ur dig de mest unka och inskränkta åsikterna. Blir fan mörkrädd av föräldrar som anser att andras barn ber om att bli mobbade. Hoppas mina barn aldrig kommer i närheten av dina, risken är ju stor att om så inte skett än, så kommer ditt barn anamma din inställning.

Han konstaterar bara fakta. Vad är det för unket för det? Jag.tycker att det är unket att blunda för verkligheten och sedan låta sina barn ta smällen.

De flesta föräldrar inser det jag och Studentpappa talar om och våra barn har därmed goda förutsättningar för en bra skolgång och ett gott liv.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 08:06:31 följande:

Nej, varken han eller du konstaterar fakta. Barn växer inte upp med en automatisk insikt om hur man ska vara, eller hur andra ska vara. Det är vuxna runt omkring som lär sina barn att det är okej att ge sig på andra barn för att de ser annorlunda ut. Och det måste nånstans bottna i en rädsla hos föräldern, en rädsla för att det finns människor som vågar göra annorlunda än dem.

Så du menar att verkligheten ser ut så att barn som klär sig annorlunda än flocken ska mobbas? Ja det säger ju det mesta om dig som förälder. En sån inställning ger inte alls dina barn förutsättningar till ett gott liv, istället lär dem att gå runt och granska alla andra för att se om de ska mobbas eller inte. De lär sig att de hela tiden måste trycka ner nån annan för att känna sig mer nöjda med sig själva. Bittert liv. Stackars barn.

Försök nu att analysera det här utan att blanda in känslor.

1) Alla i tråden är överens om att det är fel att mobba andra barn och att man ska lära barn att inte mobba.

2) I en uppfostran lär man barnen samhällets normer. Det är inte så att du frågar om barnet vill äta på tallrik istället för direkt på bordet. Du tar bara fram tallriken och så är det bra med det.

3) Denna fråga gäller att vissa inte kan hantera att vissa normer är könsbundna. Det betyder att du ger pojken pojkkläder och flickan flickkläder och så är det bra med det.
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 08:38:45 följande:

Nej, det är din norm. Möjligtvis en norm du och dina vänner har.

Trams. Jag förstår verkligen varför det är så många som har problem i samhället när de inte klarar av att analysera det rationellt.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"