• Port II

Son kallas "flicka med snopp"

Inga bekymmer skrev 2018-02-22 11:23:39 följande:

Barnen blir inte det föräldrarna vill. Tror du på fullaste allvar att man kan styra barnet så? .

Ja, pratade om i detta avseende. Ja, klär du en pojk i svart och blått från början är risken i stort sett obefintlig att han ska vilja gå i rosa dagarna i ända.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 14:31:01 följande:

Det är väl intolerant att tycka det är fel att låta sitt barn bära färgglada kläder?

Nej, det tycker jag faktiskt inte. Anledningen till åsikten är att man vill bespara barnet lidande. Inte att man har något emot folk som går med färgglada kläder.

Tycker du att det är intolerant att tycka att det är fel att skicka sina barn nakna till förskolan?
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-02-25 14:53:43 följande:

Så om barnet vill ha färgglada kläder så ska man trycka undan hens önskan för att BESPARA henom nåt? Jag tror att om en förälder absolut inte lyssnar på barnets egna önskningar så gör det mer skada en om ett annat barn kommer med nån idiotisk kommentar.

En pojk kommer inte att vilja ha färgglada kläder såvida man inte uppmuntrar det. Kläder är för barn i de flesta fall en ickefråga. De kommer att ta på sig de kläder föräldrarna lägger fram och fortsätta klä sig som föräldrarna klär dem.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 15:26:40 följande:

Men bespara barnet lidande?

Är det inte bättre att lära sina barn att det är helt ok att vara den man är och att man får klä sig som man vill?

Att lära sina barn att visa respekt för andra människor?

.

Du kan göra båda två. Det ena utesluter inte det andra.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 15:41:31 följande:

Men hur lär man sina barn att visa respekt genom att vara fördomsfull?

Jag instämmer inte i din definition av fördomsfull. Och om jag nu hade gjort det hade det varit omöjligt att inte vara fördomsfull.
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-02-25 15:59:53 följande:

Min son har både mörka kläder och färgglada kläder. När han väljer själv så är det klara färger och ränder som gäller. Jag ser ingen anledning till att INTE uppmuntra det han uppenbarligen tycker om.

Frågan är varför du låter honom välja. Det om något är att sätta fokus utseendet på kläderna och ytlighet.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 17:04:41 följande:

Så du tycker inte det är att vara fördomsfull när man tycker det är fel att låta sina barn gå i färgglada kläder?

Nej, jag tycker inte det är fördomsfullt utan realistiskt.

Inte konstigare än att du väljer att ge barnen hälsosam mat.
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-02-25 19:39:28 följande:

Menar du alltså att istället för att försöka motarbeta idioti så ska man anpassa sig efter den?

Vi som låter våra barn vara precis som de vill vara får förmodligen bättre relationer till dem, och de i sin tur får bättre självkänsla, än vad föräldrar som trycker undan sina barns önskningar får.

Det är bara önsketänkande. Om vi ser till forskning så mår människor som bryter mot normer mycket sämre och har lägre självkänsla. Inte särskilt konstigt egentligen eftersom dessa ständigt får negativa kommentarer från omgivningen, medan de som beter sig enligt norm ständigt får positiv feedback. Du anpassar dig förövrigt du med. Du väljer bara att inte se det.

Angående detta felaktiga påstående att låta barn vara som de är. Barn är inte statiska förskrivna blad. De blir vad de utvecklas till. Som förälder bör man vara väldigt försiktig med att leda in sina barn på normbrytande beteenden, aktiviteter eller utseende.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-02-25 19:36:21 följande:

På vilket sätt är det realistiskt?

Eftersom man ser till hur världen faktiskt är. Och beaktar konsekvenser av normbrytande beteende.

Att låta sina barn internalisera samhällets normer och värderingar är en av de grundläggande uppgifterna som förälder.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-15 09:25:01 följande:

Varför måste man lära barn att de ska vara som alla andra?

Man ska inte lära dem att bli som alla andra. Man ska se till så att de blir som alla andra. Stor skillnad i det.

Gör man det kommer barnen få ett rikt och lyckligt liv. Gör man det inte blir de outsiders med fysisk och psykisk ohälsa som följd.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"