• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • KarlssonsKalle
    Mandel skrev 2017-02-13 11:38:54 följande:

Om det är bättre för hälsan, miljön och i vissa fall djuren låter jag vara osagt då det är en helt annan diskussion. 

För det första så tycker jag inte om böner och linser. Att käka soja-produkter där man skövlat regnskog för att odla är jag inte intresserad av.
    Den kemikalielektion som är för att få fram quorn är jag inte heller intresserad av. Annars tycker jag att quorn är ätbart. Äter inte spannmål heller så havreprodukter är inte aktuellt.

Känns som att jag skulle få näringsbrist tämligen omgående av att bara äta rotfrukter och grönsaker.
    Någon i familjen som skulle få näringsbrist före mig är äldsta sonen som inte äter grönsaker över huvud taget. 
    Vet inte hur länge han skulle klara sig på pasta och någon banan här och där.

Så tips på rätter mottages tacksamt!

När det gäller hälsan så är det ju nyttigare att äta kött/fisk i normala proportioner, det kan ju ingen säga emot.
  • Arboga
    nihka skrev 2017-02-13 10:56:09 följande:

Vad skulle vi göra med alla kor om ingen åt dem?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?
  • Mandel
    bullen1984 skrev 2017-02-12 19:04:24 följande:

Folk har så konstiga argument för att fortsätta stoppa i sig likdelar. 
    1. Animaliska proteiner är cancerframkallande. finns mycket forskning på det,
    2. "Jag vill äta MAT inte piller" Ja, ett piller om dagen är ju så vedervärdigt JOBBIGT för att djuren ska slippa lida.
    Djuren lider otroligt mycket av er köttkonsumtion. Finns inget humant kött. 

Fast det har kommit fram att det inte är bra att äta piller heller.
    Att vitamintillskott inte alls är så bra utan varierad kost är det bästa.

http://dinamediciner.se/blogg/urban-fagerholm/risker-och-nytta-med-kosttillskott-de-ar-inte-ofarliga
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Nina05 skrev 2017-02-12 19:27:08 följande:

Antagligen för att dom är lata och inte vill inse hur djuren de äter upp får lida..

Jag vet inte om det är bättre för ex en älg att dö av ålderdom och bli uppäten av rävar innan den hunnit dö ordentligt. 

Hur många olika gårdar har du besökt?
    Jag var i USA nyligen och gjorde gårdsbesök och där kan jag hålla med dig om att djuren lider i många fall, men hos mina grannar och andra vänner runt omkring är det inga djur som lider.
    Senaste tillskottet i frysen är till och med kött ifrån en ko som fick allvarliga förlossningsskador.
  • KarlssonsKalle
    bullen1984 skrev 2017-02-12 19:04:24 följande:

Folk har så konstiga argument för att fortsätta stoppa i sig likdelar. 
    1. Animaliska proteiner är cancerframkallande. finns mycket forskning på det,
    2. "Jag vill äta MAT inte piller" Ja, ett piller om dagen är ju så vedervärdigt JOBBIGT för att djuren ska slippa lida.
    Djuren lider otroligt mycket av er köttkonsumtion. Finns inget humant kött. 

Likdelar??? Skulle vi äta levande djur annars eller varför kommer du med så korkade ord???

Att soja är cancerframkallande är väl ingen nyhet tex. 

Att slippa äta piller helt och hållet är det enklaste, dvs äta allsidig kost!
  • Elderberry
    Mandel skrev 2017-02-13 11:38:54 följande:
    Om det är bättre för hälsan, miljön och i vissa fall djuren låter jag vara osagt då det är en helt annan diskussion. 

För det första så tycker jag inte om böner och linser. Att käka soja-produkter där man skövlat regnskog för att odla är jag inte intresserad av.
    Den kemikalielektion som är för att få fram quorn är jag inte heller intresserad av. Annars tycker jag att quorn är ätbart. Äter inte spannmål heller så havreprodukter är inte aktuellt.

Känns som att jag skulle få näringsbrist tämligen omgående av att bara äta rotfrukter och grönsaker.
    Någon i familjen som skulle få näringsbrist före mig är äldsta sonen som inte äter grönsaker över huvud taget. 
    Vet inte hur länge han skulle klara sig på pasta och någon banan här och där.

Så tips på rätter mottages tacksamt!
    Jag ska inte ge mig in i den här tråden mer än jag redan gjort, men jag tänkte att det kanske var bra att dela en till länk, inte endast till dig som jag citerar ovan utan till alla.

www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

Djur får ofta proteinfoder gjort på sojabönor, det finns en graf på sida 4 som visar vart sojaimporten till Sverige går till (djur- vs människomat).

Jag var också tveksam till soja förut men har insett att det är rätt lönlöst att vägra köpa eko-sojabönor eller tofu från kina (som inte skövlar regnskog) när man köper kött och mjölk där djuren får proteinfoder gjort på sojabönor. 
  • Daimstruten

För alla köttälskare så lär det komma en tid då även detta framställs artificiellt och inte kommer från djur direkt. Tror verkligen man borde investera i aktier i såna bolag om det går att få tag i. Glad

• Zadre
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:47:17 följande:

Då tom broccoli har mer protein per hundra gram än rött kött.

Nej, nej det har det inte. Långt ifrån. Var fick du den iden ifrån?

Och att den mesta sojan går till djuren? Därför man ser till att äta gräsbetat kött som därmed inte har sån miljöpåverkan som de som äter soja.
  • Flash Gordon
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:39:33 följande:
    Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
    För att det är onödigt, hälsovådligt och miljö-ovänligt.

Vill man vara sådan så räcker gott med att vara "vegetarian" och få i sig livsnödvändiga ämnen via animalier som mejeriprodukter och ägg.

Är det djurhållningen man har problem med så finns det kött och fisk från det vilda.

• Mandel
    bullen1984 skrev 2017-02-12 20:00:49 följande:
    En intressant fråga? Vad är intressant? Att grisarna hellre väljer att leva i små trånga boxar för att sedan slaktas levande än att inte bli uppavlade?
    Jag tycker inte alls att det är en intressant fråga, tycker snarare att det är jävligt intressant att någon tycker att det är intressant.
    Hur många grisuppfödare har du besökt?
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?