• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • Mandel
    Elderberry skrev 2017-02-13 13:48:06 följande:
    Ja, Sverige är lite före när det gäller miljötänk. Många länder är nog värre än Sverige var under perioden den rapporten skrevs, så även om man kan leva någorlunda klimatsmart som allätare i Sverige så har världen (på det stora hela) problem. 

Det ändrar heller inte faktumet att djurmaten hade kunnat ge mat åt fler människor än själva djuret.

Du verkar dock väldigt aktiv i det här, föreläsningar och bondbesök, är det något du jobbar med?
    Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.
    Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning

Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.
    Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.
    Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.
    Jag har aldrig varit i Thailand
    Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.

Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.

Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd

Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:47:17 följande:
     Då tom broccoli har mer protein per hundra gram än rött kött. 
    Mycket dumt ska man höra innan öronen trillar av, men det där var så dumt att du har en Darwin Award att hämta....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • HippHipp
    Mandel skrev 2017-02-13 14:28:21 följande:

Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.

Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning

Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.

Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.

Jag har aldrig varit i Thailand

Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.

Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.

Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd

Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden

Det kan jag verkligen skriva under som boende i Spanien! Sopsortering tex existerar knappt. Vill man ha ekologisk mat måste man åka till specialaffärer. Etc.
  • Elderberry
    Mandel skrev 2017-02-13 14:28:21 följande:
    Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning smile2.gif

Jag har aldrig varit i Thailand smile5.gif

Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd smile2.gif

Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden smile5.gif
    Intressant jobb du verkar ha! Låter som en hel del, men roligt :) och vad härligt att ha så mycket skog! Låter som en dröm.
    Lite OT men jag har drömt om att odla min egen mat, det behöver man ju egentligen inte ha så mycket mark till, speciellt inte till bara ett fåtal personer, men just nu så bor jag i lägenhet, så drömma är det jag gör! Om några år har jag förhoppningsvis ett hus lite utanför en stad där det känns rätt. :)

Godis visste jag inte om, vad är det i godiset som har så stor miljöpåverkan? Jag har inte så bra koll på just godis, äter det i princip aldrig, men när jag gör det...mörk choklad. Fånigt gott

Absolut borde vi försöka pusha resten av världen i rätt riktning, jag hoppas de kommer ifatt någon dag. Sverige gör ju bra ifrån sig, vi har lite hög köttkonsumtion men den går väl förhoppningsvis ner i framtiden. 

Tror det kommer ta lång tid innan hela världen är på en "bra nivå", så just nu försöker jag bara vara så duktig jag kan på egen hand, även om det inte gör någon skillnad egentligen så känns det bra att tänka att min kost (inga animaliska produkter) kanske väger upp för någon annans kost. Jag är väl en av få veganer som inte tycker det är "fel" att äta andra djur, jag avstår mest för att jag kan, för att det är bra för världen just nu.
  • Åsa

Praktiskt skäl: Har baljväxtallergiker i familjen vilket gör utbudet av proteinrik vegansk kost ytterst begränsat.

Brist på hälsoskäl: Saknas belägg för att vegankost skulle vara hälsosammare än en balanserad blandkost.

Ideologiskt brist på skäl: Saknar personligen ideologiska motiv att avstå från /svenskt kravmärkt/ kött och dito ägg- o mjölkprodukter.

(FYI äter jag ofta lakto- eller ovovegetariskt och ibland veganskt själv men frågan handlade ju om övergång till ren vegankost.)

• AvmaskadGurka
    Stackars alla kor, grisar, höns och ETC. som måste födas upp och bli slaktade för att ge oss mat. I Sverige är djurhållningen på topnivå. Jag håller med om att den behöver bättras i många andra länder.
    En verkligt stor tillgång för oss människor i norra Sverige är våra naturbetande köttdjur som bara genom sin existens berikar våra jordar och dessutom vårt släktes behov av proteiner och fett. Naturlig, riktig mat som finns i vår närhet.

Ni som kallar köttätare för ignoranta, själviska, opålästa och ETC. har t.ex. glömt att det för att industriellt odla monogrödor (t.ex. soja, vete, ris, säd) dör bl. a. massor av kaniner, rådjur, hjortar, rävar, vargar, fåglar, ormar och miljarder insekter, med helt döda jordar som efterlämnade lik.
  • Cocaknox

Människor är vana vid att äta. Kött som huvudingrediens i kosten är något som nästan alla växer upp med. När någonting nytt presenteras, i detta fall vegansk mat, så tror jag att de flesta ställer sig väldigt kritiska till djurfri kost. T ex: "Jaha, vad ska jag äta istället för min biff? Min salami eller ost på mackan? Mjölk i kaffet?". Okunskapen bidrar till att personer ställer sig kritiska. Sedan har vi också de som hävdar att "kött är gött", "människan har alltid ätit kött", "jag skiter väl i djuren jag ska ha min jävla biff!". De är svårast att prata med. Det går liksom inte ha en konversation med dessa, de intar väldigt snabbt en försvarsställning. Eller typ "Mmm bacon nöff nöff". Det kan bli frustrerande emellanåt. 

Vi människor lever på bekostnad av andra djur. Och jag tycker det är sjukt att en del anser att kor, grisar, kycklingar, fiskar etc. lever för människans skull. Det är snarare så att dessa djur har påtvingats att bli kött på människans tallrik. Förr i tiden kan jag möjligtvis se att det fanns behov av djurets kött, men inte längre. Men det är inte så konstigt att det finns sådana tankar hos en del. Många växer som sagt upp med en köttätar-kultur. Inlärda till att inte ifrågasätta varför "kött är gött".

• sextiotalist
    Cocaknox skrev 2017-02-13 15:19:37 följande:

Människor är vana vid att äta. Kött som huvudingrediens i kosten är något som nästan alla växer upp med. När någonting nytt presenteras, i detta fall vegansk mat, så tror jag att de flesta ställer sig väldigt kritiska till djurfri kost. T ex: "Jaha, vad ska jag äta istället för min biff? Min salami eller ost på mackan? Mjölk i kaffet?". Okunskapen bidrar till att personer ställer sig kritiska. Sedan har vi också de som hävdar att "kött är gött", "människan har alltid ätit kött", "jag skiter väl i djuren jag ska ha min jävla biff!". De är svårast att prata med. Det går liksom inte ha en konversation med dessa, de intar väldigt snabbt en försvarsställning. Eller typ "Mmm bacon nöff nöff". Det kan bli frustrerande emellanåt. 

Vi människor lever på bekostnad av andra djur. Och jag tycker det är sjukt att en del anser att kor, grisar, kycklingar, fiskar etc. lever för människans skull. Det är snarare så att dessa djur har påtvingats att bli kött på människans tallrik. Förr i tiden kan jag möjligtvis se att det fanns behov av djurets kött, men inte längre. Men det är inte så konstigt att det finns sådana tankar hos en del. Många växer som sagt upp med en köttätar-kultur. Inlärda till att inte ifrågasätta varför "kött är gött".

Med andra ord, inga kor mer eller grisar mer.
    Rent krass, så är gräsätare till för att ätas, det är deras bidrag till det kretslopp som vi har idag.
    Precis som zebrorna och gnu, deras bidrag till kretsloppet är att ätas upp.
  • nihka
    Elderberry skrev 2017-02-13 13:50:50 följande:
    Jag kan tänka mig att Sverige har bättrat på sig sedan rapporten skrevs, som Mandel skrev ovan, vilket är super :)
    Vet faktiskt ingen som köper in proteinfoder av soja för nötkreatur. För mindre jordbruk är det nog svårt att få det lönsamt om foder ska köpas in. Tvärtom så odlar man lite extra och säljer till uppköpare och direkt till hästgårdar.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?