Varför äter inte fler veganskt?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Jag gillar inte att ha ont i magen.
Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.
Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning
Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.
Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.
Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.
Jag har aldrig varit i Thailand
Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.
Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.
Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd
Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden
Praktiskt skäl: Har baljväxtallergiker i familjen vilket gör utbudet av proteinrik vegansk kost ytterst begränsat.
Brist på hälsoskäl: Saknas belägg för att vegankost skulle vara hälsosammare än en balanserad blandkost.
Ideologiskt brist på skäl: Saknar personligen ideologiska motiv att avstå från /svenskt kravmärkt/ kött och dito ägg- o mjölkprodukter.
(FYI äter jag ofta lakto- eller ovovegetariskt och ibland veganskt själv men frågan handlade ju om övergång till ren vegankost.)
Människor är vana vid att äta. Kött som huvudingrediens i kosten är något som nästan alla växer upp med. När någonting nytt presenteras, i detta fall vegansk mat, så tror jag att de flesta ställer sig väldigt kritiska till djurfri kost. T ex: "Jaha, vad ska jag äta istället för min biff? Min salami eller ost på mackan? Mjölk i kaffet?". Okunskapen bidrar till att personer ställer sig kritiska. Sedan har vi också de som hävdar att "kött är gött", "människan har alltid ätit kött", "jag skiter väl i djuren jag ska ha min jävla biff!". De är svårast att prata med. Det går liksom inte ha en konversation med dessa, de intar väldigt snabbt en försvarsställning. Eller typ "Mmm bacon nöff nöff". Det kan bli frustrerande emellanåt.
Vi människor lever på bekostnad av andra djur. Och jag tycker det är sjukt att en del anser att kor, grisar, kycklingar, fiskar etc. lever för människans skull. Det är snarare så att dessa djur har påtvingats att bli kött på människans tallrik. Förr i tiden kan jag möjligtvis se att det fanns behov av djurets kött, men inte längre. Men det är inte så konstigt att det finns sådana tankar hos en del. Många växer som sagt upp med en köttätar-kultur. Inlärda till att inte ifrågasätta varför "kött är gött".
Människor är vana vid att äta. Kött som huvudingrediens i kosten är något som nästan alla växer upp med. När någonting nytt presenteras, i detta fall vegansk mat, så tror jag att de flesta ställer sig väldigt kritiska till djurfri kost. T ex: "Jaha, vad ska jag äta istället för min biff? Min salami eller ost på mackan? Mjölk i kaffet?". Okunskapen bidrar till att personer ställer sig kritiska. Sedan har vi också de som hävdar att "kött är gött", "människan har alltid ätit kött", "jag skiter väl i djuren jag ska ha min jävla biff!". De är svårast att prata med. Det går liksom inte ha en konversation med dessa, de intar väldigt snabbt en försvarsställning. Eller typ "Mmm bacon nöff nöff". Det kan bli frustrerande emellanåt.
Vi människor lever på bekostnad av andra djur. Och jag tycker det är sjukt att en del anser att kor, grisar, kycklingar, fiskar etc. lever för människans skull. Det är snarare så att dessa djur har påtvingats att bli kött på människans tallrik. Förr i tiden kan jag möjligtvis se att det fanns behov av djurets kött, men inte längre. Men det är inte så konstigt att det finns sådana tankar hos en del. Många växer som sagt upp med en köttätar-kultur. Inlärda till att inte ifrågasätta varför "kött är gött".