• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • oktoberbebben
    Bergis skrev 2017-02-12 22:30:07 följande:

Avviker du mot en norm så får det sociala konsekvenser. Dels för att omgivningen kommer se annorlunda på dig men också för att du komner att se annorlunda på omgivningen.

Jo, det är jag medveten om. Det är en bieffekt av att vara annorlunda och känns starkt här i Sverige då svenskar överlag har svårt för något avvikande. Men vårt val av kost är ett resultat av att vara påläst. Våra barn är positiva, aktiva, sociala och sportiga. De har inget avvikande socialt beteende som påverkar dem. Deras kost har än så länge inte gjort dem till hackkycklingar. Men nej, jag har ingen kandidatexamen inom sociologi utan skriver utifrån min erfarenhet.
  • mammalovis
    bullen1984 skrev 2017-02-12 20:05:33 följande:
    dessutom behöver man inte ens lära sig massa nya rätter. Jag brykar göra vagansk korvstroganoff där jag byter ut korven till vegankorv, och grädden till havregrädde. 

hamburgare - byt ut köttet mot vegokött.

köttfärsås - byt ut köttfärsen mot veganfärs.

ostmacka. köp veganost. 

köttbullar med potatis. köp veganbollar.

cilligryta - byt ut köttet mot oumpf

Det finns inga ursäkter.
    Redan idag tycker jag att det är svårt att variera maten och då kan vi ändå välja på vegetariskt, nötkött, griskött, vilt, kyckling, fisk och skaldjur. Om vi då skulle plocka bort alla alternativ utan ett skulle ju maten bli väldigt ickevarierad. Att tro att quorn är ett vettigt utbyte tyder ju bara på okunskap om andra smaker. Quorn är ju totalt smaklöst och ingen ersättning av kyckling som veganer tycks tro. Falaffel smakar skit. Paprika och majs blir jag uppblåst i magen av. Sambon kan inte äta för mycket fiberrika saker då trådarna kan orsaka härvor för stomin, så jag förstår inte vad man äter för att bli mätt i längden och inte bara tycka att maten smakar skit. Barnen skulle få leva på ris, pasta och potatis och det är ju inte heller bra ...

Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara.

Vill mina barn bli veganer eller vegetarianer får de välja att bli det när de kan laga egen mat och är så gamla att de kan näringsberäkna maten.
  • Jimahen89

För att jag inte tål soja eller havre och för att mina barn avskyr grönsaker hur man än lagar dom. Vi har försökt med quorn och sånt men jag får helt enkelt inte i dom det. Mina barn är kräsna som det är dom behöver inte bli undernärda och få näringsbrist också.

• matben
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:47:17 följande:

Nja nu tror jag du ha delat in i proteinträsket. De är sällan en vegan har brist på protein. Då tom broccoli har mer protein per hundra gram än rött kött. Så det är n8g bara att läsa lite näringslära. Kolla in grön barnmat enkel och bra fakta om näringspolitisk och dags behov för barn.

Eeh va?

Broccoli (Livsmedelsverket) 3,5 g protein per 100 g

www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/325

Stekt ryggbiff (hittade inte endast "nötkött") 25,46 g protein per 100 g.

www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/1014

Vilken näringslära är det man ska läsa på där broccoli innehåller mer protein än kött egentligen? Alternativ fakta?
  • lövet2

Jag äter inte grönsaker. Då är det svårt att bli vegan.

30/1 -17 Antal besök: 87000
  • Orangebeans

För mig är det för att jag inte vill begränsa mig själv i vad jag får/inte får äta och hela tiden behöva kolla innehåll, tacka nej när jag blir bjuden på saker osv. och för att jag inte tycker vegansk mat är lika god och tillfredsställande. 

• oktoberbebben
    mammalovis skrev 2017-02-12 23:17:50 följande:
    Redan idag tycker jag att det är svårt att variera maten och då kan vi ändå välja på vegetariskt, nötkött, griskött, vilt, kyckling, fisk och skaldjur. Om vi då skulle plocka bort alla alternativ utan ett skulle ju maten bli väldigt ickevarierad. Att tro att quorn är ett vettigt utbyte tyder ju bara på okunskap om andra smaker. Quorn är ju totalt smaklöst och ingen ersättning av kyckling som veganer tycks tro. Falaffel smakar skit. Paprika och majs blir jag uppblåst i magen av. Sambon kan inte äta för mycket fiberrika saker då trådarna kan orsaka härvor för stomin, så jag förstår inte vad man äter för att bli mätt i längden och inte bara tycka att maten smakar skit. Barnen skulle få leva på ris, pasta och potatis och det är ju inte heller bra ...

Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara.

Vill mina barn bli veganer eller vegetarianer får de välja att bli det när de kan laga egen mat och är så gamla att de kan näringsberäkna maten.
    "Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara."

Har själv tänkt mycket på detta. Lite bra info ang detta:

blogg.naturskyddsforeningen.se/blog/2012/03/16/ar-det-battre-att-ata-naturbetat-kott-an-sojabonor/

Sen kan man köpa svenskodlade bönor i många butiker nu vilket känns bra :)
  • CarroAN

Jag är nybliven pescetarian, bara som en övergångsperiod. Kommer bli vegetarian på riktigt snart och planen är att äta nästan helt veganskt så småningom. Har dock svårt att se att jag kommer klara av den kosten helt, jag tycker inte om att krångla när jag är bortbjuden till exempel.

Dessutom har min svärmor egna höns som har det väldigt bra och jag ser inga problem med att äta de äggen till exempel. Men jag vill veta att djuren har haft det bra.

• mammalovis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 23:54:49 följande:
    "Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara."

Har själv tänkt mycket på detta. Lite bra info ang detta:

blogg.naturskyddsforeningen.se/blog/2012/03/1.../

Sen kan man köpa svenskodlade bönor i många butiker nu vilket känns bra :)
    Jag har läst länken, men jag kommer aldrig att bli övertygad om att jag ska äta en tråkigare, mindre varierad kost som dessutom behöver mängdkryddas för att få smak utifrån bara miljöhänseenden. Du får tycka vad du vill, men jag kommer fortfarande anse att kroppen mår bättre av variation och att inte utesluta det mesta som vi ätit i många århundraden. Men vill du leva som samlare eller helt och hållet odla din egen mat, så varsågod. Dessutom gillar jag inte bönor i någon större grad. 

Däremot så äter jag gladeligen potatis, morötter, lök, saft och gelé där råvarorna är odlade/plockade på gården.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?