• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • Vive7890
    Nyfikna72 skrev 2017-02-12 19:13:12 följande:

Varför en motfråga? Det var jag som frågade dig vad du anser?

Trodde du skojade. Klart att djuren mår bättre av att Du INTE äter upp dom...
  • Nina05

Antagligen för att dom är lata och inte vill inse hur djuren de äter upp får lida..

• Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 19:04:48 följande:

Fast det är ju krångligt för en vuxen som lagat mat med djur i att lära sig en massa nya maträtter. Det vore lika krångligt för mig, som varit vegetarian hela mitt vuxna liv, att börja laga nat med djur i.

Det är väl en sak om man tex är utan barn att lära sig en massa om matlagning. Men har man en skock ungar att ta hand om (som behöver få bra mat som de gillar), några husdjur, ett hus och heltidsjobb finns det liksom inte massa tid över för att lära sig laga en ny sorts mat.

Att successivt övergå till att äta mindre och mindre djurlivsmedel tror jag är en betydligt mer gångbar metod. Ett nytt recept i månaden typ.

Alla är ju olika såklart. Inte svåraste att göra direkt. Byt ut det animaliska mot havre/soja whatever you want.
  • ITpappan
    Bergis skrev 2017-02-12 19:02:58 följande:
    Finns många anledningar att inte äta veganskt.

1) Du missar många nyttiga livsmedel som ex fisk.

2) Det är ett socialt handikapp.

3) Det krävs tid att äta anpassad föda.
    1) Tvärtom. Du missar farliga livsmedel som t ex rött kött.

2) Tvärtom. Att vara köttätare är i så fall mer socialt handikapp - det finns inga argument för att vara det.

3) Vegetarisk mat tar inte längre tid att laga än, eller att äta än en diet innehållande kött.
  • Cillion
    Nina05 skrev 2017-02-12 19:27:08 följande:

Antagligen för att dom är lata och inte vill inse hur djuren de äter upp får lida..

Får jag fråga hur många familjemedlemmar utöver dig själv du lagade mat till varje dag när du blev vegetarian? Om det inte är fler än du och kanske någon partner ibland tycker jag inte att du ska uttala dig om lathet. Jag blev vegetarian som ensamstående ungdom - en baggis. Idag, som småbarnsmorsa vete 17 om jag hade orkat ställa om. Det är svårt nog att hitta mat som alla i familjen kan tänka sig att äta utan att dessutom samtidigt försöka lära om vad gäller matlagning. Skulle jag vara tvungen att börja tillaga kött nu skulle det bli skitjobbigt.
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:29:22 följande:

Alla är ju olika såklart. Inte svåraste att göra direkt. Byt ut det animaliska mot havre/soja whatever you want.

Om jag slutade ge mina små barn ägg och mjölk skulle jag behöva öka på proteinintaget på fler sätt än att de får soyadryck till frukost. Iom att vi inte äter djur är de livsmedlena viktiga proteinkällor för dem. De växer och behöver få ordentlig näringsrik mat. Hade jag varit ensam hade jag nog ätit ännu mer veganskt än vi gör nu.
  • Nina05
    Cillion skrev 2017-02-12 19:33:51 följande:
    Får jag fråga hur många familjemedlemmar utöver dig själv du lagade mat till varje dag när du blev vegetarian? Om det inte är fler än du och kanske någon partner ibland tycker jag inte att du ska uttala dig om lathet. Jag blev vegetarian som ensamstående ungdom - en baggis. Idag, som småbarnsmorsa vete 17 om jag hade orkat ställa om. Det är svårt nog att hitta mat som alla i familjen kan tänka sig att äta utan att dessutom samtidigt försöka lära om vad gäller matlagning. Skulle jag vara tvungen att börja tillaga kött nu skulle det bli skitjobbigt.
    Det finns alltid ursäkter, men inga jag tycker rättfärdigar att mörda djur..
  • Cecese

För att jag inte har hittat några veganska proteiner som jag klarar av att äta. Jag skulle rätt snabbt få en massa brister och inte må särskilt bra. 

• Jag är bara jag
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:52:44 följande:
    Bara för att det är norm att äta djur betyder inte att veganskt är varken krångligt eller konstigt. Prova en månad.
    Jag äter kött för smakens skull-inte för normen. Skulle inte stå ut en dag med bönor, tofu och qourn. Råa grönsaker får jag ont i magen av och frukt är jag allergisk mot. Vad ska jag bli mätt av liksom? Och tänk att sitta där på julafton med potatis och rödbetor typ! Vi bor på landet och har djur-både själva och grannarna. Här lider de inte. Lidande är att inte mjölka en ko för en mjölkstinn ko lider nåt enormt! Nä, den dagen jag blir vegan så skjut mig för då har det snurrat om totalt.
  • Cillion
    Nina05 skrev 2017-02-12 19:39:25 följande:

Det finns alltid ursäkter, men inga jag tycker rättfärdigar att mörda djur..

Jag har inte ätit djur på två decennier.

Och hur var det med din familj? Har du sex barn som du lagar näringsriktig veganmat till varje dag, eller är det bara du?
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?