• Cillion

Varför äter inte fler veganskt?

Jag orkar inte. Jag skulle behöva planera min mat mer och behöva lära mig en del nytt om näringsinnehåll - eller så skulle jag få äta kosttillskott och det känns så otroligt löjligt - att inte kunna laga ordentlig mat till sig och sina barn - så det kan jag bara inte med, av någon sorts stolthetsskäl eller nåt.

Jag är vegetarian sedan 20 år tillbaka.

• Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:53:45 följande:

Endast b12 du behöver som kosttillskott. Och alla borde veta vad de stoppar i munnen.

Jag vet. Och jag vill äta mat - inte piller.
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:52:44 följande:

Bara för att det är norm att äta djur betyder inte att veganskt är varken krångligt eller konstigt. Prova en månad.

Fast det är ju krångligt för en vuxen som lagat mat med djur i att lära sig en massa nya maträtter. Det vore lika krångligt för mig, som varit vegetarian hela mitt vuxna liv, att börja laga nat med djur i.

Det är väl en sak om man tex är utan barn att lära sig en massa om matlagning. Men har man en skock ungar att ta hand om (som behöver få bra mat som de gillar), några husdjur, ett hus och heltidsjobb finns det liksom inte massa tid över för att lära sig laga en ny sorts mat.

Att successivt övergå till att äta mindre och mindre djurlivsmedel tror jag är en betydligt mer gångbar metod. Ett nytt recept i månaden typ.
  • Cillion
    bullen1984 skrev 2017-02-12 19:04:24 följande:

Folk har så konstiga argument för att fortsätta stoppa i sig likdelar. 

1. Animaliska proteiner är cancerframkallande. finns mycket forskning på det,

2. "Jag vill äta MAT inte piller" Ja, ett piller om dagen är ju så vedervärdigt JOBBIGT för att djuren ska slippa lida.

Djuren lider otroligt mycket av er köttkonsumtion. Finns inget humant kött. 

1. Charkuterivaror har visat sig öka risken för cancer - inte kött.

2. Det var jag som sa så och jag har inte ätit kött på 20 år, så säg inget om köttkonsumtion till mig.
  • Cillion
    Nina05 skrev 2017-02-12 19:27:08 följande:

Antagligen för att dom är lata och inte vill inse hur djuren de äter upp får lida..

Får jag fråga hur många familjemedlemmar utöver dig själv du lagade mat till varje dag när du blev vegetarian? Om det inte är fler än du och kanske någon partner ibland tycker jag inte att du ska uttala dig om lathet. Jag blev vegetarian som ensamstående ungdom - en baggis. Idag, som småbarnsmorsa vete 17 om jag hade orkat ställa om. Det är svårt nog att hitta mat som alla i familjen kan tänka sig att äta utan att dessutom samtidigt försöka lära om vad gäller matlagning. Skulle jag vara tvungen att börja tillaga kött nu skulle det bli skitjobbigt.
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:29:22 följande:

Alla är ju olika såklart. Inte svåraste att göra direkt. Byt ut det animaliska mot havre/soja whatever you want.

Om jag slutade ge mina små barn ägg och mjölk skulle jag behöva öka på proteinintaget på fler sätt än att de får soyadryck till frukost. Iom att vi inte äter djur är de livsmedlena viktiga proteinkällor för dem. De växer och behöver få ordentlig näringsrik mat. Hade jag varit ensam hade jag nog ätit ännu mer veganskt än vi gör nu.
  • Cillion
    Nina05 skrev 2017-02-12 19:39:25 följande:

Det finns alltid ursäkter, men inga jag tycker rättfärdigar att mörda djur..

Jag har inte ätit djur på två decennier.

Och hur var det med din familj? Har du sex barn som du lagar näringsriktig veganmat till varje dag, eller är det bara du?
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:47:17 följande:

Nja nu tror jag du ha delat in i proteinträsket. De är sällan en vegan har brist på protein. Då tom broccoli har mer protein per hundra gram än rött kött. Så det är n8g bara att läsa lite näringslära. Kolla in grön barnmat enkel och bra fakta om näringspolitisk och dags behov för barn.

Det förstår väl jag med. Jag är inte dum. Men det jag har försökt säga i alla mina inlägg är att den typen av studier orkar jag inte nu.

Har du själv, eller har haft, småbarn? Det är inte en massa energi och tid över då. Jag har inte sovit ordentligt på sex år. På tisdagar är det fotboll och på onsdagar gymnastik. Föräldramöten, tandläkartider, skridskoinköp, tvätta leriga galonisar, laga byxknän mm mm. Det finns andra saker som har högre prioritet nu.

Frågan var varför inte fler är veganer och jag svarade. Förstår inte varför jag blir så ifrågasatt?
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:58:27 följande:

Jodå inga problem med småbarn och vegansk kost tycker jag.

Trist att du inte får sova. En gör så gott en kan. Poängen för min del är bara att det är inte jätte svårt.

Ifrågasatt brukar en bli i diskussionsforum ;)

Du har eller har inte småbarn? Blev du vegan från att ha varit köttätare när de var små? Det är ju det du tycker att andra ska klara.

Visst blir man ifrågasatt i ett forum. Men jag svarade på din fråga och du verkar mer intresserad av att säga att jag har fel än att få svar på din fråga. Du ställer inga följdfrågor som rör just varför jag inte är vegan utan försöker bara få mig att bli det.

Inte hela världen, men uppsåtet med tråden verkar inte vara det som står i trådstarten.
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 20:10:04 följande:

Sorry för spam skickade iväg lite väl tidigt. Ja men faktiskt gick hela familjen från att vara omedvetna köttätare till att bli veganer från en dag till en annan. Detta kan jag förstå verkar konstigt för andra men för oss var det självklart när vi läst på. Går som inte att ursäkta sitt beteende då kände vi.

Det var imponerande!
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 20:16:47 följande:

Bra att försöka tänker jag men svårt med allergier såklart. Fungerar ärtor? Ärtor och linser är ju också en bra proteinkälla :)

Ärtor och linser är baljväxter.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?