Varför äter inte fler veganskt?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Smakar skit
Plant based får du söka på om du ska hitta vegansk kost på ex. Pub med. Du får ju såklart läsa flera studier, så gjorde jag iaf. Vegan är en livstil inte bara kost men i Sverige vet inte folk att en vegetarian egentligen är samma som vegansk kost. Ägg och mjöl är är lakto ovo... men det kanske du visste. Men lättare att söka om en vet vad det står för.
Jo, det kan man undra. Här hemma har vi tre barn och alla äter veganskt. Hade även tre veganska graviditeter - mådde toppen!
Ang "käka piller" så har jag läst till mig att:
1. B12 injiceras till de flesta "matdjur" för att säkra b12-innehållet. Varför ta omvägen via ett lidande och energikrävande djur när du kan spraya in det i munnen (dessutom smakar det gott - barnen älskar det!)
2. Fisk käkar alger och tillhandahåller då omega-3 fetter. Vi äter algoljan direkt och deltar inte i det fruktansvärda överfisket/"fish-farming". Ännu en omväg som vi undviker.
3. Majoriteten (över 90%) av sojabönor som odlas i Brasilien går till uppfödning av djur. Så argumentet att vegankost är en miljöbov är skitsnack. Dessutom äter vi endast havreprodukter med havre från Sverige eller sojaprodukter med soja från Österrike.
Sen borde ovo-lakto-vegetarianer läsa på om kalvar och dess lidande inom mjölk-och ostproduktionen. Vidrigt :(
Vegansk kost är riktigt god, enkel och passar alla åldrar :)
Jo, det kan man undra. Här hemma har vi tre barn och alla äter veganskt. Hade även tre veganska graviditeter - mådde toppen!
Ang "käka piller" så har jag läst till mig att:
1. B12 injiceras till de flesta "matdjur" för att säkra b12-innehållet. Varför ta omvägen via ett lidande och energikrävande djur när du kan spraya in det i munnen (dessutom smakar det gott - barnen älskar det!)
2. Fisk käkar alger och tillhandahåller då omega-3 fetter. Vi äter algoljan direkt och deltar inte i det fruktansvärda överfisket/"fish-farming". Ännu en omväg som vi undviker.
3. Majoriteten (över 90%) av sojabönor som odlas i Brasilien går till uppfödning av djur. Så argumentet att vegankost är en miljöbov är skitsnack. Dessutom äter vi endast havreprodukter med havre från Sverige eller sojaprodukter med soja från Österrike.
Sen borde ovo-lakto-vegetarianer läsa på om kalvar och dess lidande inom mjölk-och ostproduktionen. Vidrigt :(
Vegansk kost är riktigt god, enkel och passar alla åldrar :)
Fick era barn något val?
Har visserligen aldrig fått frågan om att fortsätta äta djur, men jag var med och slaktade och styckade som barn och jag fortsatte i alla fall.
Såhär då: om era barn frågar efter kött, får dom kött?
Vad tror ni skulle hända om alla slutade äta kött och animaliskt.
Jo alla kor, grisar och höns skulle nödslaktas. Ingen jäkel skulle lägga pengar och möda på att mata och sköta djur, som ingen vill köpa.
Om det sedan ärr snällare att fortsättningsvis hindra kor, grisar och kycklingar från att födas får du själv avgöra.