• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • Bergis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 21:34:44 följande:

Förstår knappt vad frågan innebär? Inget barn får väl ett val? Alla barn äter ju det föräldrarna äter. Vet inte många barn i Sverige som har bevittnat en slakt och sen fått frågan om de vill fortsätta äta djur. Men givetvis får de äta vad de vill när de är äldre. Handlar frågan om utanförskap så har det aldrig varit ett problem.

Att du så tvärsäkert svara nej på den frågan visar att du saknar kunskap i ämnet.
  • oktoberbebben
    cosinus skrev 2017-02-12 22:10:42 följande:

Det är ju inte helt ovanligt att barnen är med i de familjer som jagar älg (eller annat vilt)

Sen är det ju säkert vanligare/ovanligare på olika håll i Sverige. Men jag vet inga barn till jägare som avstår köttet bara för att de fått vara med i jakt/slakt. Däremot vet jag barn som tagit det aktiva valet att bara äta vilt och inte uppfödda djur...

Jo, förtydligade vad jag menade i #68. Att det är få barn (och även vuxna för den delen) som förstår hur kött hamnar i kyldisken eller som skulle vara starkt ovilliga att delta i dödandet av ett djur. Sen är jag ingen förespråkare av jakt men det är ju definitivt ett bättre sätt att få i sig djurkött om man nu vill ha det än från djurfabriker.
  • Amak

För att det är ohälsosamt. För att kött är den optimala födan för människor.

• oktoberbebben
    Bergis skrev 2017-02-12 22:19:00 följande:

Att du så tvärsäkert svara nej på den frågan visar att du saknar kunskap i ämnet.

Kunskap i vilket ämne?
  • Bergis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 22:20:27 följande:

Kunskap i vilket ämne?

Sociologi
  • Aikido

För att jag älskar kött. Snart påstår ni väl att det är fel att jaga och fiska också? Ingenting ger en sådan kick som att nedlägga sitt byte. Snacka om att kombinera nytta med nöje. Skjuter man det själv smakar det bättre.

• gahadas
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 21:55:58 följande:
    Jag menade inte att alla som ser djur slaktas slutar att äta djur. Snarare att det är nyttigt att förstå att kött inte kommer från träd till affären.

De äldre vet vad kött kommer ifrån och har inte velat prova. Skulle de fråga så skulle jag vilja att de verkligen förstod var köttet kommer ifrån och se en slakt och stycka djuret (som du fick göra tex) och informera att de flesta köttprodukter inte kommer från glada och nöjda djur. Sedan gå vidare därifrån. Har ju ingen färdig plan direkt då de inte är det minsta intresserade.

En tveksam liknelse skulle vara att en familj åt upp valparna som deras hund födde. Skulle vara helt okej i andra länder. Jag vet att vår livsstil är avvikande från den svenska normen men åt det positiva hållet. Det är liksom okej att inte följa majoritetens livsstil så länge ingen far illa av det.
    Men då kan ju din familj med gott samvete börja äta vilt!
  • oktoberbebben
    gahadas skrev 2017-02-12 22:24:05 följande:

Men då kan ju din familj med gott samvete börja äta vilt!

Om det skulle bli nödvändigt för att överleva - absolut.
  • Bergis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 22:23:22 följande:

Utveckla gärna.

Avviker du mot en norm så får det sociala konsekvenser. Dels för att omgivningen kommer se annorlunda på dig men också för att du komner att se annorlunda på omgivningen.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?