• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • nihka
    Arboga skrev 2017-02-13 11:49:58 följande:
    Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?
    Fast min fråga var seriöst ställd. Hur tänker veganer här?

Vad skulle vi göra med alla kor om ingen åt dem? Skulle vi avliva dem eller skulle de bli vilda och föröka sig bäst de ville. Andra tamdjur?

Ska vi försöka göra alla djur till veganer?

Själv är jag ett köttätande djur.
  • Mandel
    bullen1984 skrev 2017-02-12 20:05:33 följande:

dessutom behöver man inte ens lära sig massa nya rätter. Jag brykar göra vagansk korvstroganoff där jag byter ut korven till vegankorv, och grädden till havregrädde. 

hamburgare - byt ut köttet mot vegokött.

köttfärsås - byt ut köttfärsen mot veganfärs.

ostmacka. köp veganost. 

köttbullar med potatis. köp veganbollar.

cilligryta - byt ut köttet mot oumpf

Det finns inga ursäkter.

Vad består vegokött av? Veganfärsen? Veganosten? Veganbollarna?

Jag äter inte soja eller spannmål och quorn äter jag inte heller.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lord Hans

Några orsaker till att inte äta veganskt:

1. Kött är gott.
    2. Man skiter blankt i den senaste kosttrenden och vad som råkar var inne just nu. 
    3. Veganmat smakar apa.
    4. Gräsätare är långt nere i näringskedjan, köttätare högt uppe. Gräsätare är föda, man kanske skulle börja föda upp veganer?
    5. Man vill inte vara en rabiat vegan som skriker och skäller på alla som inte lever som dom.
    6. Man gillar att se veganer bli röda i sina fejs när folk inte gör som dom.

Det finns hur många orsaker som helst att inte äta veganskt. 

• Mandel
    HippHipp skrev 2017-02-13 09:17:07 följande:

Däremot föräldrar som säger att de äter kött pga att barnen inte äter några grönsaker.... eller vuxna som har 'svårt för paprika'....

Om barnet inte har en diagnos som tex autism så svälter barnet inte ihjäl. Tids nog äter ett hungrigt barn. Och att äta veganskt, eller vara vegetarian, pescetarian eller flexitarian behöver man ofta vänja sig vid. Så är det med ovana smaker.

Du är hjärtligt välkommen hem att lära äldsta sonen att äta grönsaker. Jag har försökt i över 12 år och jag har provat allt möjligt och även att svälta ut honom. 
    Hot, belöning, uppmuntran eller vad som. Allt är provat. Och han äter inga grönsaker alls nu, så det har snarare haft motsatt effekt.
    När han var liten åt han i alla fall gurka, körsbärstomat och majs, men det slutade han med när han var runt 2 år.

Förskolepersonalen var helt övertygade om att han skulle börja äta grönsaker när han såg de andra barnen äta - precis som om vi inte äter grönsaker hemma..., men de erkände sedan när han slutade att de haft fel.

Vi äter alltid grönsaker till våra måltider. Det kan vara allt ifrån vanlig sallad till olika grönsaksgratänger. Jag har provat med en skål för varje sort, jag har provat att lägga på hans tallrik, jag har provat att "gömma" i mat, men...

Tycker dock att det är löjligt att tvinga folk att äta saker de inte vill. Man tvingar ju inte muslimer att äta fläsk eller är det bara ok att tvinga barn?
  • holidodi

Folk gör som de vill, och de gör som de tycker är rätt, och de äter som de tycker att de mår bra av. Det är inte svårare än så.

• Mandel
    Elderberry skrev 2017-02-13 11:59:38 följande:
    Jag ska inte ge mig in i den här tråden mer än jag redan gjort, men jag tänkte att det kanske var bra att dela en till länk, inte endast till dig som jag citerar ovan utan till alla.

www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

Djur får ofta proteinfoder gjort på sojabönor, det finns en graf på sida 4 som visar vart sojaimporten till Sverige går till (djur- vs människomat).

Jag var också tveksam till soja förut men har insett att det är rätt lönlöst att vägra köpa eko-sojabönor eller tofu från kina (som inte skövlar regnskog) när man köper kött och mjölk där djuren får proteinfoder gjort på sojabönor. 
    Det är en gammal rapport. Jag var på föreläsning för 1-2 år sedan och då låg självförsörjandegraden på Foder på 95% och ökar stadigt.
    Jag har frågat bönderna runt i kring och ingen av ko-bönderna importerar eller köper färdigt foder utan de odlar sitt eget.
    Hur det är med grisuppfödningen har jag inte senaste siffrorna på. Äter dock helst inte fläskkött.
  • amia01
    Flash Gordon skrev 2017-02-13 12:34:24 följande:
    För att det är onödigt, hälsovådligt och miljö-ovänligt.

Vill man vara sådan så räcker gott med att vara "vegetarian" och få i sig livsnödvändiga ämnen via animalier som mejeriprodukter och ägg.

Är det djurhållningen man har problem med så finns det kött och fisk från det vilda.
    Håller helt med! 
    Kan inte tänka mig något mer I-lands egotrippat än veganer...
  • Elderberry
    Mandel skrev 2017-02-13 13:34:12 följande:
    Det är en gammal rapport. Jag var på föreläsning för 1-2 år sedan och då låg självförsörjandegraden på Foder på 95% och ökar stadigt.
    Jag har frågat bönderna runt i kring och ingen av ko-bönderna importerar eller köper färdigt foder utan de odlar sitt eget.
    Hur det är med grisuppfödningen har jag inte senaste siffrorna på. Äter dock helst inte fläskkött.
    Ja, Sverige är lite före när det gäller miljötänk. Många länder är nog värre än Sverige var under perioden den rapporten skrevs, så även om man kan leva någorlunda klimatsmart som allätare i Sverige så har världen (på det stora hela) problem. 

Det ändrar heller inte faktumet att djurmaten hade kunnat ge mat åt fler människor än själva djuret.

Du verkar dock väldigt aktiv i det här, föreläsningar och bondbesök, är det något du jobbar med?
  • nihka
    Elderberry skrev 2017-02-13 11:59:38 följande:
    Jag ska inte ge mig in i den här tråden mer än jag redan gjort, men jag tänkte att det kanske var bra att dela en till länk, inte endast till dig som jag citerar ovan utan till alla.

www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

Djur får ofta proteinfoder gjort på sojabönor, det finns en graf på sida 4 som visar vart sojaimporten till Sverige går till (djur- vs människomat).

Jag var också tveksam till soja förut men har insett att det är rätt lönlöst att vägra köpa eko-sojabönor eller tofu från kina (som inte skövlar regnskog) när man köper kött och mjölk där djuren får proteinfoder gjort på sojabönor. 
    Här får korna förutom bete egenproducerat hö och egenproducerat kross av korn. Saltstenar köps in och dräktiga kor ges inköpta fodersockerbetor. Vanligt upplägg härikring förutom att några använder ensilage isf hö.
  • Elderberry
    nihka skrev 2017-02-13 13:48:57 följande:
    Här får korna förutom bete egenproducerat hö och egenproducerat kross av korn. Saltstenar köps in och dräktiga kor ges inköpta fodersockerbetor. Vanligt upplägg härikring förutom att några använder ensilage isf hö.
    Jag kan tänka mig att Sverige har bättrat på sig sedan rapporten skrevs, som Mandel skrev ovan, vilket är super :)
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?