• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • Rymdmoln
    Mandel skrev 2017-02-13 13:13:10 följande:

Vad består vegokött av? Veganfärsen? Veganosten? Veganbollarna?

Jag äter inte soja eller spannmål och quorn äter jag inte heller.

Kanske såg fel men visst var det du som ville ha tips på måltider som var veganska? :)

Jag har gjort jättegoda svampbiffar en gång, rödbetsbiffar är jättegott också. Egentligen är det ju dock godast att servera getost till rödbetsbiffarna men svampbiffarna är goda som de är.

En annan grej som är enkelt att göra veganskt är grönsakssoppor som t ex blomkålssoppa, broccolisoppa, morotssoppa med saffran osv. Jag brukar ha i lite havregrädde eller osötad mandelmjölk men det går fint att köra utan det också. Man kan servera ett gott bröd med avokado och lite flingsalt på till.

Falafel med en god grönsallad och vinägrett till är gott också.

Woker är också enkla att slänga ihop och man behöver inte ens något köttsubstitut :) dessa olika rätter funkar att äta några gånger i veckan men i längden så behöver förstås en fulltidsvegan baljväxter och lite mer saker. Men som sagt, några gånger i veckan funkar jättebra. Hoppas du hittade något du gillade. Tipsade bara för jag tyckte jag såg att du efterlyste det, vill alltså inte tvinga på någon något haha! :)
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2017-02-13 15:36:03 följande:
    Med andra ord, inga kor mer eller grisar mer.
    Rent krass, så är gräsätare till för att ätas, det är deras bidrag till det kretslopp som vi har idag.
    Precis som zebrorna och gnu, deras bidrag till kretsloppet är att ätas upp.
    Nja, DET är en GROV förenkling. 
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • EnAnonumius
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:39:33 följande:
    Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
    Människan är _inte_ herbivore
    Människan är _inte_ carnivore.

Människan är omnivore.

Dessutom så är det en kul sport springa efter en höna med stekpannan under hönans rumpa för att få pinfärska frukostägg till frukost.
    Tyvärr så kommer jag inte åt att utöva den "sporten" så ofta. Gråter

Människan är faktiskt en all allätare.
    Sedan så är det som så att det är faktiskt vissa inviter kan ta upp all proteiner b.la från växtriket, medan det finns individer som har lättare att ta upp protein från kött.
    Så det är bara patetiskt från veganer att utgå från att "det är bara att sluta"  man "kan ju få i sig proteiner" från växterna och utgå från att det är en jävla allmängiltig sanning för "alla människor".

Känner dock en person som äter kött, men han köper inte kött i butiken, utan han har jägarlicens och äter kött från det köttet han får in från jakten. När köttet är slut så äter han vegetariskt kost fram till nästa jakt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mammalovis
    Mandel skrev 2017-02-13 14:28:21 följande:
    Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.
    Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning smile2.gif

Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.
    Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.
    Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.
    Jag har aldrig varit i Thailand smile5.gif
    Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.

Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.

Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd smile2.gif

Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden smile5.gif
    Det vore spännande att veta hur stor andel av veganerna som inte gör motsvarande dessa Thailandsresor för miljöns skull eller om det bara gäller att undvika djuren? Lite spännande att läsa om godiskonsumtionen också, för mycket godis går ju automatiskt bort för en vegan ...

Så även om jag inte väljer vegankost verkar vår familj göra något rätt med att skippa flygresorna ... Vi håller oss mest i vår del av Sverige.
  • nernu
    ITpappan skrev 2017-02-12 19:30:46 följande:

1) Tvärtom. Du missar farliga livsmedel som t ex rött kött.

2) Tvärtom. Att vara köttätare är i så fall mer socialt handikapp - det finns inga argument för att vara det.

3) Vegetarisk mat tar inte längre tid att laga än, eller att äta än en diet innehållande kött.

Källa på det?
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2017-02-13 16:45:01 följande:

Nja, DET är en GROV förenkling. 

Det vet jag. Men ibland måste man dra saker till sin spets
  • Randig

Två skäl. Dels kunskapsbrist, dels så äter jag lågkolhydratkost och då hade det blivit väldigt få saker jag hade kunnat äta.

Tål inte heller sojaprodukter så bra heller. Får hormonella problem av det.

Har vart vegetarian i om gångar dock, det har funkat ok även på lågkolhydtatskost. Åt dock fisk och skaldjur ibland, så preski-vegetarian då heter det väl då?

• rly fgt
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:39:33 följande:

Vad ska djuren då göra? Vi får inte dricka mjölk, inga ägg osv... Ska djuren bara ligga och sova hela dagarna? 

Dock så kan vi öka intaget utav Vegetariska prudukter
    rly
  • Axe

Jag är inte vegan för det är inte hälsosamt.

Men visste borde man ha nån vegan dag eller så per vecka men jag tycker inte det är gott.

Älskar kött, fisk, ost och smör.

Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?