Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Varför äter inte fler veganskt?

bullen1984 skrev 2017-02-12 20:05:33 följande:
    dessutom behöver man inte ens lära sig massa nya rätter. Jag brykar göra vagansk korvstroganoff där jag byter ut korven till vegankorv, och grädden till havregrädde. 

hamburgare - byt ut köttet mot vegokött.

köttfärsås - byt ut köttfärsen mot veganfärs.

ostmacka. köp veganost. 

köttbullar med potatis. köp veganbollar.

cilligryta - byt ut köttet mot oumpf

Det finns inga ursäkter.
    Redan idag tycker jag att det är svårt att variera maten och då kan vi ändå välja på vegetariskt, nötkött, griskött, vilt, kyckling, fisk och skaldjur. Om vi då skulle plocka bort alla alternativ utan ett skulle ju maten bli väldigt ickevarierad. Att tro att quorn är ett vettigt utbyte tyder ju bara på okunskap om andra smaker. Quorn är ju totalt smaklöst och ingen ersättning av kyckling som veganer tycks tro. Falaffel smakar skit. Paprika och majs blir jag uppblåst i magen av. Sambon kan inte äta för mycket fiberrika saker då trådarna kan orsaka härvor för stomin, så jag förstår inte vad man äter för att bli mätt i längden och inte bara tycka att maten smakar skit. Barnen skulle få leva på ris, pasta och potatis och det är ju inte heller bra ...

Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara.

Vill mina barn bli veganer eller vegetarianer får de välja att bli det när de kan laga egen mat och är så gamla att de kan näringsberäkna maten.
  • mammalovis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 23:54:49 följande:
    "Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara."

Har själv tänkt mycket på detta. Lite bra info ang detta:

blogg.naturskyddsforeningen.se/blog/2012/03/1.../

Sen kan man köpa svenskodlade bönor i många butiker nu vilket känns bra :)
    Jag har läst länken, men jag kommer aldrig att bli övertygad om att jag ska äta en tråkigare, mindre varierad kost som dessutom behöver mängdkryddas för att få smak utifrån bara miljöhänseenden. Du får tycka vad du vill, men jag kommer fortfarande anse att kroppen mår bättre av variation och att inte utesluta det mesta som vi ätit i många århundraden. Men vill du leva som samlare eller helt och hållet odla din egen mat, så varsågod. Dessutom gillar jag inte bönor i någon större grad. 

Däremot så äter jag gladeligen potatis, morötter, lök, saft och gelé där råvarorna är odlade/plockade på gården.
  • mammalovis
    Mandel skrev 2017-02-13 14:28:21 följande:
    Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.
    Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning smile2.gif

Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.
    Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.
    Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.
    Jag har aldrig varit i Thailand smile5.gif
    Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.

Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.

Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd smile2.gif

Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden smile5.gif
    Det vore spännande att veta hur stor andel av veganerna som inte gör motsvarande dessa Thailandsresor för miljöns skull eller om det bara gäller att undvika djuren? Lite spännande att läsa om godiskonsumtionen också, för mycket godis går ju automatiskt bort för en vegan ...

Så även om jag inte väljer vegankost verkar vår familj göra något rätt med att skippa flygresorna ... Vi håller oss mest i vår del av Sverige.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?