Inlägg från: Rymdmoln |Visa alla inlägg
  • Rymdmoln

Varför äter inte fler veganskt?

Mandel skrev 2017-02-13 13:13:10 följande:

Vad består vegokött av? Veganfärsen? Veganosten? Veganbollarna?

Jag äter inte soja eller spannmål och quorn äter jag inte heller.

Kanske såg fel men visst var det du som ville ha tips på måltider som var veganska? :)

Jag har gjort jättegoda svampbiffar en gång, rödbetsbiffar är jättegott också. Egentligen är det ju dock godast att servera getost till rödbetsbiffarna men svampbiffarna är goda som de är.

En annan grej som är enkelt att göra veganskt är grönsakssoppor som t ex blomkålssoppa, broccolisoppa, morotssoppa med saffran osv. Jag brukar ha i lite havregrädde eller osötad mandelmjölk men det går fint att köra utan det också. Man kan servera ett gott bröd med avokado och lite flingsalt på till.

Falafel med en god grönsallad och vinägrett till är gott också.

Woker är också enkla att slänga ihop och man behöver inte ens något köttsubstitut :) dessa olika rätter funkar att äta några gånger i veckan men i längden så behöver förstås en fulltidsvegan baljväxter och lite mer saker. Men som sagt, några gånger i veckan funkar jättebra. Hoppas du hittade något du gillade. Tipsade bara för jag tyckte jag såg att du efterlyste det, vill alltså inte tvinga på någon något haha! :)
  • Rymdmoln
    Mandel skrev 2017-02-14 08:16:14 följande:

Första problemet är att en familjemedlem inte är grönsaker alls. Jag äter inte spannmål och falafel är kikärter som för mig är böner och linser vilket jag inte tycker om då det är för mjöligt. 

Alltså blir det inte så lätt att ställa om familjen till veganer. 

Och största hindret är nog att inte en endaste av oss vill och så länge vi inte blir bjudna på supergoda rätter så vi blir intresserade så kommer vi nog aldrig sluta äta kött, ost, grädde osv.

Aha okej :) jag trodde du ville ha några recept till för dig typ, som lunchlåda! Att äta någon gång i veckan typ.

Visst äter du lågkolhydratskost? Isf är det ju dessutom ännu svårare att äta vegansk kost hehe. Är själv bara vegetarian och försöker dra ner på kolhydraterna och det är inte helt lätt när man vill äta så naturligt som möjligt
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?