• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • fulsnygg
    KarlssonsKalle skrev 2017-02-14 08:17:11 följande:

Att man låter folk leva under slavlika förhållanden på fälten i många delar av världen tycke inte bekomma veganer.....

Vad tycker du att jag ska göra för dem då? Vilka fält är det vi pratar om? Tycker du att bara för att man inte gör allt för alla så är man en hycklare? Vad gör du själv?
  • Mandel
    Rymdmoln skrev 2017-02-14 08:20:30 följande:
    Aha okej :) jag trodde du ville ha några recept till för dig typ, som lunchlåda! Att äta någon gång i veckan typ.

Visst äter du lågkolhydratskost? Isf är det ju dessutom ännu svårare att äta vegansk kost hehe. Är själv bara vegetarian och försöker dra ner på kolhydraterna och det är inte helt lätt när man vill äta så naturligt som möjligt
    Man kan väl kanske kalla det lågkolhydratskost. Inget jag tänker på utan jag äter sådant som jag mår bra av och då blir det så lite som möjligt av spannmål och socker.
    Annars frossar jag i grönsaker och rotfrukter! Fast inga baljväxter då eftersom jag inte tycker om konsistensen
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • KarlssonsKalle
    fulsnygg skrev 2017-02-14 08:24:23 följande:
    Vad tycker du att jag ska göra för dem då? Vilka fält är det vi pratar om? Tycker du att bara för att man inte gör allt för alla så är man en hycklare? Vad gör du själv?
    Ungefär det vissa veganer vill att vi ska göra mot djuruppfödare kanske...
    Jag hycklar inte med att jag äter kött så varför ska jag göra annat än att arbeta för att djuruppfödare behandlar sina djur så humant som möjligt.

Om du hade följt nyheterna senaste åren kanske du hade uppmärksammat hur folk dör i förtid som jobbar på diverse fält runt om i världen.
  • monkees

Jag tror på mathållningen att äta lite av allt, med betoning på LITE! Jag har inte orken att göra mitt liv till ett dyrt och krångligt elände bara för att EV rädda livet på en gris eller ko osv.......vilket ju inte händer om inte ALLA slutar äta kött. F ö så tror jag att vi här i Sverige har bra djurskyddslagar och att våra slaktdjur föds upp under drägliga förhållanden. Man kan ju köpa svenskt. Så långt kan jag sträcka mig.

• fulsnygg
    KarlssonsKalle skrev 2017-02-14 09:48:55 följande:

Ungefär det vissa veganer vill att vi ska göra mot djuruppfödare kanske...

Jag hycklar inte med att jag äter kött så varför ska jag göra annat än att arbeta för att djuruppfödare behandlar sina djur så humant som möjligt.

Om du hade följt nyheterna senaste åren kanske du hade uppmärksammat hur folk dör i förtid som jobbar på diverse fält runt om i världen.

Jag frågade inte för att jag inte är medveten om min omvärld, jag frågar så att jag ska kunna besvara det du indirekt anklagar mig för. Du kan inte anta att jag köper en massa billiga kläder, äter fulbanan och dricker oetiskt kaffe och tro att du har vunnit ditt argument. Jag frågar dig vad du tycker att vi ska göra för människor som sliter för oss. Jag frågar dig vad du gör för dessa människor. Varför kan man inte bry sig om både djur och människa när man har möjlighet?
  • sextiotalist
    Colourfulrainbow skrev 2017-02-13 22:07:54 följande:

Jag försöker äta mer och mer veganskt, men för det mesta blir det vegetariskt istället för veganskt. Det beror på att "mejeriprodukter" baserade på växtmjölk ofta är ca 2-3 ggr dyrare än produkter baserade på komjölk. En havregurt från Oatly kostar runt 30 kr, men jag kan få en filmjölk för en tia. 

Tycker det är synd att många (som äter animaliska produkter) får taggarna utåt när det kommer till vegansk kost. Jag själv äter animaliska produkter, men jag har säkert minskat min köttkonsumtion med 80% sen jag började läsa på om vegomat. 

Många (inklusive jag när jag var yngre) tror att man bara kan äta tofu och grönsaker som vegan, men det finns ju så mycket annat. Istället för att lägga en skinkbit på mackan kan man bre ett lager jordnötssmör, eller Oatlys "Påmackan" (mjukost baserat på havre - jättegod!), eller ha på lite avocado. 

Jag tror inte att man får taggarna utåt för att någon äter vegansk kost, utan att många (inte alla) samtidigt ska missionera om det.
    Jag struntar fullständigt i vad andra har på sin tallrik eller i sitt kylskåp. Var och en får äta det man mår bäst av.
    Men jag vet att det finns många vettiga veganer, min sambos ena barn är sambo med en vegan. Sambons barn är själv allergisk (allergi som kan sluta riktigt, riktigt illa) mot väldigt mycket frukt, grönsaker, nötter etc. De äter väl en eller två måltider ihop, däremellan så lagar den ena sin mat och den andra sin mat. Men inget missionerande där inte.

• Hararochkaniner
    bullen1984 skrev 2017-02-12 19:04:24 följande:

Folk har så konstiga argument för att fortsätta stoppa i sig likdelar. 
    1. Animaliska proteiner är cancerframkallande. finns mycket forskning på det,
    2. "Jag vill äta MAT inte piller" Ja, ett piller om dagen är ju så vedervärdigt JOBBIGT för att djuren ska slippa lida.
    Djuren lider otroligt mycket av er köttkonsumtion. Finns inget humant kött. 

Det där stämmer ju inte. Det finns visst humant kött. Lantgårdsdjur som får leva gott, gå fritt samt slaktas fort, ibland utan att de äns hinner förstå vad som händer är humant kött.

Jag var tidigare vegetarian i 19 år och efter att jag fick mitt första barn så började jag äta kött igen och mår mycket bättre av det.

Utöver det så är det gott också.

Vi äter däremot väldigt mycket grönt och enbart lite kött, försöker också undvika nötkött då det skadar miljön. Det behöver inte vara allt eller inget heller.
  • oktoberbebben
    fulsnygg skrev 2017-02-14 10:21:23 följande:

Jag frågade inte för att jag inte är medveten om min omvärld, jag frågar så att jag ska kunna besvara det du indirekt anklagar mig för. Du kan inte anta att jag köper en massa billiga kläder, äter fulbanan och dricker oetiskt kaffe och tro att du har vunnit ditt argument. Jag frågar dig vad du tycker att vi ska göra för människor som sliter för oss. Jag frågar dig vad du gör för dessa människor. Varför kan man inte bry sig om både djur och människa när man har möjlighet?

Jo det där är ju en klassisk situation. Om man har mage att erkänna att man utesluter animaliska produkter så är man automatiskt en ignorant person som inte har en aning om etik inom något annat område.
  • Fru Ve

Jag/vi äter gärna veganskt eller vegetarianskt OCKSÅ. Just av de skäl du räknar upp TS. Äter faktiskt veganlunch idag =) Men tycker det är så begränsande om jag helt skulle vara vegan eller vegetarian. Jag tycker det är gott med kött också. Det ena utesluter inte det andra. Men det är nog jättebra för alla om man byter ut åtminstone vissa måltider.

• KarlssonsKalle

Det blev samma sak i den här tråden som i det flesta trådar där sk tokveganer deltar i.
    I början av tråden kom dessa personer med en massa felaktiga fakta som tex att broccoli innehåller mer protein än rött kött (Fakta broccoli innehåller 4.5 ggr mindre än rött kött).
    Att kött är onyttigt, men några fakta kan dom aldrig länka till.
    Så det försvinner efter det har dragit sitt mantra som vegansidorna säger till dom...

Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?