Varför äter inte fler veganskt?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Jag kan bara tala för egen del, att jag skulle inte vilja vara utan ost och ägg, och jag tycker "vegan-mjölk-produkter" inte smakar lika bra som komjölk. Vegetarian skulle jag kunna bli, men inte vegan.
Jag äter mest vegetariskt när jag kan välja själv, men i övrigt äter jag det som serveras, det är enklast så.
För att det är så komplicerat.
Äta på restaurang? I princip omöjligt. Köpa något halvfabrikat när det är 10 min till middagen och man inte hunnit planera? Glöm det. Kollegan bjuder på tårta/fikabröd på sin födelsedag? Bara att tacka nej. Svärmor vill dela med sig av ett gammalt familjerecept? Fungerar inte.
Visst kan man bli vegan, men som dagens samhälle ser ut kräver det planering och tid som jag inte har. Och knöl i sociala relationer.
Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.
Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning
Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.
Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.
Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.
Jag har aldrig varit i Thailand
Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.
Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.
Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd
Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden
Jag försöker äta mer och mer veganskt, men för det mesta blir det vegetariskt istället för veganskt. Det beror på att "mejeriprodukter" baserade på växtmjölk ofta är ca 2-3 ggr dyrare än produkter baserade på komjölk. En havregurt från Oatly kostar runt 30 kr, men jag kan få en filmjölk för en tia.
Tycker det är synd att många (som äter animaliska produkter) får taggarna utåt när det kommer till vegansk kost. Jag själv äter animaliska produkter, men jag har säkert minskat min köttkonsumtion med 80% sen jag började läsa på om vegomat.
Många (inklusive jag när jag var yngre) tror att man bara kan äta tofu och grönsaker som vegan, men det finns ju så mycket annat. Istället för att lägga en skinkbit på mackan kan man bre ett lager jordnötssmör, eller Oatlys "Påmackan" (mjukost baserat på havre - jättegod!), eller ha på lite avocado.
Ja oftast är det väl egoism eftersom man struntar i att vi håller djur som slavar för att vi tycker att det är lite jobbigt att ändra på saker och inte vill vara krångliga i sociala sammanhang. Sen så finns det folk som inte alls känner för djuren och det förstår jag bara inte.
Ja oftast är det väl egoism eftersom man struntar i att vi håller djur som slavar för att vi tycker att det är lite jobbigt att ändra på saker och inte vill vara krångliga i sociala sammanhang. Sen så finns det folk som inte alls känner för djuren och det förstår jag bara inte.
Första problemet är att en familjemedlem inte är grönsaker alls. Jag äter inte spannmål och falafel är kikärter som för mig är böner och linser vilket jag inte tycker om då det är för mjöligt.
Alltså blir det inte så lätt att ställa om familjen till veganer.
Och största hindret är nog att inte en endaste av oss vill och så länge vi inte blir bjudna på supergoda rätter så vi blir intresserade så kommer vi nog aldrig sluta äta kött, ost, grädde osv.