• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • Daimstruten

Jag skulle kunna bli vegan OM det inte var så krångligt. Dottern är vegetarian och jag har inga problem att äta hennes mat. Matkonsumtionen riktar in sig väldigt mycket på kött och andra livsmedel från djur. Fanns det en affär nära mig eller låt säga en stor avdelning på stora mataffärerna med just vegansk mat skulle det kunna funka. Jag vill dessutom att maten ska gå snabbt att fixa eftersom tid är en ständig bristvara.

• HippHipp
    Daimstruten skrev 2017-02-13 10:33:48 följande:

Jag skulle kunna bli vegan OM det inte var så krångligt. Dottern är vegetarian och jag har inga problem att äta hennes mat. Matkonsumtionen riktar in sig väldigt mycket på kött och andra livsmedel från djur. Fanns det en affär nära mig eller låt säga en stor avdelning på stora mataffärerna med just vegansk mat skulle det kunna funka. Jag vill dessutom att maten ska gå snabbt att fixa eftersom tid är en ständig bristvara.

Det är bara krångligt i början. Typ en månad, sen är du inne i det. Och du behöver ingen specialaffär. Du behöver tillgång till grönsaker. Ibland linser och bönor. Med pasta kan du laga snabba rätter. Det är inte krångligare än att laga kött. Vill du ha det lite enklare än att bli vegan kan du ju bli vegetarian. Då kan du ju använda vanliga ostar och créme fraiche tex- lite enklare att göra god mat då (vi använder veganska alternativ nen där vi bor är det mycket svårt att få tag på- tror dock inte att det är så svårt i Sverige där det är mycket vanligare att vara veggo än här).

Men behöver bara komma in i det och hitta sina favoriter, sen går det av bara farten.
  • Palestrina

Jag äter mycket vegetariskt och skulle gärna utesluta allt från djurriket, om jag bara inte tyckte att livet blev så torftigt då. Jag älskar framför allt mejeriprodukter, så även om jag kunde leva utan kött och fisk skulle jag ha svårt att avstå helt från t ex ost och grädde.

• Daimstruten
    HippHipp skrev 2017-02-13 10:42:02 följande:
    Det är bara krångligt i början. Typ en månad, sen är du inne i det. Och du behöver ingen specialaffär. Du behöver tillgång till grönsaker. Ibland linser och bönor. Med pasta kan du laga snabba rätter. Det är inte krångligare än att laga kött. Vill du ha det lite enklare än att bli vegan kan du ju bli vegetarian. Då kan du ju använda vanliga ostar och créme fraiche tex- lite enklare att göra god mat då (vi använder veganska alternativ nen där vi bor är det mycket svårt att få tag på- tror dock inte att det är så svårt i Sverige där det är mycket vanligare att vara veggo än här).

Men behöver bara komma in i det och hitta sina favoriter, sen går det av bara farten.
    Dottern är vegetarian och jag kan äta samma som hon. Där finns ju också en hel del snabba halvfabrikat man kan köpa. Sonen däremot vägrar vegetariskt i ren protest. Både han och maken är stora korvälskare.
  • Anghammarad
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:47:17 följande:
    Då tom broccoli har mer protein per hundra gram än rött kött. 
    Jag gillar broccoli och äter det ofta men det du skriver där är ju helt enkelt inte sant. Som proteinkälla är broccoli rätt värdelöst, nötkött innehåller mer än fem gånger så mycket protein.

Det är helt enkelt en skröna
    faktoider.blogspot.se/2014/04/broccoli-kott-och-protein.html
  • KarlssonsKalle

Enkelt svar!
    För att kött i olika former och normala proportioner är jävligt gott och nyttigt!

• Mandel

Om det är bättre för hälsan, miljön och i vissa fall djuren låter jag vara osagt då det är en helt annan diskussion. 

För det första så tycker jag inte om böner och linser. Att käka soja-produkter där man skövlat regnskog för att odla är jag inte intresserad av.
    Den kemikalielektion som är för att få fram quorn är jag inte heller intresserad av. Annars tycker jag att quorn är ätbart. Äter inte spannmål heller så havreprodukter är inte aktuellt.

Känns som att jag skulle få näringsbrist tämligen omgående av att bara äta rotfrukter och grönsaker.
    Någon i familjen som skulle få näringsbrist före mig är äldsta sonen som inte äter grönsaker över huvud taget. 
    Vet inte hur länge han skulle klara sig på pasta och någon banan här och där.

Så tips på rätter mottages tacksamt!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:49:55 följande:
    Nu är den mesta sojan odlad till djurhållningen och på sånt sätt blir det en högre klimatpåverkan. GMO är inte lagligt i Sverige.
    Om du köper utländskt kött är det med största sannolikhet uppfött på soja, men i Sverige så var det för ett par år sedan upp i 95% självförsörjandegrad på foder så jag misstänker att den siffran har stigit något.
    I och med åkerbönans intåg på de svenska fälten så har importen av soja för foder minskat kraftigt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?