Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför äter inte fler veganskt?

För att jag inte mår bra av mycket av det som är basen i vegansk kost. Baljväxter går bort, de flesta sorters nötter går bort, all råkost går bort.
    Tycker tofu är vidrigt.

Dessutom älskar jag grädde, smaken av grädde, tycker smör är gott. Avskyr de oljebaserade smörgåsmargarinsorterna (typ Lätta, becel och sådant).

Gör jag tomatsoppa eller broccolisoppa, så har jag alltid grädde i.

• sextiotalist
    Elderberry skrev 2017-02-13 08:50:12 följande:

Jag är ganska nybliven vegan, ser att tråden redan har många svar så det jag säger har nog nämnts, men jag kan tänka mig att det beror på:

1. man lär sig äta kött och mjölkprodukter dagligen sedan barnsben
    2. många ser protein som något som exklusivt kommer från djur
    3. när man väl vill försöka äta veganskt så är det svårt, mjölkprodukter finns nästan i allt
    4. det är helt enkelt lättare att bara fortsätta äta som alla andra gör och som matbutikerna är utformade efter, det är ju dessutom så "självklart", när proffs ger näringsråd så ingår fisk, kyckling med mera i en "bra kost".
    Att förstå att det är bättre för miljön att sluta äta kött, och bättre för hälsan att äta mindre kött, tror jag inte att det är många som tänker på alls, det nämns då och då men varvas med goda recept på kötträtter, så om man vill bry sig så måste man i princip läsa vidare på egen hand.
    5. en del älskar kött och ost och hatar grönsaker och tycker därmed att det är helt otänkbart.

Jag tvivlar på att det är bra för miljön ett ta bort kött helt och hållet. Att minska ja, men att utesluta detta nej.
    Troligen skulle det bli monokultur som främjar skadeinsekter (som trivs bäst när det är monokultur) och vår fauna skulle bli torftig.
    Nötkreatur och får bidrar väldigt mycket till vårt öppna landskap och dessa djur omvandlar, för oss, oätliga, växter till det som vi kan äta.

Och ta mig sjutton om inte att använda nötkreatur som betar och som man sedan tar om hand är ett bättre miljöval än alla dessa hästar, som är rent nöje (ja, jag gillar att rida och umgås med hästar) som numera tagit över delar av våra betesmarker.
  • sextiotalist
    HippHipp skrev 2017-02-13 09:17:07 följande:

Därför att många är oerhört själviska, och ser inte längre än näsan räcker. Samt verkar ha missat rönen om att kött är cancerframkallande (dvs de skiter i jorden OCH sina och sina barns kroppar).

Jag undantar här de som har någon sjukdom eller är för allergiska för att få en fullgod kost medelst grönsaker.

Däremot föräldrar som säger att de äter kött pga att barnen inte äter några grönsaker.... eller vuxna som har 'svårt för paprika'....

Om barnet inte har en diagnos som tex autism så svälter barnet inte ihjäl. Tids nog äter ett hungrigt barn. Och att äta veganskt, eller vara vegetarian, pescetarian eller flexitarian behöver man ofta vänja sig vid. Så är det med ovana smaker.

Vi har gått från flexitarianer, till vegetarianer och nu veganer. 3 barn. De äter dock kött i skola/dagis-där vi bor lagar inte skolkocken veganskt: de enda undantagen är religion och allergi. Trist.

Barnen tycker inte allt veganskt är gott. Men de vänjer sig. Och det finns en hel del man kan göra för att få veggo att likna traditionell svensk barnmat och det är så att barnen har det svårt med grönsaker i början. Tex tomatsås med mixade kikärter eller bönor blir förvillande likt köttfärssås till pastan. Är de kinkigare än så, lägg i quornfärs.

Vi har bjudit svärföräldrarna på deras favorit- pulled pork. Har de trott; det har varit pulled mushroom...

Köp en vegetarisk kokbok och botanisera (Cecilia Blankens tex). Man kan variera sig mycket mer med grönsaker än kött.

Eller bli åtminstone flexitarianer (äta mindre kött och när man gör det är det ekologiskt, närodlat och frigående). Gör någonting! Det känns lite hopplöst att ha tagit steget att bli veganer för att hjälpa till med klimatproblemet när det är så himla många som inte orkar bry sig.

Vi är en familj på 5, varav 3 barn från förskoleålder till mellanstadiet. Jag har en obotlig hjärntumör och har ett antal problem i vardagen pga detta (samt kämpar lite med deppighet pga ovanstående). Vi har det inte lättare än någon annan och kan vi så kan andra också!!

En stor tumme upp till er som precis som vi försöker göra något. Jag är beredd på påhopp från er som inte bryr er.

Åh, jag blir lika irriterad varje gång någon skriver, ett barn svälter inte ihjäl. Vet du, det finns barn som äter så lite och så dåligt att deras hälsa riskeras. 
    I ett land med matbrist så märks det inte, men i ett välfärdsland så ska inte ett barn behöva svälta för att "det äter när det blir hungrigt", för äter man för lite, så förlorar man även hungerkänslorna.
  • sextiotalist
    Cocaknox skrev 2017-02-13 15:19:37 följande:

Människor är vana vid att äta. Kött som huvudingrediens i kosten är något som nästan alla växer upp med. När någonting nytt presenteras, i detta fall vegansk mat, så tror jag att de flesta ställer sig väldigt kritiska till djurfri kost. T ex: "Jaha, vad ska jag äta istället för min biff? Min salami eller ost på mackan? Mjölk i kaffet?". Okunskapen bidrar till att personer ställer sig kritiska. Sedan har vi också de som hävdar att "kött är gött", "människan har alltid ätit kött", "jag skiter väl i djuren jag ska ha min jävla biff!". De är svårast att prata med. Det går liksom inte ha en konversation med dessa, de intar väldigt snabbt en försvarsställning. Eller typ "Mmm bacon nöff nöff". Det kan bli frustrerande emellanåt. 

Vi människor lever på bekostnad av andra djur. Och jag tycker det är sjukt att en del anser att kor, grisar, kycklingar, fiskar etc. lever för människans skull. Det är snarare så att dessa djur har påtvingats att bli kött på människans tallrik. Förr i tiden kan jag möjligtvis se att det fanns behov av djurets kött, men inte längre. Men det är inte så konstigt att det finns sådana tankar hos en del. Många växer som sagt upp med en köttätar-kultur. Inlärda till att inte ifrågasätta varför "kött är gött".

Med andra ord, inga kor mer eller grisar mer.
    Rent krass, så är gräsätare till för att ätas, det är deras bidrag till det kretslopp som vi har idag.
    Precis som zebrorna och gnu, deras bidrag till kretsloppet är att ätas upp.
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2017-02-13 16:45:01 följande:

Nja, DET är en GROV förenkling. 

Det vet jag. Men ibland måste man dra saker till sin spets
  • sextiotalist
    Colourfulrainbow skrev 2017-02-13 22:07:54 följande:

Jag försöker äta mer och mer veganskt, men för det mesta blir det vegetariskt istället för veganskt. Det beror på att "mejeriprodukter" baserade på växtmjölk ofta är ca 2-3 ggr dyrare än produkter baserade på komjölk. En havregurt från Oatly kostar runt 30 kr, men jag kan få en filmjölk för en tia. 

Tycker det är synd att många (som äter animaliska produkter) får taggarna utåt när det kommer till vegansk kost. Jag själv äter animaliska produkter, men jag har säkert minskat min köttkonsumtion med 80% sen jag började läsa på om vegomat. 

Många (inklusive jag när jag var yngre) tror att man bara kan äta tofu och grönsaker som vegan, men det finns ju så mycket annat. Istället för att lägga en skinkbit på mackan kan man bre ett lager jordnötssmör, eller Oatlys "Påmackan" (mjukost baserat på havre - jättegod!), eller ha på lite avocado. 

Jag tror inte att man får taggarna utåt för att någon äter vegansk kost, utan att många (inte alla) samtidigt ska missionera om det.
    Jag struntar fullständigt i vad andra har på sin tallrik eller i sitt kylskåp. Var och en får äta det man mår bäst av.
    Men jag vet att det finns många vettiga veganer, min sambos ena barn är sambo med en vegan. Sambons barn är själv allergisk (allergi som kan sluta riktigt, riktigt illa) mot väldigt mycket frukt, grönsaker, nötter etc. De äter väl en eller två måltider ihop, däremellan så lagar den ena sin mat och den andra sin mat. Men inget missionerande där inte.

Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?