Elderberry skrev 2017-02-13 08:50:12 följande:
Jag är ganska nybliven vegan, ser att tråden redan har många svar så det jag säger har nog nämnts, men jag kan tänka mig att det beror på:
1. man lär sig äta kött och mjölkprodukter dagligen sedan barnsben
2. många ser protein som något som exklusivt kommer från djur
3. när man väl vill försöka äta veganskt så är det svårt, mjölkprodukter finns nästan i allt
4. det är helt enkelt lättare att bara fortsätta äta som alla andra gör och som matbutikerna är utformade efter, det är ju dessutom så "självklart", när proffs ger näringsråd så ingår fisk, kyckling med mera i en "bra kost".
Att förstå att det är bättre för miljön att sluta äta kött, och bättre för hälsan att äta mindre kött, tror jag inte att det är många som tänker på alls, det nämns då och då men varvas med goda recept på kötträtter, så om man vill bry sig så måste man i princip läsa vidare på egen hand.
5. en del älskar kött och ost och hatar grönsaker och tycker därmed att det är helt otänkbart.
Jag tvivlar på att det är bra för miljön ett ta bort kött helt och hållet. Att minska ja, men att utesluta detta nej.
Troligen skulle det bli monokultur som främjar skadeinsekter (som trivs bäst när det är monokultur) och vår fauna skulle bli torftig.
Nötkreatur och får bidrar väldigt mycket till vårt öppna landskap och dessa djur omvandlar, för oss, oätliga, växter till det som vi kan äta.
Och ta mig sjutton om inte att använda nötkreatur som betar och som man sedan tar om hand är ett bättre miljöval än alla dessa hästar, som är rent nöje (ja, jag gillar att rida och umgås med hästar) som numera tagit över delar av våra betesmarker.