• nihka

Varför äter inte fler veganskt?

Vad skulle vi göra med alla kor om ingen åt dem?

• nihka
    Arboga skrev 2017-02-13 11:49:58 följande:
    Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?
    Fast min fråga var seriöst ställd. Hur tänker veganer här?

Vad skulle vi göra med alla kor om ingen åt dem? Skulle vi avliva dem eller skulle de bli vilda och föröka sig bäst de ville. Andra tamdjur?

Ska vi försöka göra alla djur till veganer?

Själv är jag ett köttätande djur.
  • nihka
    Elderberry skrev 2017-02-13 11:59:38 följande:
    Jag ska inte ge mig in i den här tråden mer än jag redan gjort, men jag tänkte att det kanske var bra att dela en till länk, inte endast till dig som jag citerar ovan utan till alla.

www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

Djur får ofta proteinfoder gjort på sojabönor, det finns en graf på sida 4 som visar vart sojaimporten till Sverige går till (djur- vs människomat).

Jag var också tveksam till soja förut men har insett att det är rätt lönlöst att vägra köpa eko-sojabönor eller tofu från kina (som inte skövlar regnskog) när man köper kött och mjölk där djuren får proteinfoder gjort på sojabönor. 
    Här får korna förutom bete egenproducerat hö och egenproducerat kross av korn. Saltstenar köps in och dräktiga kor ges inköpta fodersockerbetor. Vanligt upplägg härikring förutom att några använder ensilage isf hö.
  • nihka
    Elderberry skrev 2017-02-13 13:50:50 följande:
    Jag kan tänka mig att Sverige har bättrat på sig sedan rapporten skrevs, som Mandel skrev ovan, vilket är super :)
    Vet faktiskt ingen som köper in proteinfoder av soja för nötkreatur. För mindre jordbruk är det nog svårt att få det lönsamt om foder ska köpas in. Tvärtom så odlar man lite extra och säljer till uppköpare och direkt till hästgårdar.
  • nihka
    Sammebamm skrev 2017-02-22 07:23:02 följande:
    Ett alternativ till en mjölkstinn ko som behöver mjölkas är att inte inseminera henne varje år för att sedan efter födseln separera henne från kalven så att hon år efter år fortsätter att producera mjölk...

En vanlig missuppfattning är att kor producerar mjölk hela livet och "måste" mjölkas.

Alla som har ammat vet hur obehagligt det kan vara och hur ont det gör när brösten är sprängfyllda av mjölk. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för korna som ibland får så stora och mjölkstinna juver att de släpar i marken.

Men liksom alla andra djur producerar korna mjölk för

att dia sina kalvar. Efter ett tag sinar mjölken och då behöver korna bli dräktiga på nytt och ytterligare en kalv blir separerad från sin mor.

En obehaglig tanke är att människan är det enda djuret som diar upp i vuxen ålder och det också från ett annat djur...
    Så vad ska man med kor till?
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?