• Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

• Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?
  • Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 19:37:35 följande:

Om jag slutade ge mina små barn ägg och mjölk skulle jag behöva öka på proteinintaget på fler sätt än att de får soyadryck till frukost. Iom att vi inte äter djur är de livsmedlena viktiga proteinkällor för dem. De växer och behöver få ordentlig näringsrik mat. Hade jag varit ensam hade jag nog ätit ännu mer veganskt än vi gör nu.

Nja nu tror jag du ha delat in i proteinträsket. De är sällan en vegan har brist på protein. Då tom broccoli har mer protein per hundra gram än rött kött. Så det är n8g bara att läsa lite näringslära. Kolla in grön barnmat enkel och bra fakta om näringspolitisk och dags behov för barn.
  • Tecum
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:26:54 följande:
    Trodde du skojade. Klart att djuren mår bättre av att Du INTE äter upp dom...
    Djur lider inte ett dugg av att bli uppätna, då är de redan döda... Möjligen kan de lida av att bli slaktade, men avsikten är att det går snabbt och smärtfritt.

Om vi inte åt kor, grisar och får hade de inte funnits öht. Varför är det bättre att utrota dem? Att djur i Sverige lider under uppfödningen är en myt, de flesta har det bra. De får mat, skydd och veterinärvård.
  • Vive7890
    Jag är bara jag skrev 2017-02-12 19:44:35 följande:

Jag äter kött för smakens skull-inte för normen. Skulle inte stå ut en dag med bönor, tofu och qourn. Råa grönsaker får jag ont i magen av och frukt är jag allergisk mot. Vad ska jag bli mätt av liksom? Och tänk att sitta där på julafton med potatis och rödbetor typ! Vi bor på landet och har djur-både själva och grannarna. Här lider de inte. Lidande är att inte mjölka en ko för en mjölkstinn ko lider nåt enormt! Nä, den dagen jag blir vegan så skjut mig för då har det snurrat om totalt.

Djuren lider inte? Nä för ett djur vill leva för att bara till behag för dig? Kom igen om du tänker på det. Tror du kon ville leva för att bli mjölkad för människors vinning? Kor är fram avlade för att ha över produktion av mjölk därför de blir mjölkstinna. Plus deras barn får inte sin bröstmjölk... för den vill du dricka...
  • Vive7890
    Tecum skrev 2017-02-12 19:51:34 följande:

Djur lider inte ett dugg av att bli uppätna, då är de redan döda... Möjligen kan de lida av att bli slaktade, men avsikten är att det går snabbt och smärtfritt.

Om vi inte åt kor, grisar och får hade de inte funnits öht. Varför är det bättre att utrota dem? Att djur i Sverige lider under uppfödningen är en myt, de flesta har det bra. De får mat, skydd och veterinärvård.

Suck.
  • Cillion
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:47:17 följande:

Nja nu tror jag du ha delat in i proteinträsket. De är sällan en vegan har brist på protein. Då tom broccoli har mer protein per hundra gram än rött kött. Så det är n8g bara att läsa lite näringslära. Kolla in grön barnmat enkel och bra fakta om näringspolitisk och dags behov för barn.

Det förstår väl jag med. Jag är inte dum. Men det jag har försökt säga i alla mina inlägg är att den typen av studier orkar jag inte nu.

Har du själv, eller har haft, småbarn? Det är inte en massa energi och tid över då. Jag har inte sovit ordentligt på sex år. På tisdagar är det fotboll och på onsdagar gymnastik. Föräldramöten, tandläkartider, skridskoinköp, tvätta leriga galonisar, laga byxknän mm mm. Det finns andra saker som har högre prioritet nu.

Frågan var varför inte fler är veganer och jag svarade. Förstår inte varför jag blir så ifrågasatt?
  • Bergis
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:52:08 följande:

Djuren lider inte? Nä för ett djur vill leva för att bara till behag för dig? Kom igen om du tänker på det. Tror du kon ville leva för att bli mjölkad för människors vinning? Kor är fram avlade för att ha över produktion av mjölk därför de blir mjölkstinna. Plus deras barn får inte sin bröstmjölk... för den vill du dricka...

Tecum ställer dock en intressant fråga. Är det bättre att inte leva alls än det liv som köttindustrin har att erbjuda?
  • bullen1984
    Cillion skrev 2017-02-12 19:07:10 följande:
    1. Charkuterivaror har visat sig öka risken för cancer - inte kött.

2. Det var jag som sa så och jag har inte ätit kött på 20 år, så säg inget om köttkonsumtion till mig.
    Jo animaliska proteiner som finns i KÖTT ökar risken för cancer.
    Men mjölk och ägg? Det är också lidande. Jag gör ingen skillnad. Tycker inte att du är fantastisk som dricker komjölk och äter ägg.
  • Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 19:54:48 följande:

Det förstår väl jag med. Jag är inte dum. Men det jag har försökt säga i alla mina inlägg är att den typen av studier orkar jag inte nu.

Har du själv, eller har haft, småbarn? Det är inte en massa energi och tid över då. Jag har inte sovit ordentligt på sex år. På tisdagar är det fotboll och på onsdagar gymnastik. Föräldramöten, tandläkartider, skridskoinköp, tvätta leriga galonisar, laga byxknän mm mm. Det finns andra saker som har högre prioritet nu.

Frågan var varför inte fler är veganer och jag svarade. Förstår inte varför jag blir så ifrågasatt?

Jodå inga problem med småbarn och vegansk kost tycker jag.

Trist att du inte får sova. En gör så gott en kan. Poängen för min del är bara att det är inte jätte svårt.

Ifrågasatt brukar en bli i diskussionsforum ;)
  • Vive7890
    Bergis skrev 2017-02-12 19:56:51 följande:

Tecum ställer dock en intressant fråga. Är det bättre att inte leva alls än det liv som köttindustrin har att erbjuda?

Ja det är bättre att inte födas skulle jag säga då.
  • bullen1984
    Bergis skrev 2017-02-12 19:56:51 följande:
    En intressant fråga? Vad är intressant? Att grisarna hellre väljer att leva i små trånga boxar för att sedan slaktas levande än att inte bli uppavlade?
    Jag tycker inte alls att det är en intressant fråga, tycker snarare att det är jävligt intressant att någon tycker att det är intressant.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?