Varför äter inte fler veganskt?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
På vilket sätt är det bättre för djuren om jag inte äter upp dem?
Nej, det är inte bättre för hälsan att äta veganskt. Däremot borde gemene man äta mer från växtriket.
Nu är den mesta sojan odlad till djurhållningen och på sånt sätt blir det en högre klimatpåverkan. GMO är inte lagligt i Sverige.
Skulle inte stå ut med den knepiga kosten. Jag älskar mjölk, fisk, ägg, kött och kyckling.
Jag orkar inte. Jag skulle behöva planera min mat mer och behöva lära mig en del nytt om näringsinnehåll - eller så skulle jag få äta kosttillskott och det känns så otroligt löjligt - att inte kunna laga ordentlig mat till sig och sina barn - så det kan jag bara inte med, av någon sorts stolthetsskäl eller nåt.
Jag är vegetarian sedan 20 år tillbaka.
Varför en motfråga? Det var jag som frågade dig vad du anser?
Fast det är ju krångligt för en vuxen som lagat mat med djur i att lära sig en massa nya maträtter. Det vore lika krångligt för mig, som varit vegetarian hela mitt vuxna liv, att börja laga nat med djur i.
Det är väl en sak om man tex är utan barn att lära sig en massa om matlagning. Men har man en skock ungar att ta hand om (som behöver få bra mat som de gillar), några husdjur, ett hus och heltidsjobb finns det liksom inte massa tid över för att lära sig laga en ny sorts mat.
Att successivt övergå till att äta mindre och mindre djurlivsmedel tror jag är en betydligt mer gångbar metod. Ett nytt recept i månaden typ.
Om jag slutade ge mina små barn ägg och mjölk skulle jag behöva öka på proteinintaget på fler sätt än att de får soyadryck till frukost. Iom att vi inte äter djur är de livsmedlena viktiga proteinkällor för dem. De växer och behöver få ordentlig näringsrik mat. Hade jag varit ensam hade jag nog ätit ännu mer veganskt än vi gör nu.
Jag äter kött för smakens skull-inte för normen. Skulle inte stå ut en dag med bönor, tofu och qourn. Råa grönsaker får jag ont i magen av och frukt är jag allergisk mot. Vad ska jag bli mätt av liksom? Och tänk att sitta där på julafton med potatis och rödbetor typ! Vi bor på landet och har djur-både själva och grannarna. Här lider de inte. Lidande är att inte mjölka en ko för en mjölkstinn ko lider nåt enormt! Nä, den dagen jag blir vegan så skjut mig för då har det snurrat om totalt.