• Bergis

Varför äter inte fler veganskt?

Vive7890 skrev 2017-02-12 18:39:33 följande:

Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?

Nej, det är inte bättre för hälsan att äta veganskt. Däremot borde gemene man äta mer från växtriket.
  • Bergis
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:49:55 följande:

Nu är den mesta sojan odlad till djurhållningen och på sånt sätt blir det en högre klimatpåverkan. GMO är inte lagligt i Sverige.

Ur ett klimatperspektiv så vore det bättre om människor åt mer vegetariskt, ja.
  • Bergis
    Vive7890 skrev 2017-02-12 18:52:44 följande:

Bara för att det är norm att äta djur betyder inte att veganskt är varken krångligt eller konstigt. Prova en månad.

Finns många anledningar att inte äta veganskt.

1) Du missar många nyttiga livsmedel som ex fisk.

2) Det är ett socialt handikapp.

3) Det krävs tid att äta anpassad föda.
  • Bergis
    Vive7890 skrev 2017-02-12 19:52:08 följande:

Djuren lider inte? Nä för ett djur vill leva för att bara till behag för dig? Kom igen om du tänker på det. Tror du kon ville leva för att bli mjölkad för människors vinning? Kor är fram avlade för att ha över produktion av mjölk därför de blir mjölkstinna. Plus deras barn får inte sin bröstmjölk... för den vill du dricka...

Tecum ställer dock en intressant fråga. Är det bättre att inte leva alls än det liv som köttindustrin har att erbjuda?
  • Bergis
    bullen1984 skrev 2017-02-12 20:00:49 följande:

En intressant fråga? Vad är intressant? Att grisarna hellre väljer att leva i små trånga boxar för att sedan slaktas levande än att inte bli uppavlade?

Jag tycker inte alls att det är en intressant fråga, tycker snarare att det är jävligt intressant att någon tycker att det är intressant.

Jo, jag vet att jag är abnormalt vetgirig.
  • Bergis
    Vive7890 skrev 2017-02-12 20:10:04 följande:

Sorry för spam skickade iväg lite väl tidigt. Ja men faktiskt gick hela familjen från att vara omedvetna köttätare till att bli veganer från en dag till en annan. Detta kan jag förstå verkar konstigt för andra men för oss var det självklart när vi läst på. Går som inte att ursäkta sitt beteende då kände vi.

Vad har du läst på då? Det kan ju knappast vara sociologi.

Människan är inskränkt och avvikare bestraffas. Av den anledningen skulle jag aldrig få för mig att låta familjen äta vegansk kost. Speciellt barnen skulle få problem.
  • Bergis
    Vive7890 skrev 2017-02-12 20:18:54 följande:

Medicinsk vetenskapliga studier. Finns massor nu du som är vetgirig. Lycka till!

Det ger stöd för hög andel av vegetabilier, ja. Fast inte vegansk kost.
  • Bergis
    Vive7890 skrev 2017-02-12 20:37:01 följande:

Plant based får du söka på om du ska hitta vegansk kost på ex. Pub med. Du får ju såklart läsa flera studier, så gjorde jag iaf. Vegan är en livstil inte bara kost men i Sverige vet inte folk att en vegetarian egentligen är samma som vegansk kost. Ägg och mjöl är är lakto ovo... men det kanske du visste. Men lättare att söka om en vet vad det står för.

Jag är insatt i ämnet. Att det skulle vara hälsomässigt fördelaktigt att endast äta vegetabilier är helt enkelt inte sant.
  • Bergis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 21:34:44 följande:

Förstår knappt vad frågan innebär? Inget barn får väl ett val? Alla barn äter ju det föräldrarna äter. Vet inte många barn i Sverige som har bevittnat en slakt och sen fått frågan om de vill fortsätta äta djur. Men givetvis får de äta vad de vill när de är äldre. Handlar frågan om utanförskap så har det aldrig varit ett problem.

Att du så tvärsäkert svara nej på den frågan visar att du saknar kunskap i ämnet.
  • Bergis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 22:20:27 följande:

Kunskap i vilket ämne?

Sociologi
  • Bergis
    oktoberbebben skrev 2017-02-12 22:23:22 följande:

Utveckla gärna.

Avviker du mot en norm så får det sociala konsekvenser. Dels för att omgivningen kommer se annorlunda på dig men också för att du komner att se annorlunda på omgivningen.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?