Inlägg från: oktoberbebben |Visa alla inlägg
  • oktoberbebben

Varför äter inte fler veganskt?

Jo, det kan man undra. Här hemma har vi tre barn och alla äter veganskt. Hade även tre veganska graviditeter - mådde toppen!

Ang "käka piller" så har jag läst till mig att:

1. B12 injiceras till de flesta "matdjur" för att säkra b12-innehållet. Varför ta omvägen via ett lidande och energikrävande djur när du kan spraya in det i munnen (dessutom smakar det gott - barnen älskar det!)

2. Fisk käkar alger och tillhandahåller då omega-3 fetter. Vi äter algoljan direkt och deltar inte i det fruktansvärda överfisket/"fish-farming". Ännu en omväg som vi undviker.

3. Majoriteten (över 90%) av sojabönor som odlas i Brasilien går till uppfödning av djur. Så argumentet att vegankost är en miljöbov är skitsnack. Dessutom äter vi endast havreprodukter med havre från Sverige eller sojaprodukter med soja från Österrike.

Sen borde ovo-lakto-vegetarianer läsa på om kalvar och dess lidande inom mjölk-och ostproduktionen. Vidrigt :(

Vegansk kost är riktigt god, enkel och passar alla åldrar :)

• oktoberbebben
    gahadas skrev 2017-02-12 21:24:06 följande:

Fick era barn något val?

Förstår knappt vad frågan innebär? Inget barn får väl ett val? Alla barn äter ju det föräldrarna äter. Vet inte många barn i Sverige som har bevittnat en slakt och sen fått frågan om de vill fortsätta äta djur. Men givetvis får de äta vad de vill när de är äldre. Handlar frågan om utanförskap så har det aldrig varit ett problem.
  • oktoberbebben
    gahadas skrev 2017-02-12 21:45:58 följande:

Har visserligen aldrig fått frågan om att fortsätta äta djur, men jag var med och slaktade och styckade som barn och jag fortsatte i alla fall.

Såhär då: om era barn frågar efter kött, får dom kött?

Jag menade inte att alla som ser djur slaktas slutar att äta djur. Snarare att det är nyttigt att förstå att kött inte kommer från träd till affären.

De äldre vet vad kött kommer ifrån och har inte velat prova. Skulle de fråga så skulle jag vilja att de verkligen förstod var köttet kommer ifrån och se en slakt och stycka djuret (som du fick göra tex) och informera att de flesta köttprodukter inte kommer från glada och nöjda djur. Sedan gå vidare därifrån. Har ju ingen färdig plan direkt då de inte är det minsta intresserade.

En tveksam liknelse skulle vara att en familj åt upp valparna som deras hund födde. Skulle vara helt okej i andra länder. Jag vet att vår livsstil är avvikande från den svenska normen men åt det positiva hållet. Det är liksom okej att inte följa majoritetens livsstil så länge ingen far illa av det.
  • oktoberbebben
    cosinus skrev 2017-02-12 22:10:42 följande:

Det är ju inte helt ovanligt att barnen är med i de familjer som jagar älg (eller annat vilt)

Sen är det ju säkert vanligare/ovanligare på olika håll i Sverige. Men jag vet inga barn till jägare som avstår köttet bara för att de fått vara med i jakt/slakt. Däremot vet jag barn som tagit det aktiva valet att bara äta vilt och inte uppfödda djur...

Jo, förtydligade vad jag menade i #68. Att det är få barn (och även vuxna för den delen) som förstår hur kött hamnar i kyldisken eller som skulle vara starkt ovilliga att delta i dödandet av ett djur. Sen är jag ingen förespråkare av jakt men det är ju definitivt ett bättre sätt att få i sig djurkött om man nu vill ha det än från djurfabriker.
  • oktoberbebben
    Bergis skrev 2017-02-12 22:19:00 följande:

Att du så tvärsäkert svara nej på den frågan visar att du saknar kunskap i ämnet.

Kunskap i vilket ämne?
  • oktoberbebben
    gahadas skrev 2017-02-12 22:24:05 följande:

Men då kan ju din familj med gott samvete börja äta vilt!

Om det skulle bli nödvändigt för att överleva - absolut.
  • oktoberbebben
    Bergis skrev 2017-02-12 22:30:07 följande:

Avviker du mot en norm så får det sociala konsekvenser. Dels för att omgivningen kommer se annorlunda på dig men också för att du komner att se annorlunda på omgivningen.

Jo, det är jag medveten om. Det är en bieffekt av att vara annorlunda och känns starkt här i Sverige då svenskar överlag har svårt för något avvikande. Men vårt val av kost är ett resultat av att vara påläst. Våra barn är positiva, aktiva, sociala och sportiga. De har inget avvikande socialt beteende som påverkar dem. Deras kost har än så länge inte gjort dem till hackkycklingar. Men nej, jag har ingen kandidatexamen inom sociologi utan skriver utifrån min erfarenhet.
  • oktoberbebben
    mammalovis skrev 2017-02-12 23:17:50 följande:
    Redan idag tycker jag att det är svårt att variera maten och då kan vi ändå välja på vegetariskt, nötkött, griskött, vilt, kyckling, fisk och skaldjur. Om vi då skulle plocka bort alla alternativ utan ett skulle ju maten bli väldigt ickevarierad. Att tro att quorn är ett vettigt utbyte tyder ju bara på okunskap om andra smaker. Quorn är ju totalt smaklöst och ingen ersättning av kyckling som veganer tycks tro. Falaffel smakar skit. Paprika och majs blir jag uppblåst i magen av. Sambon kan inte äta för mycket fiberrika saker då trådarna kan orsaka härvor för stomin, så jag förstår inte vad man äter för att bli mätt i längden och inte bara tycka att maten smakar skit. Barnen skulle få leva på ris, pasta och potatis och det är ju inte heller bra ...

Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara.

Vill mina barn bli veganer eller vegetarianer får de välja att bli det när de kan laga egen mat och är så gamla att de kan näringsberäkna maten.
    "Och ja, jag är uppvuxen på bondgård och har ätit harkött som jag sett hänga. Jag har dock inte slaktat, men sett kött styckas. Att äta transporterad mat från andra länder för att ersätta svenskt kött ser jag inte heller miljövinsterna i transporter på ... men det kanske någon annan kan förklara."

Har själv tänkt mycket på detta. Lite bra info ang detta:

blogg.naturskyddsforeningen.se/blog/2012/03/16/ar-det-battre-att-ata-naturbetat-kott-an-sojabonor/

Sen kan man köpa svenskodlade bönor i många butiker nu vilket känns bra :)
  • oktoberbebben
    Mandel skrev 2017-02-13 14:28:21 följande:

Jag är egen företagare inom odling/livsmedelsproduktion samt har ett förtroendeuppdrag inom LRF.

Plus att jag jobbar inom vuxenutbildning

Sedan är jag allmänt intresserad av kost och hälsa.

Tycker det är kul att varje enskild persons godiskonsumtion har lika stor klimatpåverkan som en normal persons köttkonsumtion under ett år.

Eller att en Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som 2 eller om det till och med är 3 års köttkonsumtion.

Jag har aldrig varit i Thailand

Våra boenden och vår övriga shopping ger utsläpp det med, men det pratas det sällan om.

Och sedan det här med att om världens utsläpp är 1 meter så är Sveriges del av de utsläppen inte ens 1 cm. Om vi raderar Sverige ifrån jordens yta så märks det inte om några sekunder ens. Så liten påverkan har vi.

Jag är skogsägare och 50 hektar skog klimatkompenserar för 40 vuxna människor. Alltså klimatkompenserar jag gott och väl för det kött jag äter. Hur är det med alla som inte har skog eller trädgård full med fruktträd

Känns som att vi behöver jobba på att påverka andra människor runt om på jordklotet än att skjuta oss själva i foten hela tiden

Intressant att läsa det du skriver. Gällande godiset blev det en jäkla massa rubriker för ett tag sedan då "Godis var värre än kött". Men det visade sig att en portion skumgodis (det sämsta godiset) var lika dåligt som en portion med fläskkött. Fast griskött har ju mindre miljöpåverkan än ko plus att folk äter ju betydligt mer kött än godis.. Och det mesta godiset går ju bort för en med vegankost så köttätaren blir ju ändå den som får tänka till.

Ang thailandsresan är den lika med en svensk persons livsmedels konsumtion under två år. Då är ju veg-ätare medräknad. Bara en liten parantes på det. (Iaf enligt rapporter från studien som jag hittade) Själv avskyr jag flyg så det är väl bra i en sådan här diskussion..

Annars håller jag med dig i det du säger. En rik tvåbarnsfamilj i enorm villa som flyger flera ggr per år och bara köper nytt (utöver mat alltså) jämt och ständigt är inte det bästa för miljön alls.
  • oktoberbebben
    fulsnygg skrev 2017-02-14 10:21:23 följande:

Jag frågade inte för att jag inte är medveten om min omvärld, jag frågar så att jag ska kunna besvara det du indirekt anklagar mig för. Du kan inte anta att jag köper en massa billiga kläder, äter fulbanan och dricker oetiskt kaffe och tro att du har vunnit ditt argument. Jag frågar dig vad du tycker att vi ska göra för människor som sliter för oss. Jag frågar dig vad du gör för dessa människor. Varför kan man inte bry sig om både djur och människa när man har möjlighet?

Jo det där är ju en klassisk situation. Om man har mage att erkänna att man utesluter animaliska produkter så är man automatiskt en ignorant person som inte har en aning om etik inom något annat område.
  • oktoberbebben
    fulsnygg skrev 2017-02-14 10:21:23 följande:

Jag frågade inte för att jag inte är medveten om min omvärld, jag frågar så att jag ska kunna besvara det du indirekt anklagar mig för. Du kan inte anta att jag köper en massa billiga kläder, äter fulbanan och dricker oetiskt kaffe och tro att du har vunnit ditt argument. Jag frågar dig vad du tycker att vi ska göra för människor som sliter för oss. Jag frågar dig vad du gör för dessa människor. Varför kan man inte bry sig om både djur och människa när man har möjlighet?

Jo det där är ju en klassisk situation. Om man har mage att erkänna att man utesluter animaliska produkter så är man automatiskt en ignorant person som inte har en aning om etik inom något annat område.
    KarlssonsKalle skrev 2017-02-14 12:09:12 följande:

Det blev samma sak i den här tråden som i det flesta trådar där sk tokveganer deltar i.

I början av tråden kom dessa personer med en massa felaktiga fakta som tex att broccoli innehåller mer protein än rött kött (Fakta broccoli innehåller 4.5 ggr mindre än rött kött).

Att kött är onyttigt, men några fakta kan dom aldrig länka till.

Så det försvinner efter det har dragit sitt mantra som vegansidorna säger till dom...

Jag är påläst, inte religiös. Det där med broccoli är fel men representerar inte alla som väljer att utesluta animaliska produkter.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2803089

Varsågod, om du är genuint intresserad att förstå så kan du läsa detta. Finns fler om du vill ha.
  • oktoberbebben
    fulsnygg skrev 2017-02-14 12:42:09 följande:

Du får ju läsa saker i sitt sammanhang, det där var ett svar.

Jag var ironisk, förstod att det var ett svar på ett rätt intressant påhopp.. Min poäng är att väldigt ofta när folk får reda på att jag inte äter animaliska produkter så får jag frågor som "Fast folk sliter ihjäl sig i Asien för dina kläder" eller "Vet du hur mycket kemikalier dina grönsaker innehåller?". Jag gillar att läsa på och jag är väl medveten om andra saker än bara köttätande.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?